دنیای شعر وشاعری از ان دنیاهای خاصی است که این دنیا هم برای شاعر جذابیت دارد و هم برای مخاطب شعر یکی از کهن ترین گونه های ادبی و شاخه ای از هنر است و شاعر دربروز دادن این هنر نقش پررنگی دارد .
کد خبر: ۱۳۶۲۸۴۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، درتاریخ هنر وادب استان دارالعلم و دارالعباده یزد همواره زنان ومردانی بودند که نقش پر رنگ و بزرگی داشته اند ونامشان با تاریخ فرهنگ وهنراین سرزمین کهن گره خورده است خانم عالیه مهرابی یکی از شاعره های جوان استان در حوزه شعر وادب می باشد که با انتشار مجموعه های بی شمارشعر و حضور در جشنواره های ادبی و فرهنگی ملی و استانی همیشه خوش درخشیده است این بانوی شاعره که به دلیل کسب جایزه سراسری شعر فجر، نفر برگزیده بخش شعر بزرگسال ، و ارتقاء جایگاه  شعر زنان با سرودن شعرهای فاخر و به روز ، اخیرا به عنوان چهره سال هنرانقلاب دربخش شعر در سال 1400نیز معرفی شده است وی در گفتگو با خبر نگار جام جم آنلاین از دنیای شعر و شاعری و رموز موفقیت خود می گوید.

لطفا بیوگرافی از خود ارائه نمائید؟  

عالیه محرابی هستم متولد تیرماه 59 در یک خانواده اهل شعر هنر و ادب متولد شدم و به دلیل اینکه خانواده به دنیای شعر وشاعری علامند بودن بستری را فرهم کردن که بتوانم به دنبال علامندی و تمایلات خود که همان دنیای شعر و شاعری است بروم .

 از چه زمانی حس کردی که به دنیای شعر وشاعری علاقه مند هستید؟

از سال اول راهنمایی به شعر گفتن علاقه مند شدم و اولین شعری که در آن زمان گفتم برای میز تحریر زرد رنگ اتاقم بود که آشنایی چندانی هم با قواعد وساختار شعر نداشتم ولی چون خانواده همراه و پشتیبان من بودن مرا مورد تشویق قراردادند وبستری برایم فراهم کردند تا بتوانیم در این راه ادامه بدهم و نقش خانواده درمسیر پیشرفت من بسیار پر رنگ بود.

 و پس از آن در کلاسهای کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان شرکت کردم و در انجا دنیای جدید از شعر و شاعری برای من رقم خورد ولی به صورت رسمی در سن 15سالگی زیر نظر اساتید مجرب توانستم سطح دانش خود را در این حوزه ارتقا ببخشم. 

اشعار شما بیشتر درچه سبکی است ؟

عمده شعرهای من درقالب غزل است البته غالب های دیگر هم کار می کنم مضامین  مذهبی، آئینی ، شعر پایداری ومقاومت ، شعر اجتماعی و شعرعاشقانه

من  سعی کردم در هر کدام از این سبک ها  کار کنم و بیشترین چیزی که برای من بسیار مهم می باشد اثر بخشی و تاثیرگذاری شعر در جامعه است و اینکه بتواند شعرمن دردی ازجامعه را مرتفع سازد و اثر بخش باشد.

 آیا انجمن هایی دراستان وجود دارد که شاعران جوان را حمایت کند و استعدادهای جدید را شناسایی کند ؟

 در حال حاضر در کانون شعرو ادب رضوی استان ، محفل ادبی شفق وابسته به نهاد کتابخانه ها ی عمومی استان ، انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان یزد ، نایب رئیس شورای شعراستان ، کانون شاعران آئینی استان مسئولیت برعهده دارم و سعی کردم در مسیر رشد وارتقای شاعران استان،از سال 93 انجمن ادبی اوج هنر یزد را پایه ریزی کردم همانگونه که طی سالهای کودکی و نوجوانی من اساتید بزرگواری دست مرا گرفتند و مشوق و همراه من بودند و مرا به جامعه ادبی معرفی کردند من هم سعی کردم در این انجمن ها این رسالت را برعهده داشته باشم و مشوق کسانی باشم که دراین انجمن ها می خواهند رشد کنند واینده شعر استان باشند.   

 از سال 93 با همراهی سازمان بسیج هنرمندان انجمن شعر اوج را ایجاد کردیم و خدا را شکربیش از 70 شاعراز سراسراستان دراین انجمن عضو هستند واین انجمن به صورت هفتگی در روزهای یک شنبه  برگزار می شود و به صورت ویژه به نقد و بررسی  شعرجوان می پردازد و مورد توجه جوانان بسیاری قرار گرفته و شاعران جوانی که طی این سالها دراین انجمن شرکت کرده اند هم اکنون از شاعران به نام استان هستند که با حضور در جشنوارهای استانی و ملی رتبه های خوبی کسب کرده و خوش درخشیدند و این باعث مباهات من در این حوزه است.

تاکنون چند کتاب شعر چاپ کرده اید و آخرین سروده شما  درچه زمینه ای است ؟

کتاب اول من مجموعه شعر به رنگ آتش بود که در سال 82 به چاپ رسده است کتاب دوم من مجموعه شعر مسافران  کوپه صبح که مجموعه ای از اشعار ائینی و مذهبی است که در سال 90 به چاپ رسیده و نامزد جایزه  کتاب سال قلم زرین و نامزد جایزه فصل شد

 کتاب سوم من، مجموعه شعر گریه های شمع و خنده های باد بود که نامزد جایزه کتاب سال قلم زرین و نامزد کتاب سال پروین اعتصامی بود و کتاب چهارم من مجموعه شعر، خوشه های مینیاتوری که توسط  انتشارات سوره مهر در سال 94به چاپ رسید .

 کتاب قلمدان های فیروزه ای و کتاب امضای گل سرخ که هردو مجموعه ای از اشعار آئینی و مذهبی است که کتاب قلمدان ها ی فیروزه ای کتاب سال کشور توسط آستان قدس رضوی معرفی شد و همچنین برگزیده جشنواره میراث مکتوب رضوی در کشور شد.

کتاب آه نیما انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده که این کتاب به عنوان کتاب برگزیده  شانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر امسال معرفی شد  که از بین بیش از 900 مجموعه شعر این جشنواره توانست رتبه برتر را کسب کند.

دنیای شعر وشاعری دنیا عجیب و خاصی است کمی از حس شیرین این دنیا برایمان بگوئید ؟

دنیای شعر و شاعری دنیای زیبایی ها است از این نظر که شاعر در آن لحظات ناب وخاصی را به خلق اثر می پردازد یک دنیای آرمانی برای خود تصورمی کند و واژه هایی که درذهنش به رقص می آید درحقیقت می تواند خانه زیبایی که خودش دوست می دارد را با هرشکل و شما یلی را خلق کند و این خانه می تواند به وسعت یک جهان و یا به وسعت یک سیاره باشد و این شاعر است که تصمیم می گیرد چگونه وچه دنیایی را خلق کند و مطمنا شاعران آنقدر زیبا نگاه می کنند که به دنبال خلق دنیایی آرمانی و به دور از زشتی ها و پلیدها هستند.

 اگر سعی کردم در این سالها شعر مقاومت پایداری بگویم هدفم این بود که مردم را به ایستادگی و مقاومت تشویق کنم اگرشعرعاشقانه سرودم هدفم این بود که روح نجابت  وعاشقانه های زلال و روح مهر و محبت را به خانواده های ایرانی بدمم.

اگر سعی کردم در این سالها شعر اعتراضی و اجتماعی بگویم هدفم این بود که گرهی از گره های مردم را باز کنم درحقیقت وتلنگر وهشداری برای بیداری جامعه باشم و اگر شعر آئینی و مذهبی سرودم سعی کردم سبک زندگی ائمه اطهار را در زندگی مردم جاری سازم چرا که ائمه اطهارواهل بیت تمام پشتوانه شعری من درزندگی هستند و تلاش کردم سبک زندگی ائمه اطهار را در اختیار مردم قرار بدهم برای رسیدن به یگ زندگی سالم.

آینده شعر وشاعری در استان را چگونه ارزیابی می کنید آیا آماری رسمی از تعداد شاعران ساماندهی شده در استان وجود وجود دارد ؟

یکی از ویژگی ههای فاخر جامعه ادبی وشعری استان این است که شاعران یزدی زلال اندیش هستند و شعر پاک و عفیف و نجیب که برخاسته از باورها وآداب و رسوم مردم دارالعباده و دارالعلم یزد هست و یزدی که به قنات و قنوت و قناعت مشهورو دیارعالمان دینی است قطعا چشمه سار شعری که از دل شاعران این سرزمین بر می خیزد باید شعری زلال و روشن اندیش باشد و شاعران جوان استان هم به خصوص شاعرانی که درانجمن ادبی اوج هنر پرورش یافته اند شاعران زلال اندیش هستند که اینها، شاعران نسل بعدی استان راهم رقم خواهند زد و این می تواند افتخاری وبرگ زرینی باشد برای یزد شهر میراث جهانی، اگر یزد شهرمیراث جهانی شد به دلیل وجود نخبگانی است که در یزد نفس کشیدند و زیست فرهنگی داشته اند .    

شما یکی ازبانوانی هستید که همواره دغدغه مسائل اجتماعی در حوزه بانوان را در استان دارید به نظر شما چقدر توانایی ها واستعداد های بانوان یزدی درجامعه دیده می شود؟

 بانوان یزدی درحوزه های مختلف هنر، فرهنگی ، علمی و پژوهشی و ورزشی درسالهای اخیر نشان داده که می توانند پرچم دار نام یزد و یزدی باشند و همانطورکه سالیان سال است رتبه های برتر کنکور ازآن دانش آموزان یزدی می باشد خود گواه این امراست و کسب رتبه های برتر درجشنواره های فرهنگی ،ورزشی و علمی ملی و بین المللی نشان از توانمندی بالای بانوان یزدی دارد که می تواند الگوی بسیار موفقی برای همه بانوان کشور باشد ولی ای کاش مسئولین توجه بیشتری به فعالیتهای این قشر از جامعه داشته باشند و این که بانوان بتوانند درکنارجهاد اصلی خود که زیبا همسرداری و همچمنین مادری است   بتوانند نقشی عظیم هم در جامعه داشته باشند و چون بانوی دوعالم حضرت فاطمه (ص) که یک الگوی کامل یک زن مسلمان است چرا که ایشان هم درکنار وظایف مادری و همسر بودن یاری گر ولایت نیز بودند و حضوردر اجتماع وخطبه خوانی ایشان که نشان داد زن می تواند پرچم دار زمان خود باشد.  

کتاب شعر آنیماه شما در این جشنواره خوش درخشید در این مورد هم توضیح ارائه فرمائید ؟ مهمترین ویژگی برتر کتاب شما که مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت به نظر شما بود است ؟ کتاب شعر آنیماه که در 16جشنواره شعر فجر حایز رتبه برتر شد در برگیرنده 40غزل می باشد و تنوع مضامین این کتاب باعث شد مورد توجه هیئت داروان جشنواره قراربگیرد واین تنوع مضامین یکی از ویژگی ها بارز این کتاب بود این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده وبه عنوان کتاب برگزیده شانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر امسال معرفی شد که از بین بیش از 900 مجموعه شعر این جشنواره توانست رتبه برتر را کسب کند.

درحوزه شعر و شاعری چه اساتیدی را الگوی خود قرار داده اید ؟مسیر شعری را مدیون عزیزانی هستم که مرا قدم به قدم هم نفس بودند و در زندگی شاعرانه ای که زیست فرهنگی وهنری وادبی مرا شکل داده اند همراه بودند. 

 پدر،مادر،مادربزرگم،همسرم وفرزندان که پشتوانه ها ی شعری من هستند اساتید دانشگاه و اساتید خارج از دانشگاه نیز یاری گر من بودند.

و حضوردرانجمن های ادبی و نقش پر رنگ سازمان بسیج هنرمندان که درحقیقت فعالیت انجمن داری من از سازمان بسیج هنرمندان درسال 93 شکل گرفت وهمایش های فصلی اوج هنر که از سال 90 تا به امروز توانستیم بیش از40همایش را برای هنرمندان استان در رشته ها ی مختلف هنری برگزارکنیم و خدا راشاکرهستنم که این توانایی را به من داد که بتوانم خدمتگزارکوچکی در حوزه علم ادب و هنرفرهنگ دیار دارالعلم و دارالعباده یزد باشم .

 سمیه شرف دینی - جام جم آنلاین یزد 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها