چکیده : ترس از دست دادن عزیزان در کودکان را چطور می‌توان درمان کرد؟ اگر کودکی یکی از عزیزان خود را ازدست داده باشد و دچار اختلالاتی مانند اضطراب، ترس از ترک شدن و اندوه شده باشد باید به فکر درمان او بود؛ زیرا ممکن است تا بزرگسالی نیز همراه او باشند. در نتیجه به دلیل روحیه حساس کودکان بهتر است از روان درمانگر برای درمان آنان کمک بگیرید.
چکیده : ترس از دست دادن عزیزان در کودکان را چطور می‌توان درمان کرد؟ اگر کودکی یکی از عزیزان خود را ازدست داده باشد و دچار اختلالاتی مانند اضطراب، ترس از ترک شدن و اندوه شده باشد باید به فکر درمان او بود؛ زیرا ممکن است تا بزرگسالی نیز همراه او باشند. در نتیجه به دلیل روحیه حساس کودکان بهتر است از روان درمانگر برای درمان آنان کمک بگیرید.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۲۵

فوبیا از دست دادن عزیزان و توانایی مقابه با آن

ترس از دست دادن عزیزان مانند پدر یا مادر برای اغلب افراد پیش آمده است که بسیار تلخ و آزاردهنده می‌باشد. خوب است بدانید که این ترس، ترسی سالم است و به نوعی یک پاسخ در برابر بیماری عزیزان یا نشان‌دهنده اهمیت آنان است. در این مقاله مرکز مشاوره خانواده آویژه قصد داریم به درمان ترس از دست دادن عزیزان، دلایل به وجود آمدن این ترس و نحوه درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

فوبیا از دست دادن عزیزان چیست؟

ترس از دست دادن عزیزان یا فومو تفکری منفی است که ممکن است به سراغ شما بیاید. از نظر فروید تاناتوفوبیا یا اضطراب مرگ شناسی یکی از دلایل این اتفاق است. فروید معتقد است افراد چون از مرگ می ترسند، ترس از دست دادن دیگران هم برایشان آزاردهنده است. در صورتی که باید مرگ را به عنوان یک روند طبیعی و منطقی در این دنیا دانست و از زمان خود برای زندگی به خوبی استفاده کرد.

به چه دلیل فرد به این فوبیا مبتلا می‌شود؟

به وجود آمدن ترس از دست دادن عزیزان در افراد دلایل مختلفی دارد. عوامل مهمی مانند سن، جنسیت یا وابستگی در ابتلا به این فوبیا نقش دارند. در نتیجه ترس از دست دادن عزیزان در کودکان به دلیل کم سن بودن و وابستگی به والدین، بیشتر دیده می‌شود که در صورت مواجهه با آن و عدم درمان موقع سبب بروز اختلالات شخصیتی نیز می‌شود. وابستگی به این معناست که احساسات و کارهای شما به وجود شخصی دیگر ارتباط دارد. در حالی که باید این وابستگی را کنترل کنید و بتوانید بدون حضور آنان نیز به زندگی خود ادامه دهید. با وابستگی بیش از حد به دیگران نمی‌توانید به توانایی‌ها و استعداد‌های خود پی ببرید و از آن‌ها استفاده کنید.

انواع ترس از دست دادن عزیزان چیست؟

فوبیا از دست دادن عزیزان دو نوع کلی دارد: فوبیا سالم و ناسالم. در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

۱. فوبیا سالم

این ترس کم و بیش در وجود همه انسان‌ها نهفته است. طبیعی است که ما نگران از دست دادن عزیزانی باشیم که زندگی خود را با آن‌ها گذرانده‌ایم و نقش مهمی در زندگی ما ایفا کرده‌اند. زمانی که افراد دچار این ترس می‌شوند اگر زندگی آن‌ها مختل نشود و تنها به دنبال درک حقیقت مرگ باشند جای نگرانی نیست و ترسی سالم به حساب می‌آید.

۲. فوبیا ناسالم

بیماری ترس از دست دادن عزیزان زمانی خطرناک می‌شود و به درمان نیاز دارد که شما به طور دائم در حال فکر کردن به آن هستید، دچار اضطراب می‌شوید و نمی‌توانید کارهای خود را به درستی انجام دهید. در صورتی که این ترس پیشرفت کند و با افکار خود به آن شاخ و برگ بدهید علائمی همچون تپش قلب، ناراحتی معده، اختلالات خواب یا خوردن نیز برای شما به وجود می‌آید. در نتیجه این نوع ترس، ناسالم است و باید به فکر درمان فوبیا از دست دادن عزیزان باشید و در صورت لزوم به مشاوره خانواده مراجعه کنید.

تکنیک‌ها و روش‌های درمان ترس از دست دادن عزیزان چیست؟

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه با ترس از دست دادن عزیزان مقابله کنیم؟ ممکن است فردی مدت زیادی با این اختلال درگیر باشد. علاوه بر آن دلایل این ترس را نمی‌توان با روش‌های بالینی و آزمایش تشخیص داد. در نتیجه شاید برای ریشه‌یابی و درمان این مشکل نیاز باشد یک دوره مشاوره روانکاوی انجام دهید. اما به طور کلی برای پیشگیری و درمان این بیماری تکنیک‌ها و روش‌هایی وجود دارد که هر یک را معرفی و بررسی می‌کنیم.

۱- حمایت کردن از دیگران

حمایت کردن از دیگران یکی از تکنیک‌ها برای مقابله با ترس از دست دادن عزیزان است؛ زیرا حمایت اجتماعی از دیگران باعث می‌شود حس خوبی به خود و دیگران بدهیم که در نهایت منجر به کاهش این ترس می‌شود. درنتیجه توصیه می‌شود با توجه به سن و جنسیت کودک خود با او درباره مرگ صحبت کنید و به او بگویید زندگی پس از مرگ بسیار زیباتر و آرام‌تر از زندگی کنونی است. در صورتی که کودک شما یکی از نزدیکان خود را از دست داده و ترس از دست عزیزان در او بیشتر شده است بهتر است با شرکت در کارگاه روانشناسی یا کمک گرفتن از یک فرد متخصص برای درمان آن اقدام کنید.

۲- دادن عشق و محبت به دیگران به جای فکر کردن به مرگ آنان

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای مقابله با ترس خود و درمان آن به کار گیرید انتقال عشق به دیگران است. به این معنا که سعی کنید بیش از پیش به آن‌ها توجه کنید و نشان دهید که چقدر در زندگی شما اهمیت دارند. از خاطرات مشترکی که با هم دارید صحبت کنید و به خاطر حضورشان در زندگی خود از آن‌ها تشکر کنید. در این صورت با انتقال عشق و محبت به افراد با مرگ آن‌ها راحت‌تر کنار می‌آیید. زیرا از اینکه در زمان حیات آن‌ها احساسات خود را بروز نداده‌اید پشیمان نمی‌شوید و فوبیا از دست دادن عزیزان در شما کاهش می‌یابد.

۳- مثبت اندیش بودن

یکی از روش‌های درمان فوبیای از دست دادن عزیزان مثبت اندیشی است. افراد مثبت اندیش معمولا افکار منفی همچون این ترس را از خود دور می‌کنند و به عدل این جهان اعتقاد دارند. به همین دلیل می‌توانند راحت‌تر از سایر افراد خود را با شرایط وفق دهند. علاوه بر آن می‌توان تصوری مثبت نیز راجع‌به مرگ داشت. به این صورت که تصور کنید مرگ انسان سبب می‌شود دیگران نیز به این دنیا بیایند و فرصت زندگی کردن داشته باشند.

مثبت اندیش بودن در فوبیای از دست دادن دیگران

۴- پذیرش مرگ به عنوان حقیقتی انکار ناپذیر و طبیعی

پذیرش مرگ یکی از تکنیک‌هایی است که برای مقابله با فوبیا از دست دادن عزیزان بسیار موثر است. منطقی است فردی که مرگ را به عنوان یک حقیقت و جزئی از چرخه طبیعی زندگی پذیرفته است می‌تواند با مرگ عزیزان خود راحت‌تر کنار بیاید و واکنش بهتری نشان دهد.

۵- تنفس عمیق برای کاهش اضطراب

اگر هنگام فکر کردن به مرگ کسی دچار اضطراب شدید و استرس می‌شوید بهتر است تمرین تنفس عمیق را انجام دهید. به طوری که روی یک صندلی راحت بنشینید، روی تنفس خود تمرکز کنید و نفس‌های عمیق را از بینی تنفس کرده و از دهان بیرون دهید و این کار را آهسته و آرام تا زمانی که به آرامش نسبی برسید انجام دهید.

 ۶- رسیدن به استقلال و خود کفایی

با توجه به اینکه یکی ازدلایل ابتلا به ترس از دست دادن عزیزان در نوجوانان، کودکان و سایر افراد وابستگی است، رسیدن به استقلال و خودکفایی می‌تواند در درمان این ترس بسیار کاربرد داشته باشد. داشتن استقلال باعث می‌شود عزت نفس داشته باشید که داشتن عزت نفس بالا یکی از مهم‌ترین عواملی است که شما را در برابر مشکلات و نگرانی‌های مربوط به مرگ حفظ می‌کند.

۷- تعیین هدف برای زندگی خود

سعی کنید در زندگی خود یک هدف مشخص و مهم داشته باشید و برای آن تلاش کنید. داشتن هدف به زندگی شما معنا و مفهوم می‌‌دهد و باعث می‌شود با وجود مشکلات متعدد برای رسیدن به هدف خود از وابستگی‌ها و دلبستگی‌ها جدا شوید.

7 راهکار موثر برای درمان ترس از دست دادن عزیزان

سخنی از مشاوران آویژه

همان‌طور که گفتیم فقدان عزیزان تلخ‌ترین و آزاردهنده‌ترین اتفاقی است که برای هر انسانی پیش می‌آید که ممکن است پس از آن دچار افسردگی شویم و روند زندگی مختل شود. علاوه بر آن ترس از دست دادن عزیزان نیز بسیار آزاردهنده و دردناک است. در این مقاله مشاوره خانواده تلفنی سعی کردیم روش‌هایی که می‌توانیم از آن‌ها برای درمان فوبیا از دست دادن عزیزان استفاده کنیم را مورد بررسی قرار دهیم تا درصورت مواجهه با آن بتوان راحت تر با این مسئله کنار آمد.

 سوالات متداول

دلیل فوبیا ازدست دادن عزیزان چیست؟

مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن این ترس خصوصا در کودکان و نوجوانان و سنین پایین‌تر وابستگی بیش از حد است.

 ترس از دست دادن عزیزان در کودکان را چطور می‌توان درمان کرد؟

اگر کودکی یکی از عزیزان خود را ازدست داده باشد و دچار اختلالاتی مانند اضطراب، ترس از ترک شدن و اندوه شده باشد باید به فکر درمان او بود؛ زیرا ممکن است تا بزرگسالی نیز همراه او باشند. در نتیجه به دلیل روحیه حساس کودکان بهتر است از روان درمانگر برای درمان آنان کمک بگیرید.

  علائم فوبیای از دست دادن عزیزان چیست؟

فکر کردن دائم به مرگ عزیزان، استرس و اضطراب، اختلال خوردن و خوابیدن، تپش قلب و...

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها