ابعاد و پیامدهای‌حمایت‌ آمریکا از جنایات اسرائیل را بررسی‌کرده‌ایم

شکست بزرگ آمریکا در غزه

اسب تروای آمریکا در غزه

اعلام افتتاح اسکله شناور آمریکا در ساحل نوار غزه واکنش زیادی را در میان گروه‌های مختلف فلسطینی به دنبال داشته و همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۵۷۳۶۰
 
دراغلب واکنش‌ها ضمن ابراز تردید در نیت آمریکا دراحداث این اسکله،هدف اصلی این کشور، اقدام تبلیغاتی برای کاهش فشار افکار عمومی بر کاخ سفید دانسته وتاکید شده که واشنگتن درصورت صادق بودن باید جلوی جنایات اسرائیل را بگیرد. در این موضع‌گیری‌ها در خصوص ضرورت هوشیاری فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت درباره اهداف پنهانی آمریکا و اسرائیل از احداث این اسکله هشدار داده شده است. آمریکا روز جمعه از افتتاح اسکله شناور در ساحل غزه و ارسال اولین محموله کمک‌ها با نظارت سازمان ملل خبر داد و ادعا کرد که این اسکله موقت است وهیچ نظامی آمریکایی وارد غزه نخواهد شد. فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی مدعی شد: در چارچوب تثبیت اسکله موقت در ساحل نوارغزه، هیچ‌کدام از نیروهای آمریکایی وارد غزه نشدند و سازمان ملل متحد کمک‌ها را دریافت خواهد کرد و هماهنگی برای توزیع آنها در نوارغزه راصورت خواهد داد.فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی ادعا کرده که کمک‌های بشردوستانه در روزهای آینده به ساحل غزه خواهد رسید.اما جبهه مردمی برای آزادی فلسطین درباره اهداف پنهانی آمریکا ازایجاداسکله شناوردرسواحل غزه هشدارداده است.این جبهه درمورد خطرات استفاده از این بندراسکله برای اجرای اهداف دیگری درپوشش واردکردن کمک‌های انسانی به نوارغزه ازجمله کوچ اجباری فلسطینیان یا حفاظت از رژیم اشغالگر اسرائیل هشدار داد و تاکید کرد که ایجاد این اسکله برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه نیست.
 
حرکت تبلیغاتی
دفتر رسانه‌ای دولتی غزه با صدور بیانیه‌ای در همین زمینه با بیان این‌که آمریکابه دنبال مانور و فریب افکار عمومی و بهبود چهره جنایتکار خود در جهان است، تاکید کرداسکله شناور آمریکا درساحل غزه اصلا پاسخگوی نیازهای این منطقه نیست وبه اشغالگران فرصت می‌دهد تا تجاوزات خود را گسترش دهند.
در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوارغزه آمده است: دولت آمریکا با ایجاد یک اسکله شناور درسواحل غزه تلاش می‌کند چهره زشت و جنایتکار خود را بهبود بخشد و خود رامتمدن جلوه داده ووانمود کند به دنبال کمک‌رسانی به ملت فلسطین درنوارغزه است.
این نهاد دولتی غزه افزود: اما ادعای آمریکا برای کمک‌رسانی به مردم غزه با سیاست‌های گرسنگی و آوارگی اجباری و نسل کشی که ارتش اشغالگر با مشارکت کامل دولت آمریکا علیه مردم فلسطین در نوار غزه اجرا می‌کند، تناقض زیادی دارد؛ جایی که آمریکایی‌ها همچنان به تامین سلاح برای رژیم صهیونیستی جهت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهند و جنگ جنایتکارانه‌ای که ارتش اشغالگر با سلاح‌های آمریکایی علیه غیرنظامیان فلسطینی راه انداخته تاکنون منجر به شهادت بیش از۳۵هزارنفر و زخمی شدن بیش از ۷۹هزارفرد و مفقود شدن بیش از ۱۰هزار نفر شده است.
 
اقدام ناکافی
حماس نیز در واکنش به ساخت اسکله شناور درساحل غزه توسط آمریکا اعلام کرد: ما تاکید می‌کنیم که هر راهی برای وارد کردن کمک‌ها ازجمله اسکله آبی(که آمریکا به زعم خود برای رساندن کمک‌ها احداث کرده)،جایگزین گشایش همه گذرگاه‌های مرزی تحت نظارت فلسطینی نخواهدبود.حماس دراین بیانیه افزود که ما ودیگرگروه‌های مقاومت برحق ملت خودبرای ورود تمام کمک‌های مورد نیازشان در سایه فاجعه انسانی که اشغالگران مسبب آن هستند، تاکید می‌کنیم.
 
اهداف پنهانی
چندین تحلیلگر وناظر سیاسی عربی هم ایجاد اسلکه موقت در ساحل نوار غزه برای ورود کمک‌های انسانی را دام خطرناک دولت بایدن ومطابق خواست رژیم صهیونیستی برای دستیابی به اهداف پنهان دراین منطقه دانسته‌اند. روزنامه رای الیوم ازساخت این اسکله به‌عنوان اقدامی ازسوی جو بایدن برای بهبود شرایط انتخاباتی خود یادکرد. به گزارش این روزنامه برخی تحلیلگران هم ساخت این اسکله راطرحی بسیارخطرناک وتجاوزبه‌حاکمیت غزه وآغازمرحله ورودغرب برای دراختیارگرفتن سرنوشت فلسطینیان درغزه همزمان باتحرکات خبیث باهمکاری رژیم صهیونیستی برای هدف قراردادن تدریجی مقاومت ونگه داشتن نوار غزه به عنوان یک منطقه ملتهب دائمی دانستند.آمریکا درحالی با ایجاد این اسکله دریایی شناورتلاش می‌کند تا خود را به عنوان یک کمک‌رسان به اهالی غزه به جهان معرفی کند که طی بیش ازهشت ماه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه حامی اصلی این رژیم کودک‌کش بوده وازدادن تسلیحات به تل‌آویو برای به قتل رساندن کودکان و زنان بیگناه درنوارغزه دریغ نکرده است.

طرحی برای اجرای سناریوهای قدیمی
حسن هانی‌زاده،‌ تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم با اشاره به اقدام آمریکا در ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از آغاز مرحله جدیدی در بحران این منطقه خبر داد و گفت: در این مرحله آمریکا در حال اجرای طرح احداث اسکله دریایی در دریای مدیترانه و در مقابل ساحل غزه است تا سناریوی سال ۱۹۸۲ لبنان را که به اخراج رزمندگان جنبش فتح از این کشور منجر شد، تکرار کند.به گفته هانی‌زاده، درآن سال۵۰۰۰ رزمنده فلسطینی و شخص یاسر عرفات، رئیس وقت جنبش فتح از لبنان به منطقه دیگری انتقال داده شدند و الان هم همان سناریو در حال اجراست. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این زمینه افزود: آمریکایی‌ها پس از عملیاتی‌ شدن طرح ساخت اسکله در غزه، تلاش خواهند کرد از طریق اعزام کشتی به ساحل این منطقه، زمینه اخراج رزمندگان فلسطینی و جنبش جهاد اسلامی را از غزه فراهم کنند. هانی‌زاده افزود: در این طرح آمریکا سعی خواهد کرد پس از برقراری آتش‌بس براساس پیش‌شرط‌های رژیم‌صهیونیستی، زمینه انتقال رزمندگان فلسطینی چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه عملیاتی را فراهم کند و این خواست آمریکا و رژیم‌صهیونیستی است و اگر آتش‌بسی برقرارشود طبیعتا یکی از شرط‌های رژیم‌ صهیونیستی، اخراج همه رزمندگان حماس و جهاداسلامی است که طبیعتا چنین خواسته‌ای منطقه را در آینده به سمت چالش‌های بیشتری سوق خواهد داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها