جام جم آنلاین در گفتگو با یک اقتصاددان بررسی کرد

سرنوشت مشکلات اقتصادی در سال ۱۴۰۳

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه اولویت‌های دولت و مجلس در سال پیش‌رو باید مسائل اقتصادی باشد، گفت‌: اگر اولویت نمایندگان مجلس مسائل سیاسی باشد، روی تخصیص منابع، انتخابات و انتصابات تاثیر می‌گذارد و به این شکل معیشت و رفاه شهروندان در اولویت قرار نخواهد گرفت.
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه اولویت‌های دولت و مجلس در سال پیش‌رو باید مسائل اقتصادی باشد، گفت‌: اگر اولویت نمایندگان مجلس مسائل سیاسی باشد، روی تخصیص منابع، انتخابات و انتصابات تاثیر می‌گذارد و به این شکل معیشت و رفاه شهروندان در اولویت قرار نخواهد گرفت.
کد خبر: ۱۴۴۹۴۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مرتضی افقه درباره مشکلات اقتصادی کشور توضیح داد: با توجه به اینکه تحریم‌ها سبب شده که فروش نفت قطع شود یا درصد قابل توجهی از آن کاهش یابد و دولت‌ها نیز پس از تشدید تحریم‌ها تلاش کرده‌اند که منابع دیگری را جایگزین نفت کنند.، اما همان طور که اعلام شد، سال گذشته فروش نفت به آن صورت که پیش‌بینی شده بود، محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه بحث فروش شرکت‌ها نیز آن طور که باید محقق نشده است، ادامه داد: به همین دلیل دولت تصمیم گرفت که ۵۰ درصد مالیات‌ها را افزایش دهد تا بتواند آن را جایگزین درآمد‌های نفتی کند. اما به نظر می‌رسد که این ۵۰ درصد نیز محقق نخواهد شد.

دکتر افقه عنوان کرد: اگر این میزان درآمد مالیاتی محقق شود نیز به اقتصاد ضربه خواهد خورد. البته دولت وعده داده است که این مقدار را از فرار مالیاتی و بخش غیر مولد بگیرد. در واقع اگر دولت بتواند این مهم را انجام دهد اقدام موثری خواهد بود. اما ناکارآمدی و بوروکراسی ساختار اداری توان این را ندارد که از فرار‌های مالیاتی جلوگیری کند.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: بنابراین احتمالا در سال پیش‌رو دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد، نیز به جام جم آنلاین گفت: اولویت‌های دولت و مجلس باید مسائل اقتصادی باشد. زیرا اگر اولویت نمایندگان مجلس سیاسی باشد روی تخصیص منابع، انتخابات و انتصابات تاثیر می‌گذارد و به این شکل معیشت و رفاه شهروندان در اولویت قرار نخواهد گرفت.

دکتر افقه درباره تاثیر انتخابات پیش‌روی آمریکا در مسائل اقتصادی کشور نیز توضیح داد: انتخابات آمریکا نیز روی اقتصاد تاثیر روانی می‌گذارد بویژه که اگر حزب جمهوری خواه و ترامپ که بانی بهم زدن برجام بوده‌اند، پیروز شوند.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بنابراین اگر اتفاقی در حل مشکل تحریم‌ها رخ ندهد، سال نسبتا سختی برای مردم و دولت در پیش خواهد بود.

وی درباره افزایش قیمت ارز نیز بیان کرد: تحولات خارجی اگر مثبت باشد و تنش‌زدایی اتفاق بیفتد، روی قیمت ارز تاثیر روانی مثبتی دارد، مانند آنچه که با عربستان اتفاق افتاد.

‌دکتر افقه ادامه داد: هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم اخبار‌هایی که از پیروزی احتمالی ترامپ حکایت دارند روی قیمت ارز و سایر قیمت‌ها اثر منفی می‌گذارد.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز درباره راهکاری کنترل قیمت ارز نیز گفت: دولت اگر بتواند نفت بفروشد و نیاز‌های داخلی را برطرف کند، می‌تواند اثرات روانی را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: برای بهبود شرایط دولت و مجلس باید اولویت‌ها را از مسائل فرهنگی و سیاسی به معیشت مردم تغییر دهند.

دکتر افقه ادامه داد: این روز‌ها بخش قابل توجهی از بنگاه‌های تولیدی داخلی ما با ظرفیت پایین فعال هستند که ربطی به تحریم‌ها نیز ندارد و به دلیل مشکلات اداری، اجرایی مدیریتی و قانونی ایجاد شده است.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اگر مشکلات این بنگاه‌های تولیدی بهش کل ضربتی برطرف شود امکان افزایش تولید و اشتغال وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها