۵ نکته درباره اعتراضات دانشگاهی در آمریکا و اروپا

جنبشی متفاوت

اعتراض‌ها دردانشگاه‌های آمریکا برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه و توقف ارسال سلاح از سوی آمریکا به این رژیم، روز‌به‌روز درحال گسترش است و باوجود سرکوب شدید معترضان از سوی پلیس و اعلام ضرب‌الاجل پی‌در‌پی از سوی دانشگاه‌ها به دانشجویان، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۵۴۳۴۸
 
موج اعتراضی که دانشگاه‌های سراسر آمریکا را در پاسخ به جنگ اسرائیل علیه غزه فرا گرفته است، به دستگیری صدها نفر و آنلاین شدن تعداد زیادی از کلاس‌ها منجر شده که به دانشگاه‌های اروپا نیزرسیده و باقدرت وشدت در حال گسترش است.دانشجویان در این کشورها همواره از گروه‌های پیشتاز حامی فلسطین بوده‌اند اما حملات وحشیانه و گسترده نظامیان صهیونیست علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در بیش از ۲۰۰ روز گذشته و شهادت و مجروح‌شدن هزاران فلسطینی بی‌گناه در کنار حمایت کشورهای غربی از اسرائیل، رنگ و بوی دیگری به تجمعات اخیر داده تا جایی که بسیاری از تحلیلگران چنین حجم گسترده‌ای از معترضان در دانشگاه‌ها را پس از جنبش‌های اعتراضی مربوط به جنگ ویتنام بی‌سابقه می‌دانند. 
     
گسترده‌ترین موج اعتراضات
البته این تجمعات اعتراضی اولین تجمعات یا مخالفت‌ها با حمایت‌های آمریکا از اسرائیل نیست چرا که از ابتدای جنگ غزه تا‌کنون آمریکا و بسیاری از دیگر کشورها شاهد تجمعات گسترده‌ای در محکومیت جنایات اسرائیل بوده‌اند که باعث شده تا دولت‌های غربی که خود را موظف به حمایت از رژیم‌صهیونیستی می‌بینند برای جلوگیری از گسترش‌تجمعات، محدودیت‌هایی را وضع کنند و با زدن برچسب‌هایی به معترضان از‌جمله یهودستیزی، دایره تجمعات را محدود کنند. اما در چنین شرایطی آمریکا شاهد شکل‌گیری موج بزرگی از اعتراضات آن هم از دانشگاه‌هاست؛ اعتراضاتی که از زمان شروع جنگ غزه، گسترده‌ترین اعتراض‌ها در داخل کشور بوده که  علنا ۱۹دانشگاه را درگیر کرده و تاکنون دولت تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید را تهدید به اخراج کرده است.با این حال تغییری در موضع دانشجویان ایجاد نشده و همچنان در چادرها در حال تحصن هستند. 
     
استانداردهای دوگانه
در گذشته بارها شاهد مصادیق روشنی ازدوگانگی استانداردهای آمریکا چه در داخل وچه در خارج از آمریکا بوده‌ایم و بارها ثابت شده که حقوق‌بشر صرفا ابزاری برای آمریکا و متحدانش درراستای سرکوب کردن معترضان وکشورهای ناهمسواست. آمریکایی‌ها حتی نشان داده‌اند که درمقابل شهروندان خود نیز هرجا که ضرورت ایجاد کند حقوق‌بشر را به فراموشی می‌سپرند. انتشار فیلم‌هایی که این روزها از تجمعات دانشگاهی و سرکوب معترضان از سوی پلیس صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که نه آزادی‌بیان برای دولتمردان آمریکایی ارزشی دارد و نه حقوق‌بشر، بلکه صرفا لابی‌های قدرت هستند که تعیین می‌کنند باید چه خطوط قرمزی را رعایت کرد. سیستم دوگانه آمریکا در بحث حقوق‌بشر و حقوق اساتید و دانشگاهیان نشان می‌دهد که حقوق‌بشر در داخل این کشور به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود و نسخه‌های آمریکا فقط برای خارج از این کشور و در جهت منافع شخصی آنها پیچیده می‌شود.
     
اعتراض علیه صهیونیسم، هرگز!
دولتمردان آمریکایی نه‌فقط نشان داده‌اند که درعمل با هرگونه اعتراضی علیه اسرائیل مخالفت می‌کنند، بلکه باهر مسأله‌ای که بالقوه احتمال به‌خطر انداختن منافع صهیونیست‌ها را داشته باشد نیز مقابله می‌کنند.درهمین راستا بود که مجلس نمایندگان آمریکا به‌تازگی، قانونی را تصویب کرد مبنی بر این که چنانچه تیک‌تاک از بایت دنس (ByteDance)، شرکت مادر چینی خود، خارج نشود، از فعالیت در آمریکا منع شود؛ اقدامی که به نوشته نیوزویک و به نقل از کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کنگره این کشور قصد دارد با این قانون، صدای مخالفان اسرائیل راخاموش و راه برای انتقاد ازنسل‌کشی در غزه را مسدود کند. مدل برخورد آمریکا در بحث مقابله با این دانشجوها و تیک‌تاک نشان می‌دهد که دولت آمریکا و کلا سیستم حاکمه آن به‌هیچ‌وجه اجازه هیچ‌گونه انتقاد یا اعتراضی را علیه صهیونیست‌ها نمی‌دهند و این مسأله به یک رویه ثابت طی یک‌سال اخیر تبدیل شده‌است. البته در سالیان گذشته این مسأله نیز مشهود بود اما در طول هفت ماه اخیر این پروسه شدت بیشتری به خود گرفته است.
     
گسترش اعتراضات به اروپا
گستره این اعتراض‌هاعلاوه بر آمریکا، دراروپا وبه‌ویژه در فرانسه نیزگسترش یافته است. درهمین ارتباط، دانشجویان حامی فلسطین در فرانسه با تعطیلی کلاس‌های درس در مقاطع مختلف با تجمع در مقابل دانشکده علوم سیاسی معروف در شهر پاریس در حمایت از فلسطین واعلام حمایت ازخیزش دانشجویان دردانشگاه‌های آمریکا وکشورهای اروپایی خواستار قطع همکاری دانشگاهی فرانسه با همه مراکز و نهادهای دانشگاهی وابسته به رژیم صهیونیستی درحمایت ازملت مظلوم فلسطین در نوار غزه شدند. دانشگاه کالج لندن (UCL) و دانشگاه وارویک (Warwick) هم به همراه دانشگاه سوربن و ساینس‌پو یاهمان دانشکده معروف علوم سیاسی پاریس به کانون جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان فرانسه تبدیل شده‌اند.دانشجویان انگلیسی در دو شهر لندن و کاونتری در اعتراض به ارتباط این دانشگاه‌ها با مؤسسات دانشگاهی رژیم اسرائیل تجمع کردند.این مسأله نشان‌دهنده رویکرد مردم این کشورها با سیستم حاکمه آنهاست که با پول مردم و از طریق مالیات‌ها از جنایت‌های این رژیم در غزه حمایت می‌کنند و انواع سلاح‌های ممنوعه را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند.

شکل متفاوت اعتراضات
گرچه از ابتدای جنگ غزه تا‌کنون تجمعات مختلفی در اعتراض به جنایات اسرائیل و حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی تشکیل شده اما شکل اعتراض‌های اخیر به‌مراتب متفاوت‌تر است. در اعتراض‌های اخیر فراخوانی از سوی گروه یا حزب خاصی صورت نگرفته است و دانشجویان به صورت خودجوش به مخالفت با جنایات اسرائیل پرداخته‌اند. این اعتراض‌ها توسط قشر نخبگان این جوامع و در پاسخ به جنایت‌های اسرائیل شکل گرفته است. بنابراین این جنبش اعتراضی نه از ماهیت و نه از نظر ساختار هیچ‌شباهتی به جنبش‌های گذشته ندارد. از سوی دیگر دانشگاه‌های آمریکا به‌ویژه دانشگاه‌هایی نظیر کلمبیا، ییل، پرینستون و... که این روزها مرکز تجمعات اعتراضی دانشجویان است. دانشگاه‌هایی هستند که بسیاری از دولتمردان آمریکایی در آنجا تحصیل کرده‌اند و به نوعی محل تربیت دولتمردان آمریکایی است اما اکنون همین مراکز دانشگاهی به محل اعتراضات علیه سیاست‌های آمریکا در‌خصوص اسرائیل تبدیل شده‌اند. این نشان می‌دهد که باید در آینده در انتظار تغییراتی در سیاست‌های آمریکا در‌خصوص رژیم صهیونیستی باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها