مشتاقی: در این شرایط از بنا انتظار نمی‌رفت که تیم ملی را ترک کند

قهر دوباره «بنا»، نوربخش سرمربی کشتی شد

بحران کشتی فرنگی جدی‌تر از آن چیزی است که همه تصور می‌کردند و نه‌تنها محمد بنا که دستیاران و شاگردانش نیز طی اقدامی خودسرانه اردوی تیم ملی را ترک کردند؛ اقدامی که ابتدا به‌انتخاب سرمربی جدید منتج شد و در ادامه قرار است امروز شورای فنی کشتی فرنگی در ‌آستانه جام جهانی تهران در سومین جلسه فوق‌العاده خود، تکلیف کشتی‌گیران یاغی را مشخص کند.
کد خبر: ۶۶۹۴۹۷

ماجرای کشتی فرنگی خیلی ساده شروع، اما بتدریج به بحران تبدیل و فدراسیون کشتی را باچالشی جدی مواجه کرد، آن هم در شرایطی که تهران طی روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم اردیبهشت میزبان رقابت‌های تیم به تیم جام جهانی کشتی فرنگی است.

گرچه این رقابت‌ها در سطح بین‌المللی جایگاهی به‌مراتب نازل‌تر از پیکارهای المپیک و رقابت‌های جهانی (انفرادی) دارد، اما به هر ترتیب وقتی پای میزبانی در میان باشد مطمئنا به لحاظ ملی این پیکارها برای ما ارزش دوچندانی می‌یابد، همان طور که قهرمانی در جام‌جهانی کشتی آزاد در لس‌آنجلس مزه خاصی برای ما داشت، از دست رفتن احتمالی قهرمانی در تهران نیز تلخی خاص خود را دارد، اما در شرایطی که محمد بنا با این استدلال که زیر بار قانون رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی نمی‌رود، دوباره سکان هدایت تیم ملی را رها کرد. به تبع او در 24 ساعت گذشته دستیارانش از جمله رسول جزینی و ایرج اسفندیاری فر و تمامی اردونشینان، اردوی تیم ملی را ترک کردند.

این درحالی بود که اظهارات تند و تیز جزینی و دفاع او از ایده برگزار نشدن رقابت انتخابی محمد بنا و متهم کردن شورای فنی کشتی فرنگی به بی‌دانشی باعث شد تا فدراسیون کشتی بلافاصله این مربی را به کمیته انضباطی احضار کند. در این میان واکنش جزینی هم جالب توجه بود که تصریح کرد: به جلسه کمیته انضباطی نمی‌روم و دیگر در تیم ملی هم کار نمی‌کنم. البته آقایان (اشاره به مسئولان فدراسیون کشتی) تصور نکنند مرا بیرون کردند چون ساعتی پس از اظهار نظرم در خانه کشتی ماندم و کسی نتوانست مرا بیرون کند، و چون جایی که بنا نباشد من هم نیستم، اردو را ترک کردم.

پس از این موضوع، دومین واکنش را فدراسیون کشتی نشان داد و شورای فنی کشتی فرنگی در جلسه فوق‌العاده خود با توجه به ترک اردو از سوی محمد بنا مصوب کرد دستیاران او در جام جهانی تهران هدایت تیم ملی را عهده‌دار باشند. با وجود این پس از ساعاتی، دیگر دستیاران بنا و از جمله ایرج اسفندیاری و همه کشتی‌گیران اردو را ترک کردند تا شورای فنی کشتی فرنگی دومین نشست فوق‌العاده خود را برگزار کند، نشستی که ضمن تاکید بر رعایت قانون و اجباری بودن برگزاری رقابت‌های انتخابی به منظور رعایت عدالت در رسیدن به دوبنده تیم ملی، هدایت این تیم در پیکارهای جام جهانی تهران به ناصر نوربخش سرمربی پیشین تیم ملی سپرده شد. به این ترتیب این مربی تحت عنوان مربی ارشد در جام جهانی تهران، کشتی‌گیران را هدایت خواهد کرد. از طرفی این شورا دست نوربخش را برای استفاده از اعضای تیم کشتی فرنگی جوانان در جام جهانی تهران در صورت لزوم باز گذاشت.

به دنبال این شرایط و تلاش اعضای شورای فنی کشتی فرنگی شماری از فرنگی‌کاران بتدریج به اردو بازگشتند. پیش‌بینی می‌ شود بیشتر آنها تا امروز در اردوی تیم ملی حضور پیدا کنند. هر چند به نظر می‌رسد کشتی‌گیرانی چون حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی، حبیب اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجان‌زاده همچون دوره گذشته، باز هم حاضر به بازگشت به تیم ملی نباشند. امید نوروزی در این باره به تسنیم، گفت: کسانی که از بنا انتقاد می‌کنند از کشتی چیزی نمی‌فهمند و اگر می‌فهمیدند از او انتقاد نمی‌کردند. دلیل این را که چرا برخی از افراد چسبیده به کشتی دچار سوء‌تفاهم می‌شوند نمی‌دانم و امیدوارم هرچه زودتر از کشتی جدا شوند.

نوروزی با اشاره به عنوان سومی تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های قهرمانی آسیا، عنوان کرد: هرکسی که از بنا و فرنگی‌کاران انتقاد کند به کشتی ظلم کرده و قصد خراب کردن کشتی فرنگی را دارد. اگر من منتقدان را ببینم جواب دندان‌شکنی به آنها خواهم داد.

نوروزی ترک اردو از سوی فرنگی‌کاران را تصمیم جمعی خواند و گفت: بچه‌ها تصمیم گرفتند اردو را ترک کنند و من هم مانند بقیه این کار را انجام دادم.

مشتاقی: به قهر کردن‌های بنا عادت کرده‌ایم

برای بررسی بیشتر موضوع سراغ بهرام مشتاقی، قهرمان سابق آسیا رفتیم. مشتاقی که در کنار حسین ملاقاسمی، رحیم علی‌آبادی، مهدی هوریا، حسن بابک و علیرضا لرستانی اعضای شورای فنی کشتی فرنگی را تشکیل می‌دهند، درباره شرایط پیش آمده به جام‌جم گفت: همه بدانند که شورای فنی کشتی فرنگی و فدراسیون با علم به بی‌تجربه و گاه جوان بودن تیم اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا، هیچ ایرادی را متوجه کادر فنی بابت عنوان سومی آنها نکرد و از کادر فنی حمایت کرد. از طرف دیگر، موضوع رقابت‌های انتخابی تیم ملی مربوط به مرحله نهایی و جهت حضور در رقابت‌های جهانی است و دست کادر فنی تیم ملی برای انتخاب نفرات خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا کاملا باز بود، بنابراین از این نظر نیز نمی‌توانند هیچ گونه بهانه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به در پیش بودن رقابت‌های جام جهانی گفت: متاسفم که بگویم محمد بنا بدون هیچ دلیلی تیم ملی را رها کرد و تیم ملی را در‌ آستانه رقابت‌های جام جهانی به این حال و روز انداخت، این رفتار دور از مردانگی بود. خوب است کسی که مشکلی در کار احساس می‌کند یا موردی دارد آن را بدرستی و از راهش مطرح کند.

مشتاقی بر لزوم پایبندی به قانون رقابت‌های انتخابی تاکید کرد و گفت: نمی‌شود هر کسی هر جور دلش خواست، تصمیم‌گیری کند. بنا انتظار دارد هر کسی را که می‌خواهد در ترکیب تیم ملی قرار دهد، پس تکلیف دیگران چه می‌شود و عدالت کجا می‌رود؟

وی با تاکید بر این‌که تیم ملی تاکنون هشت مرحله اردوی آماده‌سازی را با هزینه‌ای در حدود 150 میلیون تومان برپا کرده است، گفت: متاسفانه محمد بنا به قهر کردن عادت کرده، اما جالب این‌که این بار واقعا بدون دلیل و کاملا خودسرانه قهر کرده است، آن هم در شرایطی که در ماه‌های گذشته هرچه او خواست و هرچه گفت، برایش فراهم کردیم. گفت؛ در جام یادگار فلانی‌ها کشتی نگیرند، گفتیم، مشکلی ندارد؛ گفت: برای قهرمانی آسیا سوریان و نوروزی کشتی بگیرند، گفتیم؛ مشکلی ندارد، بعد گفت؛ این دو نفر را به قهرمانی آسیا نمی‌برم، گفتیم؛ مشکلی ندارد.

مشتاقی در پاسخ به این پرسش که فدراسیون کشتی درباره کشتی‌گیرانی که خودسرانه اردو را ترک کرده‌اند، چه خواهد کرد، گفت: اگر تا امروز به اردو برنگشتند شورای فنی تشکیل جلسه داده و آنها را به کمیته انضباطی معرفی می‌کند.

نوربخش: در دو هفته کاری نمی‌توان کرد

اما ناصر نوربخش که قرار شده دست‌کم تا جام جهانی تهران هدایت تیم ملی را برعهده داشته باشد، در این باره به جام‌جم گفت: از شرایط پیش آمده واقعا متاسفم، اما طی 22 سالی که در کشتی و در رده‌های سنی مختلف بوده‌ام از این قهر و آشتی‌ها زیاد دیده‌ام، متاسفانه برخی اضطراب شکست را بدجوری به جان کشتی‌گیران انداخته‌اند. می توان گفت این افراد با دلایل مختلف اردوی تیم ملی را ترک کردند؛ به دلیل شکست احتمالی در این رقابت‌ها و دیگری به دلیل ترس از رقابت انتخابی و تغییر قوانین و غیره.

وی افزود: در این شرایط من در عمل انجام شده قرار گرفتم و مشخص است در دو هفته نمی‌توان کار خاصی برای کشتی‌گیران انجام داد و میزان‌ آمادگی آنها تغییر چندانی نخواهد کرد، فقط باید مدیریت کرد و امیدوارم تیم ملی در تهران نتیجه خوبی بگیرد.

تازه‌ترین پیغام بنا

اما در شرایطی که محمد بنا مثل گذشته سکوت رسانه‌ای اختیار کرده است، یک منبع آگاه در فدراسیون کشتی درباره تلاش این فدراسیون برای مدیریت این شرایط به جام‌جم گفت: تلاش‌ها در این رابطه هیچ نتیجه‌ای ندارد و او همچنان حرف خود را می‌زند و در آخرین پیغامی که به مسئولان فدراسیون داده، گفته است می‌خواهید مسابقه انتخابی برگزار کنید مشکلی ندارد، اما من هشت کشتی‌گیر خودم را از همین الان انتخاب کرده‌ام و کاری به کار آنها نداشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها