یک کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

نشانه‌های فروپاشی آمریکا

 یک کارشناس ارشد روابط بین الملل درباره سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا گفت: رویکردی که مقامات این کشور در برابر اعترض نخبگان اتخاذ کرده‌اند، نشان دهنده افول ظرفیت نرم و فروپاشی در آمریکاست.
 یک کارشناس ارشد روابط بین الملل درباره سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا گفت: رویکردی که مقامات این کشور در برابر اعترض نخبگان اتخاذ کرده‌اند، نشان دهنده افول ظرفیت نرم و فروپاشی در آمریکاست.
کد خبر: ۱۴۵۴۳۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند افزود: موجی که سطح دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفته اعتراض نخبگانی است و این فرهیختگان به مسائل مختلفی مانند جنایت جنگی و پایمال شدن حقوق بشر در غزه اعتراض دارند.

وی ادامه داد: دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علاوه بر این نسبت به دوگانی رفتار حاکمیت در محیط داخل و خارج نیز معترض هستند.

ظهره‌وند یادآور شد: این در حالی است که مقامات آمریکایی همواره شعار‌هایی در خصوص حقوق بشر و دفاع از آزادی در سطح جهان را مطرح می‌کنند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به اینکه این رفتار دوگانه برای مردم آمریکا هزینه‌های زیادی ایجاد کرده است، توضیح داد: به عبارت دیگر این ریاکاری هزینه‌هایی را در قالب کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی در پی داشته است.

‌ظهره‌وند ادامه داد: این در حالی است که این هزینه‌ها از جیب مردم آمریکا پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: دوگانگی در عملکرد مقامات آمریکایی سبب بی‌اعتباری و بی‌حیثیتی هویت آمریکایی نیز شده است و نخبگان جامعه آمریکا نسبت به این مساله نیز اعتراض دارند.

 این کارشناس ارشد روابط بین الملل درباره نحوه برخورد با اساتید و دانشجویان معترض نیز عنوان کرد: در حالی که این نخبگان دست به اعتراض مسالمت آمیزی زده‌اند. اما با آن‌ها به شکل پلیسی برخورد می‌شود.

ظهره‌وند تأکید کرد: این در حالی است که محیط دانشگاه باید از ورود نیرو‌های امنیتی و نظامی مصون باشد. به همین دلیل این روز‌ها قشر نخبه آمریکا از نحوه برخورد با معترضان شوکه شده و ابراز تاسف می‌کنند.

‌وی با اشاره به اینکه این رویکرد مقامات آمریکا افول ظرفیت نرم این کشور را به تصور می‌کشد، ادامه داد: آمریکا با سرعت در شیبی منفی در حال حرکت است و این رویکرد را می‌توان نشانه‌ای آشکار برای فروپاشی آمریکا محسوب کرد.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل یادآور شد: به این ترتیب به نظر می‌رسد ساختار سیاسی آمریکا دیگر پاسخگو نخواهد بود، زیرا در حال سرکوب جامعه خود آن‌هم در بخش نخبگانی است.

ظهره‌وند درباره تبدیل شدن این اعتراضات به جنبش اجتماعی نیز توضیح داد: موج اعتراضی در سطح دانشگاه‌های آمریکا ایجاد شده است و چنانچه سرکوب‌ها ادامه پیدا کند به اعتراض پایدار و جنبش نیز بدل خواهد شد.

‌وی ادامه داد: در واقع این اعتراضات در حال تبدیل شدن به جنبشی است که به سطح جامعه و خیابان‌ها نیز کشیده خواهد شد. به این شکل که رهبری آن را نخبگان به عهده دارند و بدنه اجتماعی نیز اعتراضات زیادی دارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که دیگر جنبش‌ها مانند وال استریت نیز به آن بپیوندد.

یادآور شد: یکی از مقامات آمریکایی در این خصوص گفته اگر اعتراض با این روند ادامه پیدا کند خطر جدی برای ساختار ایجاد خواهد شد و به این شکل برای جمع آوری آن باید از نیروی ارتش استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها