رئیس اتحادیه فناوران رایانه خبر داد

کاهش ۶درصدی قیمت لپ‌تاپ

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید کالاهای آی‌تی در هفته‌های گذشته کاهش قیمت محسوسی داشتند.محمدرضا فرجی تهرانی اعلام کرد تامین ارز و افزایش عرضه و همچنین کاهش نرخ ارز، باعث کاهش شش تا هفت درصدی قیمت انواع لپ تاپ، تبلت و پرینتر در هفته‌های اخیر شده است.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید کالاهای آی‌تی در هفته‌های گذشته کاهش قیمت محسوسی داشتند.محمدرضا فرجی تهرانی اعلام کرد تامین ارز و افزایش عرضه و همچنین کاهش نرخ ارز، باعث کاهش شش تا هفت درصدی قیمت انواع لپ تاپ، تبلت و پرینتر در هفته‌های اخیر شده است.
کد خبر: ۱۴۱۲۵۶۴

او با تاکید بر این‌که قیمت کالاهای آی تی، عمدتا به نرخ ارز وابسته است گفت، هفته گذشته شاهد کاهش قیمت محسوسی در حوزه کالاهای آی‌تی بودیم: «خیلی از فعالان این حوزه حدود ۱۰۰ روز منتظر تامین ارز بودند که بخشی از تقاضا هم اخیرا پرداخت شد. این اقدام منجر به افزایش عرضه کالا در بازار شد که بر قیمت اثر داشت.»
به گفته فرجی کاهش قیمت ارز بر وضعیت تقاضا در بازار نیز اثر دارد و منجر به ایجاد رکود می‌شود: «در این شرایط تجار اولیه کالای خود را با سود یک تا دو درصدی می‌فروشند و همین موضوع باعث کاهش بیشتر قیمت کالاهای آی تی شد.»

ثمره همکاری جهادی‌ها و دانش بنیان ها
از تجهیز مدارس تا ایجاد ۳۰هزار شغل
نخستین دوره نمایشگاه محصولات و فناوری‌های محرومیت زدا به پایان رسید. نمایشگاه آبادیران، با شعار «نوآوری برای آبادانی» با هدف ایجاد بستری برای اتصال زیست بوم نوآوری و دانش بنیان‌‌ها به چالش‌‌ها و مسائل مناطق محروم کشور برگزار شد.
شکری، رئیس نمایشگاه آبادیران در گزارشی از سه روز نمایشگاه محصولات و فناوری‌های محرومیت زدا اعلام کرد: نمایشگاه آبادیران در این سه روز، بیش از ۱۵۰۰ بازدیدکننده از مردم و افراد سطح بالای نهادهای محرومیت زدا داشت. در جریان رویداد آبادیران، ۱۳۱تفاهم نامه و ۵۳ قرارداد مختلف بین شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و نهادهای حاکمیتی محرومیت زدا منعقد شد. همچنین مجموع ۱۰۰۰ ساعت گفت‌وگو در ۲۲ نشست، پنل و گفت‌وگوی تخصصی با بیش از ۴۵۰شرکت کننده برگزار گردید.
وی در خصوص تفاهم نامه‌‌ها و توافق نامه‌های مختلف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و نهادهای حاکمیتی بیان کرد: در موضوعات مختلف در خصوص حل فناورانه چالش‌های مناطق محروم مانند تجهیز مدارس، حل مسأله آب رسانی و تصفیه آب روستاها و مناطق محروم، اشتراک منابع صندوق‌‌ها برای تأمین مالی طرح‌های فناورانه و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و زیست بوم نوآوری در این زمینه توافق نامه‌های مختلفی بین معاونت علمی و نهادها منعقد شد.
وی افزود: شناسایی مناطق هدف و توافق‌های مختلف در راستای حل مشکلات و اشتغال زایی در این مناطق به کمک ۱۰۰طرح دانش بنیان به میزان ۳۰۰۰۰ شغل از دیگر دستاوردهای آبادیران بود.

قابلیت جدید هوش مصنوعی گوگل:
بدون خرید لباس را بپوشید! ‌
هم‌اکنون، خریدارانی که از Google Shopping استفاده می‌کنند می‌توانند لباس‌های زنانه را پرو کنند و تا پایان سال، لباس‌های مردانه از آن پشتیبانی خواهند کرد.
گوگل همیشه برای مدل‌های هوش مصنوعی اشتیاق زیادی داشته و حالا ویژگی جدیدی را برای خرید راه‌اندازی کرده که کاربران می‌توانند از طریق آن لباس‌های مختلف را روی مدل‌های واقعی امتحان کنند. هوش مصنوعی جدید گوگل، ابتدا تصویری از لباس مدنظر کاربران قرار می‌گیرد و سپس تلاش می‌کند تا نحوه پوشیدن، تا شدن و حتی چین و چرک‌های آن را روی مجموعه‌ای از مدل‌های واقعی در حالت‌های مختلف پیش‌بینی کند. این ویژگی از یک مدل انتشاری جدید که به‌صورت داخلی توسط گوگل توسعه پیدا کرده، پشتیبانی می‌کند. مدل‌های انتشاری که Stable Diffusion و DALL-E ۲ نیز از آنها استفاده می‌کنند، به‌گونه‌ای آموزش داده شده‌اند که نویز یک تصویر ابتدایی را کم و آن را به‌صورت گام‌به‌گام به هدف اصلی نزدیک می‌کنند. هم‌اکنون، خریدارانی که از Google Shopping استفاده می‌کنند، می‌توانند لباس‌های زنانه‌ای از برندهایی مانند H&M و Anthropologie را به‌طور مجازی امتحان کنند. لباس‌های مردانه نیز در اواخر امسال به این ویژگی مجهز خواهند شد. «لیلیان رینکن»، مدیر ارشد خرید گوگل در پست وبلاگ این شرکت، می‌نویسد: «زمانی که لباس‌ها را در فروشگاه امتحان می‌کنید، می‌توانید فورا متوجه شوید که برای شما مناسب هستند یا خیر». او سپس به یک نظرسنجی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد ۵۹ درصد از خریدارانی که کالاهای خود را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند، نسبت به آن‌ها احساس نارضایتی دارند، زیرا در مقایسه با انتظار خود، محصول متفاوتی دریافت کرده‌اند.

در پیش نویس اولین قانون هوش مصنوعی مطرح شد
ممنوعیت استفاده از سیستم تشخیص چهره در اروپا
اتحادیه اروپا پیش نویس اولین قانون هوش مصنوعی را تصویب کرد که براساس آن، استفاده از سیستم‌های از راه دور اسکن تشخیص چهره ممنوع خواهد شد.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از انگجت، قانونگذاران اتحادیه اروپا با تصویب پیش نویس قانونی موسوم به «قانون هوش مصنوعی (AI Act)» به دنبال تنظیم سیاست‌های کنترل کننده استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی هستند. آن چنان که نیویورک تایمز می‌گوید، تصویب این پیش نویس، بخشی از یک روند طولانی است و به احتمال زیاد نسخه نهایی این قانون را در اواخر سال ۲۰۲۳ مشاهده خواهیم کرد. قانون هوش مصنوعی، اولین بار در آوریل سال ۲۰۲۱ توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد. نسخه ای که اکنون این قانون گذاران به آن رأی داده اند، شرکت‌های مولد هو ش مصنوعی (مانند OpenAI، خالق چت جی پی تی) را ملزم می‌کند که محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را افشا کنند. همچنین این شرکت‌‌ها باید مسئولیت تولید محتوای غیرقانونی را نیز بر عهده بگیرند و باید خلاصه‌ای از داده‌های دارای حق کپی رایت که برای بهبود مدل‌های خود استفاده می‌کنند را نیز منتشر کنند.

برای اولین بار در کشور صورت گرفت
طراحی پهپاد آتش‌نشان
برای نخستین بار در کشور یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت پهپادهای ویژه برای پایش آنلاین مزارع کشاورزی و اطفای حریق شد.
حسین خانی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان، با اشاره به ساخت پهپادهای ویژه برای پایش آنلاین مزارع کشاورزی و آتش نشانی و اطفا حریق گفت: این پهپاد پس از پرواز بر روی مزارع کشاورزی به‌صورت آنلاین تصاویری را ارائه می‌دهد و به واسطه این تصاویر کشاورز، نیروی انسانی و حتی تجهیزاتی که در حال فعالیت است را مدیریت و رصد می‌کند.
وی گفت: همچنین کشاورزان با تلفن همراه خود و نرم‌افزارهای موجود می‌توانند از راه دور با پهپاد، مزارع کشاورزی را پایش کنند.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به این‌که این پهپاد اطلاعاتی نظیر کم آبی محصولات، آلودگی‌ها و آفات محصولات، تراکم و روند رشد محصولات را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، گفت: این نوع پهپاد نمونه مشابه ندارد و برای اولین بار در استان‌های همدان و قم به صورت پایلوت اجرایی شد.
خانی ادامه داد: ممکن است در بخشی از نقاط زمین کشاورزی آب به خوبی توزیع نشود و گیاه آسیب ببیند و یا بروز مسائلی که احتمالا بر میزان برداشت تأثیرگذار است، بنابراین کشاورز از طریق دسترسی به این تصاویر می‌تواند نقاط ضعف را شناسایی و رفع کند.
وی نگهبانی مزارع، نگهبانی دام‌ها و پایش سیستم آبیاری را از دیگر ویژگی‌ها و کاربردهای این پهپاد برشمرد و گفت: این پهپادها همچنین در مصارف دیگر چون سمپاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و موجب صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در مصرف سم و ۹۰درصدی در مصرف آب شده است؛ استفاده از این نوع پهپادها مانع از بین رفتن محصولات کشاورزی توسط تراکتور می‌شود و ضایعات را کاهش می‌دهد و از آلودگی‌های محیطی جلوگیری می‌کند.

قابلیت جدید مشاهده مسیر‌ها در‌ Google Maps
پیش از رسیدن فصل سفر‌های تابستانی، گوگل ویژگی‌های جدیدی را با تمرکز بر اکتشاف و مسیریابی در Google Maps ارائه می‌کند.
قابلیت جدید مشاهده مسیرها(glanceable directions)»، که گوگل در ماه فوریه اعلام کرد، از این ماه در برنامه Maps در اندروید و iOS عرضه می‌شود. این قابلیت هنگام پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و رانندگی امکان دسترسی و مشاهده نمای کلی پیشرفت مسیر و ETAهای به‌روز شده و اعلان‌های مربوط به مکان از صفحه قفل را فراهم می‌کند.
درکنار قابلیت مشاهده مسیرها، به‌روزرسانی‌های Recents در دسکتاپ نیز به‌طور خودکار مکان‌های جست‌وجو شده را به‌صورت برجسته در کنار صفحه Maps سازماندهی می‌کند. به زودی، گوگل حتی پس از بسته شدن پنجره Google Maps، مکان‌ها را در تب Recent ذخیره می‌کند و ابزارهایی را برای حذف مکان‌های مشاهده شده، ایجاد مسیرهای سفارشی بین مقصدها و اشتراک‌گذاری مجموعه‌ای از مکان‌ها با شخص دیگری ارائه خواهد کرد.
درنهایت، Immersive View، ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل در برنامه نقشه‌های iOS و اندروید با ترکیب تصاویر، یک نمای چند بعدی از جهان ایجاد می‌کند. در حال حاضر این حالت برای بیش از ۵۰۰ نقطه برجسته جهان در حال توسعه است. قلعه پراگ و پل بندرگاه سیدنی از جمله مهم‌ترین مکان‌ها هستند.
کریستینا تانگ، مدیر ارشد محصول در Google Maps، در یک پست وبلاگ موارد بیشتری را به اشتراک گذاشت و گفت: با اسلایدر زمان در Immersive View می‌توان آب‌و‌هوا در ساعات مختلف روز و شلوغی مکان را مشاهده و برای مراجعه در زمان مناسب از قبل برنامه‌ریزی کرد. همچنین امکان مشاهده داخل رستوران‌ها و کافه‌ها برای کمک به رزرو میز وجود خواهد داشت.

اگر چراغ قوه نصب کردید
مراقب اطلاعات شخصی گوشی باشید
برخی از کاربران گمان می‌کنند این نرم‌افزار بی‌ضرر بوده و به گوشی‌ها آسیبی نمی‌رساند. اما برنامه‌های چراغ قوه نیاز به مجوز‌هایی دارند که نباید به آن دسترسی پیدا کنند و مربوط به کارشان نیست.
مطالعه‌ای توسط Avast نشان داد که تعدادی از برنامه‌های چراغ قوه، مجوز‌های غیرضروری را درخواست می‌کنند که گاهی به ۷۷ مورد می‌رسد. این مجوز‌ها به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا اقداماتی مانند خواندن لیست مخاطبین یا ضبط صدا را انجام دهند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا همه برنامه‌های مرتبط با چراغ قوه به مجوز‌های دستگاه‌های اندرویدی برای اهداف مخرب دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر. کاربران اندروید، تنها کسانی نیستند که باید محتاط باشند. برخی از برنامه‌های چراغ قوه آیفون نیز درخواست‌های مجوز مضحکی را ارائه می‌کنند. طبق تحقیقات Wired در سال ۲۰۱۴، برنامه‌های چراغ‌قوه درخواست مجوز برای ردیابی مکان iPhone، استفاده از دوربین یا خواندن تقویم دستگاه می‌کردند. در چند سال گذشته، احتمال این‌که یک کاربر معمولی آیفون فریب برنامه چراغ قوه را بخورد، بسیار کمتر شده، به خصوص که همه دستگاه‌های iOS مدرن دارای دکمه چراغ‌قوه استاندارد هستند. یکی از راه‌های متداول برای کسب سود یک برنامه، ادغام تبلیغات است.

رونمایی مرسدس بنز
از خودرویی با بال‌های مرغ دریایی
مرسدس بنز یکی از خودروهای آزمایشی فوق‌العاده‌اش را احیا و C۱۱۱ را به عنوان یک ابرخودروی امروزی با بال‌های مرغ دریایی معرفی کرد.
مرسدس بنز مدل جدید Vision One-Eleven را به شکلی عمیق‌تر به دنیای خودروی تمام الکتریکی، رانندگی خودران و واقعیت افزوده سوق داده است. این خودرو دارای رابط کاربری ترکیبی واقعیت افزوده نسل بعدی با دیجیتال قدیمی است. مرسدس بنز ادعا کرده که این خودروی دو نفره دراماتیک توجه هر گروه جمعیتی را به خود جلب خواهد کرد؛ چه کسانی که عشق پیست دارند و چه آنهایی که عشق خودروهای لوکس دارند. C۱۱۱ فقط یک خودرو نبود، بلکه یک سری ۱۶ تایی بود که مرسدس با آن موتورهای وانکل و توربودیزل و ساختار بدنه مبتنی بر پلیمر را بررسی کرد. این خودرو به دلیل استایل منحصر به‌فرد، آیرودینامیک فوق‌العاده، فناوری‌های آزمایشی پیشرفته و رنگ‌های متمایز نارنجی و مشکی، به نماد مرسدس تبدیل شد.
حال مرسدس با Vision One-Eleven کاملا جدید، سعی دارد از تاریخ به عنوان لنزی برای نگاه کردن به آینده استفاده کند. خودروی مفهومی شباهت‌های زیادی با نسخه قدیمی‌اش دارد، اما با استفاده از بدنه مدرن خود را از آن متمایز می‌کند. مرسدس رنگ نقره‌ای را با ظاهری نارنجی و مشکی که از C۱۱۱ اصلی به دست آمده است، مدرنیزه کرده و با سایه عمیق‌تر و درخشان‌تر نارنجی جلوه‌ای خاص به آن داده است.

رو دست اپل به سامسونگ و رقبا
اپل یکی از منحصربه‌فردترین پتنت‌های ساخت گوشی هوشمند را ثبت کرد؛ آیفونی که کاملا از شیشه ساخته شده است. طرح مفهومی دقیق این پتنت اپل از شش صفحه‌نمایش تشکیل شده که در اصل، می‌تواند تصاویر را روی هر یک از شش نمایشگر خود نمایش دهد. نکته جالب اینجا بود که این پتنت قبلا توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا تأیید و نام «دستگاه الکترونیکی با محفظه شیشه‌ای» توسط اپل روی آن گذاشته شده بود. با همه مقاصد، طرح این پتنت همان طرح آیفون عادی را نشان می‌دهد که مجموعه‌ای برنامه‌ها همراه با نماد وضعیت در بالای صفحه‌نمایش آن به چشم می‌خورد. تصاویر همچنین چیزهایی را نشان می‌دهند که نمایشگر می‌تواند به دور آیفون بپیچد و یک نمایشگر بی‌نهایت و بدون محدودیت را در کل دستگاه ایجاد کند.

پیش‌بینی از آینده انسان کاربران را ترساند
جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر به آینده انسان‌ چندان خوشبین نیست. او در مصاحبه آخرش با کانال یوتیوب بریکینگ پوینتز نگرانی خود را برای تبدیل شدن همه انسان‌ها به افرادی چاق شبیه شخصیت‌های انسانی انیمیشن WALL-E که با صندلی‌های معلق حرکت می‌کنند ابراز کرد.
دورسی می‌گوید: «تبدیل شدن به انسان‌های چاق شبیه فیلم WALL-E آینده‌ای است که به‌سمت آن حرکت می‌کنیم. همه روی صندلی‌های شناور حرکت می‌کنیم و حتی غذای‌مان را با نی می‌خوریم و به‌طور ۲۴ساعته با دنیای مجازی سرگرم می‌شویم.»
دورسی اظهارات خود را در مورد واقعیت مجازی پس‌از مطرح شدن سؤالی در مورد هدست ویژن پرو اپل ارائه داد؛ محصولی که به عینک اسکی شباهت دارد و سال آینده با قیمت قابل توجه ۳۵۰۰ دلاری روانه بازار خواهد شد.
دورسی می‌گوید: «مشاهده می‌کنید که سراسر دنیا به‌سمت واقعیت مجازی حرکت می‌کند.»
نظرات دورسی به‌این دلیل که اپل اخیرا از هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو رونمایی کرده است، جالب به‌نظر می‌رسد. اپل در کلیپ‌های بازاریابی خود برای محصول جدیدش، افرادی را نشان می‌دهد که هدست را روی سر قرار داده‌اند و اغلب به‌تنهایی نشسته‌اند و این نوع محتوا با تبلیغات رقبای اپل که سعی دارند محصولات‌شان را به‌عنوان ابزارهای اجتماعی نشان دهند، تفاوت دارد.

مراقب ربات رسید جعلی باشید!
کلاهبرداران برای کلاهبرداری به استفاده از روش‌های جدید همچون هوش مصنوعی روی آورده‌اند.
به گزارش «اطلاعات آنلاین»، تصویری که توسط کاربران شبکه اجتماعی گرفته شده، یک ربات تلگرامی را نشان می‌دهد که با کمک هوش مصنوعی اقدام به ساخت رسید بانکی می‌کند. لینک‌های این کانال‌‌ها نیز می‌تواند آلوده به بدافزار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها