یزد - با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برخی مشاغل چشم انتظاراین روزها می باشند وحسابی در تدارک آماده ساختن خود برای این ایام می باشند.
کد خبر: ۱۴۴۹۵۲۴
نویسنده کاظم صادقپور

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد،  شیرینی یکی ازاقلام مورد نیاز مردم برای شب عید است وبا توجه به تقارن ایام عید با ماه مبارک رمضان، بازارشیرینی فروشان باید حسابی گرم و پر رونق باشد وآماده سازی شیرینی های شب عید و تهیه زولبیا و بامیه، شیرینی محبوب و مخصوص ماه مبارک رمضان شورو شوق خاصی بین کارگاههای قنادی ایجاد کرده باشد. 

شهر جهانی یزد با داشتن طیف وسیعی از شیرینیهای سنتی و محبوب به عنوان تحفه و سوغات معروف است شیرینهایی که به دلیل تنوع و کیفیت به یک برندی برای خود تبدیل شده اند وبه شهرت جهانی رسیده اند.

پشمک ،باقلوا ، قطاب ،چهار لوز ، جاجی بادام ، نون برنجی ، نون نارگیلی، نون پنجره ای کیک یزدی ، سوهان یزدی  و... ازمحبوب ترین و خوشمزه ترین شیرینهای یزد می باشد که طرفداران بسیاری دارد .

شیرینی علاوه براینکه نیازاصلی مردم دراین ایام است به عنوان سوغاتی اصیل یزدی هم محسوب می شود به همین دلیل میزان تولید و خرید این کالا درآستانه سال نو افزایش پیدا می کند.

تقارن ایام ماه مبارک رمضان وعید نوروز می توانست فرصت بسیارخوبی برای قنادان و شیرینی فروشان باشد ولی به نظر می رسد کام قنادان یزدی هم در آستانه سال نو شیرین نمی باشد و این صنعت هم تحت تاثیر تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی موجود درجامعه قرار گرفته است.

بازار کساد شیرینی فروشان یزدی

درگفتگو با برخی از کارگاه های قنادی و شیرینی فروشان سطح شهر متوجه شدیم بازار تولید و فروش این کالای شیرین رونق چندانی ندارد. 

یکی ازگارگاه داران با سابقه شهریزد درگفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت: سالهای گذشته همزمان با روزهای پایانی سال ما با حجم عظیمی از تولید مواجه بودیم وسفارشات بسیاری برای ایام عید داشتیم و وضعیت تولید بالا بود ودرکناراینها وضعیت فروش نیز خوب بود.

وی افزود: ولی امسال با توجه به گرانی مواد اولیه وافزایش هزینه های تولید و تورم موجود درجامعه قدرت خرید به شدت پایین آمده است و مردم توان خرید ندارند وخیلی از آنها شیرینی را اولویت اصلی خود نمی دانند.

این تولید کننده تصریح کرد: اکثرکارگاه ها با تعدیل نیروی کارمواجه هستند وازطرفی قیمت مواد اولیه از جمله شکر، روغن، زعفران، آرد، هل و....در بازار به شدت با افزایش قیمت مواجه شده است و هزینه های کارگاه ها با توجه به نیروی حداقلی کار، نیزافزایش یافته است. 

وی با گلایه از برخی مسئولین که عنوان کرده اند شیرینی درایام عید افزایش قیمت ندارد، گفت: مگرما به عنوان تولید کننده شیرینی دراین جامعه زندگی نمی کنیم فشار وتورم برای ما هم وجود دارد و مواد اولیه با قیمت پایین در دسترس ما قرارنمی گیرد؟ و این که هزینه جاری کارگاه ازجمله آب، برق و گاز، حقوق بیمه کارگران افزایش سرسام آوری داشته است وما به دلیل این افزایش هزینه ها، تعدیل نیروهم داشته ایم و وقتی تعدیل نیروصورت بگیرد تولید هم کاهش پیدا می کند.

یکی از شیرینی فروشی های سطح شهرهم در گفتگو باخبرنگارما اظهار داشت: بیش از بیست سال است که در این حرفه مشغول به کار است وامسال باتوجه به مشکلات اقتصادی مردم، سفارشهای شیرینی برای ایام عید بسیار کم شده است و به دلیل گرانی ها، مردم تمایلی برای خرید شیرینی هم ندارند .

وی گفت: ما در سالهای گذشته سفارشهای بالایی داشتیم ولی امسال سفارشها بسیارکم شده است.

 قناد دیگری هم همین نظر را دارد و معتقد است به دلیل گرانی وکمبود مواد اولیه شیرینی فروشان هم با چالشهای بسیاری مواجه هستند.

وی افزود: ما جنس را به قیمت بسیار بالایی از کارگاه خریداری می کنیم و با توجه به هزینه حمل و نقل  شاید کمترازده درصد بیشتر نتوانیم بر روی قیمت نهایی شیرینی اضافه کنیم و با هزینه های اجاره وآب و برق و گاز و .... اصلا توجیه اقتصادی برای ما ندارد و از سوی دیگر افزایش نرخ هم در این حوزه اعمال نشده است و ما به دلیل  اینکه شغل دیگری  نداریم مجبورهستیم با این شرایط ادامه بدهیم .

این قناد تصریح کرد: مواد اولیه از جمله شکر، بادام، نارگیل، روغن و... به شدت افزایش قیمت داشته است چه طور می شود با افزایش قیمت مواد اولیه خود شیرینی افزایش قیمت نداشته باشد.

 وی گفت: با این اوصاف شیرینی هم به مانند دیگر کالای های اساسی از سبد غذایی خانواده ها کم کم حذف شده وبه یک تنقلات لوکس تبدیل می شود .

 در طی تماس های مکرر خبرنگار ما با رئیس اتحادیه قنادان شهر یزد که خواستار پاسخگویی در خصوص مشکلات این صنف شدیم،  متاسفانه ایشان فقط وعده دادن و حاضر به پاسخگویی سوالات خبرنگار ما نشدند.

به نظرمی رسد افزایش قیمت مواد اولیه و ثابت ماندن نرخ شیرینی مهمترین دغدغه فعالان این حوزه است و هزینه های این صنف به شدت افزایش داشته است وتوان خرید مردم هم به دلیل تورم وگرانی و دیگر مشکلات اقتصادی به شدت کاهش یافته است .

 عید نوروز و ورود گردشگران ومسافران نوروزی به شهر جهانی یزد در آستانه سال جدید می تواند فرصت مناسبی برای درخشش شیرینی های یزد باشد که با شرایط موجود ظاهرا بازار شیرینی های یزد هم روزگار ناخوشی دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها