همزمان با روز جهانی ارتباطات

افتتاح چند پروژه ملی فناورانه

همزمان با روز جهانی ارتباطات، چند پروژه مهم ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
همزمان با روز جهانی ارتباطات، چند پروژه مهم ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۶۳

رئیس‌جمهور در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شش پروژه ارتباطی مهم کشور را افتتاح کرد. نخستین پروژه‌ای که در آیین روز جهانی ارتباطات رونمایی شد، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که با اعتباری بیش از ۲۵میلیارد تومان راه اندازی شد. ارائه تمامی خدمات دولت به مردم از طریق یک درگاه واحد از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند محقق می‌شود. دومین پروژه طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها با ایجاد سه میلیون پوشش بود. این پروژه هم اکنون در ۱۹استان و بیش از ۱۰۰شهرستان آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۰۰۰کیلومتر حفاری و فیبرکشی انجام شده است. این طرح برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور از سال گذشته آغاز شده و قرار است تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه پرسرعت ارتباطی قرار گیرند. دیگر پروژه افتتاح شده از فاز نخست توسعه ظرفیت شبکه زیرساخت کشور است این طرح به منظور توسعه و ارتقای پایداری شبکه زیرساخت مادر مخابراتی کشور و تامین نیازمندی‌های آینده کشور، برای نخستین بار با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان داخلی، به میزان ۲۰ ترابیت بر ثانیه آغاز فاز نخست آن با ظرفیت ۷.۵ترابیت بر ثانیه افتتاح شد.پروژه‌ای سامانه رضایت سنجی کارکنان دولت است که با هدف اخذ نظر مردم و دریافت بازخورد نظرات آنها از خدمات کارکنان دولت به بهره برداری رسید. آخرین پروژه افتتاح شده توسعه نسل پنجم تلفن همراه و راه‌اندازی ششصدمین سایت نسل پنجم در کشور بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
دسترسی برنامه نویسان به سایت‌های تحریمی فراهم شد
۴۰۳پلتفرمی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان کشور است که امروزه با انواع تحریم و اختلال در توسعه پروژه‌های مورد نظرشان مواجه هستند. این پروژه با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف به کاربران این امکان را می‌دهد که با حذف مشکلات موجود به کتابخانه‌ها و وبسایت‌هایی که برای توسعه نیاز دارند دسترسی داشته باشند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امکان دسترسی پرسرعت برنامه‌نویسان و متخصصان به سایت‌های تحریمی با سامانه ۴۰۳.online خبرداد.
زارع‌پور گفت: برنامه‌نویسان و متخصصان می‌توانند با سامانه ۴۰۳.online دسترسی پرسرعت به سایت‌های تحریمی داشته باشند. به گزارش خبرگزاری موج، گفتنی است که ۴۰۳ پلتفرمی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان کشور است که امروزه با انواع تحریم و اختلال در توسعه پروژه‌های مورد نظرشان مواجه هستند. این پروژه با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف به کاربران این امکان را می‌دهد که با حذف مشکلات موجود به کتابخانه‌ها و وبسایت‌هایی که برای توسعه نیاز دارند دسترسی داشته باشند. این سایت به مرور زمان با بازخورد کاربران تکمیل می‌شود تا تمام مشکلات این جامعه را رفع کند.

نرم‌افزار موبایلی ChatGPT راه اندازی شد
با اعلام OpenAI نرم‌افزار موبایلی ChatGPT برای سیستم عامل iOS نیز راه‌اندازی شد و نسخه اندروید آن قرار است«به زودی» عرضه شود. نرم‌افزار موبایلی ChatGPT ، تاریخچه چت را با وب همگام‌سازی می‌کند، همچنین دارای ورودی صوتی است که توسط مدل تشخیص گفتار منبع باز Whisper پشتیبانی می‌شود و استفاده از آن رایگان است. این برنامه روی آیفون و آیپد قابل استفاده است و می‌توانید آن را از اپ استور دانلود کنید. OpenAI می‌گوید که ابتدا نرم‌افزار موبایل ChatGPT را در آمریکا عرضه می‌کند و سپس عرضه آن را «در هفته‌های آینده» به سایر کشورها گسترش خواهد داد. OpenAI قبلا اشاره ای به عرضه یک برنامه تلفن همراه نکرده است اما با توجه به محبوبیت باورنکردنی ChatGPT عرضه‌نرم‌افزار موبایلی ChatGPT منطقی است. ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT آبان سال گذشته راه اندازی شد، اما به سرعت بین کاربران محبوبیت پیدا کرد. برخی برآوردها نشان می‌دهد این ربات دو ماه بعد از راه اندازی ۱۰۰ میلیون عضو جذب کرده است، اگرچه OpenAI هرگز این ارقام را تأیید نکرده است. راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی ChatGPT با توجه به رویکرد تا حدودی دوسویه OpenAI برای قرار دادن ChatGPT در بازار جالب است. اگرچه ربات چت به عنوان یک آزمایش راه اندازی شد اما به سرعت مخاطبان مصرف‌کننده‌ای پیدا کرد که از این ربات برای همه چیز از تقلب در مقالات دانشگاهی گرفته تا برنامه‌های تجاری استفاده می‌کردند. در ماه فوریه، OpenAI اشتراک ChatGPT Plus راه‌اندازی کرد که دسترسی اولویت‌دار و پاسخ‌های تولیدشده با استفاده از آخرین مدل زبان شرکت، GPT-۴ را ارائه می‌دهد. هزینه آن در ماه ۲۰دلار است. تا به امروز، بهترین راه برای دسترسی به مدل‌های زبان OpenAI در تلفن همراه، استفاده از برنامه Bing مایکروسافت بوده که دسترسی به چت ربات مجهز به GPT-۴ این شرکت را ارائه می‌دهد.

چت‌جی‌پی‌تی برای کارمندان اپل ممنوع!
به گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت اپل، طی نامه‌ای به کارمندان و کارکنان خود، استفاده از چت‌جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی خارجی را ممنوع اعلام کرده است. در این گزارش آمده است که دلیل ممنوعیت، نگرانی اپل از نشت اطلاعات و داده‌های محرمانه خود توسط کارمندانی است که از برنامه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این شرکت، به کارمندان خود توصیه کرده که علاوه بر چت‌جی‌پی‌تی، از ابزار هوش مصنوعی Copilot GitHub که متعلق به مایکروسافت است نیز استفاده نکنند. این ابزار برای نوشتن خودکار کد نرم‌افزار استفاده می‌شود. با توجه به نگرانی‌ها از افشای اطلاعات داخلی شرکت‌ها از طریق ابزارهای هوش مصنوعی، علاوه بر شرکت اپل، شرکت‌های دیگری چون شرکت خدمات مالی JPMorgan Chase و شرکت مخابراتی ورایزن نیز کارمندان و کارکنان خود را از استفاده از این ابزارها منع کرده و به توسعه ابزارهای داخلی روی آورده‌اند.

افزایش پاداش‌های گوگل برای کشف باگ‌های اندروید
گوگل برنامه‌های جدیدی را برای افزایش پاداش‌‌ها و جایزه دادن به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها یا باگ‌های اندروید، ارائه کرده است. یکی از روش‌هایی که گوگل برای کشف مشکلات امنیتی در اندروید استفاده می‌کند، برنامه جایزه برای شناسایی آسیب‌پذیری است. پژوهشگران قادر به ارسال باگ‌های اندرویدی که کشف می‌کنند، هستند و گوگل می‌تواند با رفع آنها، امنیت سیستم را تضمین کند. گوگل برای بهبود سیستم، در حال اضافه کردن یک سیستم رتبه بندی کیفیت جدید برای گزارش‌های آسیب پذیری امنیتی یا باگ‌های اندروید است که تاثیر بالاتری دارند. در سیستم جدید، گزارشات یا باگ‌های اندروید براساس میزان جزئیات ارائه شده در گزارش به عنوان کیفیت بالا، متوسط و پایین دسته‌بندی خواهند شد. گوگل امیدوار است که سیستم جدید باعث تشویق پژوهشگران برای ارسال گزارشات بیشتر و با جزئیات بیشتری شود تا بتواند مشکلات را سریع‌تر حل کند. گوگل انتظار دارد که این کار باعث افزایش پاداش‌های پژوهشگران نیز شود. علاوه بر سیستم امتیازدهی کیفی گزارشات، گوگل پاداش‌های بیشتری را برای آسیب‌پذیری‌های بحرانی تا ۱۵هزار دلار افزایش داده است. این باعث جذابیت بیشتربرای پژوهشگران و افزایش انگیزه برای یافتن باگ‌های اندروید می‌شود. گوگل گفت که در گزارشات به‌دقت و جزئیات دقیق، تجزیه و تحلیل علت اصلی مشکل، نمونه‌سازی اثبات شده، قابلیت بازتولید و شواهد تأثیرپذیری است. همچنین برای مشکلات با شدت متوسط، اعطای شماره CVE را لغو خواهد کرد و فقط برای مشکلات بحرانی و با شدت بالا این کار را انجام می‌دهد. اگر شما هم علاقه‌مند به شرکت در برنامه هستید، صفحه قوانین عمومی گوگل را بررسی کنید.

درک کتاب ۷۵۰۰۰ کلمه ای در چند ثانیه!
جهش درک در ربات‌‌ها ی هوش مصنوعی
Claude AI، رقیب ChatGPT محصول شرکت آنتروپیک، اکنون می‌تواند کتابی حاوی حدود ۷۵هزار کلمه را در چند ثانیه درک کند.
این یک جهش بزرگ برای ربات چت‌‌ها است، زیرا کسب‌وکارها به دنبال فناوری هستند که می‌تواند بخش‌های بزرگی از اطلاعات را به سرعت تولید کند. از زمان راه‌اندازی ChatGPT، شرکت‌هایی مانند بلومبرگ و جی‌پی مورگان چیس را نیز دیده‌ایم که به دنبال استفاده از قدرت هوش‌مصنوعی برای درک بهتر دنیای مالی هستند. در حالی که این فرآیند حداقل چند ماه طول کشیده است، آنتروپیک با هوش‌مصنوعی Claude خود می‌تواند زمان صرف شده را به چند ثانیه کاهش دهد.

چگونه آنتروپیک هوش مصنوعی خود را سوپرشارژ کرد؟
در اصطلاح محاسباتی، توکن بخشی از کلمات است که برای ساده سازی پردازش داده‌‌ها استفاده می‌شود. مقدار توکن‌هایی که یک مدل زبان بزرگ (LLM) می‌تواند در یک زمان معین پردازش کند، پنجره زمینه نامیده می‌شود که شبیه به حافظه کوتاه مدت است. یک انسان به طور متوسط می‌تواند ۱۰۰هزار توکن را در حدود پنج ساعت بخواند. با این حال، این زمان تنها برای خواندن توکن‌ها صرف می‌شود و اگر مجبور باشید این اطلاعات را به خاطر بسپارید و تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است زمان بیشتری لازم باشد. OpenAI’s GPT-۴ LLM دارای یک پنجره متن ۴۰۹۶ توکنی(حدود ۳۰۰۰کلمه) در هنگام استفاده ازChatGPT است، اما در هنگام استفاده از GPT-۴ API می‌تواند به ۳۲هزار و ۷۶۸ توکن افزایش یابد. پنجره متن ClaudeAI حدود ۹۰۰۰ توکن بود، اما شرکت اکنون آن را به ۱۰۰هزار توکن (۷۵هزار کلمه) افزایش داده است. برای نشان دادن چگونگی بهبود عملکرد هوش مصنوعی Claude AI، آنتروپیک کل متن گتسبی بزرگ (۷۲۰۰۰ توکن) را با یک خط اصلاح شده از نسخه اصلی بارگذاری کرد. این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی ادعا کرد که هوش مصنوعی وظیفه تشخیص تفاوت را داشت که این کار را فقط در ۲۲ ثانیه انجام داد. این ممکن است برای کسانی که از پردازشگرهای کلمه برای یافتن تفاوت بین دو متن استفاده کرده اند چندان چشمگیر به نظر نرسد. جایی که هوش مصنوعی بر پردازشگرهای کلمه برتری می‌یابد، توانایی پاسخ دادن به سؤالات مربوط به متن و تجزیه و تحلیل عمیق آن است. آنتروپیک به دنبال کسب و کارهایی است که برای استفاده از هوش مصنوعی خود نیاز به پردازش تعداد زیادی اسناد دارند و در راه آینده از Claude AI سؤالات خاصی می‌پرسند. مانند هر چت ربات، Claude می‌تواند به دنبال اطلاعات خاص و بازگرداندن نتایج باشد، همانطور که یک دستیار انسانی این کار را انجام می‌دهد. آنتروپیک همچنین از هوش مصنوعی Claude AI برای پردازش رونوشت ضبط شش ساعته یک پادکست و خلاصه کردن آن و پاسخ به سوالات استفاده کرد. این شرکت اطمینان دارد که همین امر می‌تواند در مورد گزارش‌های مالی و اسناد حقوقی و همچنین بهبود کد یا پاسخ به سوالات فنی اعمال شود.

ربات هوشمند کمک بیماران آلزایمری
محققان دانشگاه واترلو رباتی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به بیماران آلزایمری کمک کند تا داروها، عینک‌ها و سایر اشیایی را که نیاز دارند اما گم کرده‌اند، پیدا کنند. پیش بینی می‌شود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سال‌های آینده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و برخی‌‌ها پیش بینی می‌کنند که این تعداد تا سال۲۰۵۰ دو برابر شود. یکی از پیامدهای زوال عقل، از دست دادن خاطرات، به ویژه خاطرات دوره ای و طولانی مدت است. این‌ خاطرات ماهیت طولانی‌مدتی دارند و به ما امکان می‌دهند تصاویری از اولین روز مدرسه تا اطلاعات حسی مانند بوها را به خاطر بیاوریم. این خاطرات در هیپوکامپ ذخیره می‌شوند که اغلب با شروع زوال عقل آسیب می‌بیند. به همین دلیل افراد مبتلا به زوال عقل در یادآوری رویدادهای تازه مشکل دارند. بدون هیچ درمان مشخصی، هدف از درمان‌های زوال عقل، کند کردن پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی است. دکتر علی ایوب، دانشجوی فوق دکتری در رشته مهندسی برق و کامپیوتر، در کنفرانس بین‌المللی ACM/IEEE در مورد انسان و ربات به همراه تیم خود در سال جاری مقاله ای را در مورد این پروژه ارائه کرد.

راه‌اندازی آزمایشی شبکه ۵.۵G در پکن
طبق گزارش Beijing Mobile، اولین ایستگاه پایه آزمایشی ۵G-A در پکن افتتاح شده‌ است. این ایستگاه در بندر اطلاعات بین المللی در منطقه چانگ پینگ قرار دارد. «۵G-A» یا همان ۵.۵G، مرحله انتقال از ۵G به ۶G است. به گفته Beijing Mobile، شبکه ۵.۵G در برخی جنبه‌‌ها مانند سرعت، تأخیر، مقیاس پذیری و بهره وری انرژی از ۵G پیشی خواهد گرفت. همچنین پیک ریت دریافت ۱۰ گیگابیت و تاخیر در سطح میلی ثانیه را درک خواهد کرد. در حال حاضر، اولین ایستگاه پایه ۵.۵G با ساخت یکپارچه متقارن و میدان IoT غیرفعال در پکن تکمیل شده است. شبکه ۵.۵G در برخی جنبه‌‌ها مانند سرعت، تأخیر، مقیاس پذیری و بهره وری انرژی از ۵G پیشی خواهد گرفت به گفته معاون ارشد هواوی و رئیس بخش محصولات و راهکارهای ICT در MWC۲۳، شبکه ۶G هنوز در مرحله تحقیقات اولیه است. بنابراین، ۵.۵G تنها راه برای ارتقا و تکامل شبکه‌های ۵G در نظر گرفته می‌شود. طبق اطلاعات پیشین، ۵.۵G می‌تواند نرخ دریافت ۱۰گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. یعنی سرعت آن ۱۰برابر بیشتر از ۱گیگابیت بر ثانیه در ۵G اصلی است. در عین حال، از نظر تاخیر، موقعیت و قابلیت اطمینان نیز ده برابر بهبود یافته است. علاوه بر این، هانگژو موبایل چند روز پیش همکاری با هواوی را برای راه‌اندازی «شهر ۱۰گیگابیتی دوبل» نیز اعلام کرده‌است.

غرامت میلیون دلاری گوگل به مشتریان
گوگل به ایالت واشنگتن ۳۹.۹میلیون دلار غرامت برای تسویه شکایتی پرداخت می‌کند که طبق آن شرکت به گمراه کردن مشتریان درباره روش‌های ردیابی موقعیت مکانی آنها متهم شده است. به گزارش رویترز، این فرآیند ادعاهای مبنی بر آن را تسویه می‌کند که گوگل افراد را فریب داده تا تصور کنند خودشان شیوه جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی را کنترل می‌کنند. طبق رای دادگاه گوگل باید درباره روش‌های ردیابی خود شفاف تر عمل کند و در صفحه وب «فناوری‌های مکان یابی» جزئیات بیشتری برای توصیف آنها فراهم کند. باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: اقدام امروز یکی از قدرتمندترین شرکت‌‌ها را به دلیل تاکتیک‌های غیراخلاقی و غیرقانونی خود مسئول شناخته است. گوگل در نوامبر۲۰۲۲ میلادی توافق کرده بود ۳۹۱.۵میلیون دلار برای تسویه اتهامات مشابهی بپردازد که از سوی ۴۰ایالت آمریکا مطرح شده بود.

داده‌های کاربران توییتر مورد سواستفاده قرار می‌گیرد؟
توییتر به مایکروسافت اتهام زد
دیجیاتو نوشت: وکیل ایلان ماسک ادعا کرده که مایکروسافت بدون پرداخت نرخ تخقیقی از APIهای توییتر در برخی محصولات خود مانند ایکس باکس استفاده کرده است. الکس اسپیرو، وکیل شخصی ایلان ماسک، با ارسال نامه‌ای از طریق توییتر به «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت را به نقض قوانین توسعه‌دهنده توییتر متهم کرد. براساس گزارش نیویورک تایمز، اسپیرو در این نامه ادعا می‌کند که مایکروسافت ممکن است «چند بند» از قرارداد توسعه‌دهندگان توییتر را «برای مدتی طولانی» نقض کرده باشد. وکیل ایلان ماسک در این نامه ادعا می‌کند که مایکروسافت بدون پرداخت هزینه اعلام شده، تا ماه گذشته در برخی محصولات خود مانند ایکس باکس، بینگ و پلتفرم تبلیغاتی‌اش از APهای توییتر استفاده کرده است.

متن نامه وکیل ایلان ماسک
در متن این نامه آمده است: «تا ماه گذشته، زمانی که مایکروسافت حتی از پرداخت نرخ تخفیفی برای دسترسی مداوم به APها و محتوای توییتر خودداری کرد، این شرکت هشت برنامه Twitter API را به‌طور جداگانه برای محصولاتی که نام آن‌ها در ادامه ذکر شده اجرا کرده است که به نظر می‌رسد برای حداقل پنج محصول و خدمات مایکروسافت داده‌ها و عملکردی را ارائه می‌کرده است.»
فرانک شاو، سخنگوی مایکروسافت نیز بیانیه زیر را به The Verge به اشتراک گذاشت: «امروز ما از یک شرکت حقوقی که نماینده توییتر بود سؤالاتی را در مورد استفاده قبلی خود از API رایگان این شرکت شنیدیم. ما این سؤالات را بررسی خواهیم کرد و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. مشتاقانه منتظر ادامه همکاری طولانی‌مدت خود با این شرکت هستیم.»

داده‌های کاربران توییتر مورد سواستفاده قرار می‌گیرد؟
این هوش‌مصنوعی سمت تاریک اینترنت است!
مدل‌های زبان بزرگ OpenAI براساس مجموعه بسیار گسترده‌ای از داده‌ها آموزش دیده‌اند و اطلاعات را از همه‌جای اینترنت استخراج می‌کنند. اگر مدل‌های زبانی بزرگ(LLM) بخواهند در دارک وب به‌ کاوش بپردازند چه خواهد شد؟ تیمی از محققان کره جنوبی دقیقا همین‌ کار را انجام دادند و مدل هوش مصنوعی جدیدی به‌ نامDarkBERT ساخته‌اند تا برخی از دامنه‌های اصلی موجود در اینترنت را فهرست کند. DarkBERT نگاه اجمالی و جذابی به‌ برخی از تاریک‌ترین بخش‌های شبکه جهانی وب ارائه می‌دهد. دارک‌ وب جایی است که فعالیت‌های غیرقانونی از اشتراک‌گذاری داده‌های هک‌شده گرفته تا فروش مواد مخدر در آن انجام می‌شود.فیوچریسم می‌نویسد، اگرچه DarkBERT در نگاه اول شبیه کابوس به‌نظر می‌رسد اما محققان می‌گویند این مدل هوش مصنوعی اهداف بسیار خوبی دارد؛‌ تلاش برای ایجاد راه‌های جدید مبارزه با جرایم سایبری. جای تعجب نیست، درک بخش‌هایی از وب که موتورهای جست‌وجو آن‌ها را فهرست نمی‌کنند و اغلب ازطریق نرم‌افزارهای خاص قابل‌دسترسی هستند، کار آسانی نبود. براساس مقاله «DarkBERT: مدل زبانی برای طرف تاریک اینترنت»، مدل مذکور ابتدا به شبکه تور(Tor) متصل شد؛ شبکه‌ای که از آن برای دسترسی به دارک‌ وب استفاده می‌شود. در مرحله بعد، مدل کار خود را آغاز و پایگاه داده‌ای از اطلاعات خام دریافت‌شده ایجاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها