وظایف و تعهدات وکیل در قوانین ایران : همانگونه که میدانید این روزها شما برای بسیاری از موارد نیاز به کمک وکیل دادگستری دارید.وکیلی که در کمال صداقت و آرامش و روراستی به سوالات شما پاسخ بدهد و مشاوره حقوقی خود را به درست ترین شکل ممکن انجام دهد. همچنین اگر برای دعاوی حقوقی یا کیفری خود وکیل بگیرید نیز وکیل شما نسبت به شما متعهد است و موظف است که مستندات تمامی اموری که انجام میدهد را به شما ارائه دهد و در کمال صداقت و از روی دلسوزی و متعهدانه به ایفای وظایف خود بپردازد.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۲۱

حال زمانی ممکن است وکیلی تعهدات خود را به درستی انجام نداده و مرتکب اعمالی شود که به ضرر موکل بوده و یا پیشاپیش به موکل قول داده باشد که رای را به نفع او خواهد گرفت و اعمالی از این قبیل که صحیح نبوده و از نظر عرف کاری یک وکیل نیز صحیح نمیباشند.

وظایف و تعهدات وکیل در قوانین ایران

در این مقاله تیم حقوقی عدل محور به این موضوع پرداخته است که چه مواردی ممکن است پیش بیاید که موکل بتواند از وکیل خود شکایت کیفری انجام دهد و در واقع کدام یک از اعمال وکیل مطابق با قانون وکالت با اصلاحات 1346 جرم بوده و واجد جنبه کیفری میباشد. برای توضیحات بیشتر در ادامه  با ما همراه باشید.

دریافت وجه یا مال زائد بر حق الوکاله

همانگونه که میدانید وکلا دارای حق الوکاله مطابق تعرفه هستند و این تعرفه هر ساله به آنان اعلام میشوند و حق ندارند که مازاد بر حق الوکاله بابت اعمالی که انجام میدهند از موکل هزینه ای دریافت کنند.
حال شما در نظر بگیرید وکیلی به دریافت وجه یا مال از موکل خودش مبادرت مینماید اعم از آنکه با سند رسمی بوده و یا سند غیر رسمی و این وجه یا مال مازاد بر میزان حق الوکاله و یا حتی میزان مخارجی بوده است که وکیل برای آن پرونده انجام داده است ؛ در اینجا وکیل مذکور مجرم بوده و به مجازات انتظامی درجه پنج به بالا محکوم میگردد.

وظایف اداره ثبت در موارد فوق

جنانچه به سردفتر اداره ثبت ثابت گردد که سندی که در دست وکیل است چه رسمی بوده و چه غیر رسمی مازاد بر حق الوکاله و هزینه های پرونده مطروحه دریافت شده است ، به آن سند ترتیب اثر نخواهد داد.

وکیل کلاهبردار!

حال زمانی در موارد فوق که وکیل محترم وجه یا مالی به همراه سند رسمی یا غیر رسمی را مازاد بر هزینه حق الوکاله و هزینه های پرونده دریافت میکند. به این صورت نبوده که وکیل از موکل خواسته باشد و موکل نیز به پرداخت وجه یا مال به او مبادرت نموده باشد بلکه وکیل به صورت متقلبانه و با حیله و تقلب آن مال را به دست آورده باشد و برای مثال آن مال را در ازای عملی که پرونده انجام داده است اما در باطن انجام نداده است ، دریافت کرده باشد.

خیانت در امانت

خیانت در امانت جرمی است که در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تعریف شده است و شما عزیزان باید بدانید که این عمل در خصوص رابطه وکیل و موکل نیز صدق میکند اما به نحوی دیگر و به شکلی دیگر و با ارکانی دیگر.

چنانچه وکیل نسبت به موکل خود خیانت کند و این خیانت ثابت گردد نظیر اینکه با وکیل طرف مقابل پرونده و یا طرفین طرف مقابل پرونده تبانی نماید و یا عمداً نتیجه پرونده را به ضرر موکل و به قصد تضییع حقوق موکل تمام نمایند مجازات میشود.

مجازات وکیل خائن!

وکیلی که موارد مذکور فوق را انجام داده باشد و این امر ثابت گردد که وکیل مذکور عامدانه و آگاهانه به موکل خویش ضرر زده است به طور ابدی از وکالت محروم میگردد و همچنین موکل میتواند تمامی خسارات وارده خود را از وی مطالبه نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جلوگیری از ضایع شدن حقوق خود در مراجع قضایی ، قبل از هر اقدامی با مشاورین حقوقی adlmehvar  تماس بگیرید : ٠٩١٢٢۴۴۵٨۵۵ – 02122710546

 

 

newsQrCode
برچسب ها: وکیل عدل محور وکلا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها