در حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر هند

تهران و دهلی نو 15 سند همکاری امضا کردند

«جام‌جم» کاهش یک میلیارد دلاری واردات از هند را بررسی می‌کند

کشاورزی،ریشه اصلی تجارت ایران و هند

ایران پس ازتوافق‌نامه تجارت آزاد باپنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا توانست میزان تجارت خود را با این کشورها به طرزقابل توجهی افزایش داده و ازاین طریق شاهدرشد میزان ارزآوری وصادرات کالای خودبه مقصد این کشورها باشد.
کد خبر: ۱۴۵۲۲۵۵
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
اکنون به نظر می‌رسد آن‌طور که مسئولان می‌گویند درسال جاری شاهد نهایی شدن تجارت آزاد بخش کشاورزی کشورمان باهند باشیم، موضوعی که از سال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد این مهم با توجه به مذاکرات بین هندی‌ها با سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری نهایی شود.هم اکنون هند یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود به طوری که ایران و این کشور جزو گروه بریکس محسوب می‌شوند و هر دو درصدد هستند که تجارت مابین خود را افزایش دهند. مدعای این امر را می‌توان در افزایش تجارت این دو کشور طی سال‌های جاری، سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در طرح توسعه اقتصادی سواحل مکران و چابهار و همچنین توسعه کریدور شمال به جنوب دانست. 

جزئیات تجارت ایران با هند درسال گذشته نشان‌دهنده آن است که هشت میلیون و۴۳۹هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۹۱میلیون دلار بین دو کشور رد و بدل شده در حالی که سال ۱۴۰۱این میزان چیزی حدود هفت میلیون و ۳۸۶ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود. به همین دلیل می‌توان گفت تجارت مابین این دو کشور به لحاظ وزنی با رشد حدود ۱۵درصدی روبه‌رو بوده ولی به لحاظ ارزشی با کاهشی حدودا ۲۰درصدی روبه‌رو بوده که دلیل آن را می‌توان به کاهش واردات ایران از هند مرتبط دانست که همزمان با افزایش تولید برخی محصولات در کشورمان صورت گرفت.به عبارت دیگر ایران در سال گذشته شش میلیون و ۹۶۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۷۵میلیون دلار به هند صادر کرد، این در حالی است که سال ۱۴۰۱ این میزان پنج میلیون و۴۶۰هزار تن کالای ایرانی به ارزش دو میلیارد و۱۲۷میلیون دلار بود. 
     
مهم‌ترین کالاهای وارداتی و صادراتی
برنج، چای وبرخی میوه‌های گرمسیری مهم‌ترین محصولاتی‌هستندکه ایران ازبازارهندآنها راتأمین می‌کندبا این حال اما فرآورده‌های نفتی مهم‌ترین کالای وارداتی هند از ایران بوده، هرچندمواد خام تولید رنگ، انواع میوه‌ها خصوصا کیوی و ادویه مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران بوده است. 
   
مذاکرات تجارت آزاد کشاورزی بین ایران و هند 
مدیرکل دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به تراز مثبت تجاری ایران و هند در سال ۱۴۰۲ وبرنامه‌ریزی برای افتتاح یک مرکز تجاری جدید در بمبئی از اضافه شدن یک رایزن جدید بازرگانی در هند در سال جاری خبر داد.هادی طالبیان مقدم، مدیرکل دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به تراز مثبت تجاری ایران وهند درسال۱۴۰۲و برنامه‌ریزی جهت افتتاح یک مرکز تجاری جدید دربمبئی از اضافه شدن یک رایزن جدید بازرگانی در هند طی سال جاری خبر داد. طالبیان‌ مقدم، هندرا جزو شرکای اصلی تجارت خارجی ایران دانست و افزود: مذاکرات درباره تجارت آزاد بخش کشاورزی با همکاری توأمان سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت جهاد کشاورزی باهند از سال گذشته آغاز شد و به نظر می‌رسد این مهم درسال جاری نهایی شود.وی با اشاره به سفر اخیر وزیرخارجه هند به ایران، گفت:عزم دو کشور درخصوص راهبرد زمینه‌های مشترک به‌ویژه تقویت موضوعات اقتصادی و تجاری است. این مقام مسئول از برنامه‌ریزی برای افتتاح یک مرکز تجاری در بمبئی هند خبردادوافزود:جمعیت بالا و ظرفیت اقتصادی هند برای توسعه تجارت باعث شد مجوز رایزن بازرگانی دوم ازسوی سازمان توسعه تجارت ایران برای این کشور صادر شود.طالبیان مقدم ادامه داد: هند، یکی از اعضای گروه بریکس است و پیوستن ایران به این گروه امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری اعضای آن را تسهیل می‌کند‌؛ همچنین کریدور(گذرراه) شمال، جنوب برای دسترسی آسان‌، کاهش هزینه‌ها و تسریع و تسهیل تجارت از مسیر ایران، هند و آسیای میانه، یکی دیگر ازظرفیت‌های اقتصادی و تجاری در منطقه شبه قاره هند(آسیای جنوبی)است که ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات دراین خصوص ضرورتی‌غیرقابل انکاربرای تسهیل تجارت وفعال‌سازی ازاین ظرفیت است‌که باهمت وجدیت سازمان‌ها و نهادهای مختلف ازجمله وزارت راه، مناطق آزاد، گمرک،سازمان توسعه تجارت ایران وسایر دستگاه‌های دولتی انجام‌پذیر خواهد بود.

تراز تجاری مثبت
بنابراین می‌توان گفت صادرات ایران به هند به لحاظ وزنی با رشدی حدودا ۳۰درصدی و رشدی ۲درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است. اما از سوی دیگر میزان واردات ایران از هند نیز در سال گذشته یک میلیون و ۴۷۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۱۶ هزار رسید، درحالی که سال ۱۴۰۱ این میزان یک میلیون و ۹۲۶ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۹۴۲ هزار بود. به همین دلیل واردات از هند به لحاظ ارزشی با کاهشی ۳۵درصدی یا یک میلیارد دلاری و به لحاظ وزنی با کاهشی ۲درصدی روبه‌رو بوده است.داده‌های گمرک همچنین نشان می‌دهد ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۱۲دلار و هر تن کالای وارداتی ۱۷۷۲ دلار بوده است. ازطرف دیگر می‌توان گفت تراز تجاری ایران با هندوستان مثبت بوده و این قرارداد در سال‌های آینده می‌تواند این امر را تداوم بخشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها