«جام‌جم» از تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا گزارش می‌دهد

تجارت ۳۰ میلیارد دلاری پیش‌روی ایران

نماینده ویژه تجاری ایران در عراق:

تجارت ایران و عراق در مسیر رشد

کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چراکه از یک سو با کاهش فاصله جغرافیایی و هزینه‌های تجاری کاهش می‌یابد و از سوی دیگر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی به معنای گره خوردن سایر تعاملات شامل تعاملات سیاسی و حتی امنیتی بوده و اهمیت بالایی دارد.
کد خبر: ۱۴۵۳۰۲۰
 
فرزاد پیلتن، نماینده ویژه تجاری ایران در عراق اظهار کرد: صادرات ایران به جهان در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹.۴میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۸.۹درصد کاهش را نشان می‌دهد. عراق با۹.۲میلیارد دلار و ۱۸.۷درصد از سهم صادرات کشور پس از چین (۱۳.۹میلیارد دلار) دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. امارات (۶.۶میلیارد دلار)، ترکیه (۴.۲میلیارد دلار) و هند (۲.۲میلیارد دلار) نیز دررتبه‌های بعد ازعراق قرار داشته‌اند. وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲ عراق در رتبه اول مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه قرار داشته است. امارات، ترکیه و پاکستان نیز در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه بوده‌اند. پیلتن اضافه کرد: بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب گاز هفت میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار و با احتساب گاز ۹میلیارد و ۲۱۶میلیون دلار بوده است. وی ادامه داد: همچنین بررسی مقایسه‌ای آمارهای مذکور نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز از نظر ارزش ۱۳ درصد وازنظر وزن۱۶درصد افزایش نشان می‌دهد.با وجود این؛صادرات ایران به عراق بااحتساب گاز طبیعی از نظر ارزشی ۱۰درصد و از نظر وزنی ۳درصد کاهش نشان می‌دهد. مشاور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در امور عراق در مورد علت این موضوع گفت: همان‌طور که مشخص است، دلیل اصلی کاهش صادرات کلی به عراق، افت صادرات گاز طبیعی به این کشور طی مدت مذکور یا عدم به‌روزرسانی آمار صادرات این محصول بوده است. وی درباره میزان صادرات گاز به این کشور افزود: براساس آمارهای منتشرشده، صادرات گاز از ایران به عراق در سال۱۴۰۲حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به میزان صادرشده در سال ۱۴۰۱ (یعنی حدود \سه میلیارد دلار) تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته است.
   
بی‌توجهی دولت‌ها به بازار عراق
پیلتن در ادامه درخصوص اصلی‌ترین موانع توسعه تجارت با عراق، اظهار کرد: موانع توسعه تجارت با عراق را می‌توان به طور کلی در دو سطح دولتی و خصوصی برشمرد.  مدیرکل سابق دفتر عربی - آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سطح دولتی، با وجود راهبرد کلی و کلان دولت و نظام برای توسعه مناسبات اقتصادی با عراق و فراهم شدن شرایط بسیار مناسب سیاسی و امنیتی جهت گسترش این مناسبات، بسیاری از دستگاه‌های دست‌اندرکار به اهمیت بازار این کشور یا برنامه‌ریزی و تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب توسعه روابط تجاری با عراق و استفاده از فرصت‌های اقتصادی در این کشور اهتمام و توجه لازم را نشان نمی‌دهند. نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی مناسب، مطلوب و مورد انتظار در میان نهادهای ذی‌ربط برای بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های اقتصادی و تجاری عراق ازجمله سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پرمنفعتی مانند صنایع بانکی و بیمه‌ای، پروژه‌های زیرساختی و صنعتی یا حتی تسهیل ورود سرمایه‌گذاران و گردشگران از عراق برای تولید مشترک در ایران یا ارائه خدمات گردشگری و افزایش درآمدهای ارزی شکل نگرفته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها