زیر راه و شهرسازی گفت: دولت سیزدهم توانست در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار عبور کند، این در حالی است که پیش از این عنوان کردن چنین رقمی غیرقابل باور بود.
کد خبر: ۱۴۴۸۷۶۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، مهرداد بذرپاش پیش از ظهر امروز (یکشنبه 20 اسفند) در مراسم آغاز عملیات اجرایی و آماده سازی ۵۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری سه هزار قطعه زمین به خانواده‌های مشمول ماده ۴ قانون جوانی جمعیت که در سالن همایش‌های سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تعاونی‌های مسکن که در اقصی نقاط کشور با مشکل مواجه شده گویای دشوار بودن موضوع مسکن است ولی با یاری مجلس، دولت سیزدهم توانست در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار عبور کند، این در حالی است که پیش از این عنوان کردن چنین رقمی غیرقابل باور بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در مسکن شهری بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تأمین شده است؛ همچنین در کل پروژه مسکن مهر هشت هزار هکتار زمین تأمین کرده‌ایم.

بذرپاش با بیان اینکه از میانه سال تصمیم گرفتیم زمین‌های روستایی را وارد مدار عملیات ساخت مسکن کنیم، اظهار کرد: برنامه امسال ۵۰۰ هزار واحد بود که از این تعداد هم عبور کردیم. سال آینده با وجود همه سختی‌ها ۵۰۰ هزار قطعه زمین را به مردم واگذار خواهیم کرد تا میزان واگذاری از ۱۰۰ هزار هکتار عبور می‌کند.

وی با اعلام اینکه علاوه بر واگذاری زمین به مردم نیز تسهیلات مناسبی به آنها داده می‌شود، عنوان کرد: یکی از مشکلات مسکن مهر مداخله دولت در ساخت بود، چون سلیقه مردم متفاوت است اما در این طرح مردم مطابق با سلیقه خود خانه می‌سازند و می‌توانند مطابق الگوی ایرانی اسلامی ساخت را انجام دهند که با این کار مداخله دولت در ساخت این منازل کم‌تر می‌شود و میزان رضایت بیشتر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعهدات دولت‌های گذشته را تعهدات خود می‌دانیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴۰ هزار مسکن مهر از سال‌های ۸۹ تا ۹۱ به ارث رسیده است؛ مسکن مهری که در حال حاضر وام و تسهیلات بانکی، بودجه دولتی و آورده متقاضی بیش از نیمی از این واحدها یعنی حدود ۱۲۰ هزار واحد را به مردم واگذار کرده‌ایم.

واگذاری ۷۰ هزار واحد مسکونی در طرح جوانی جمعیت

وی بیان کرد: جوانی جمعیت یکی از طرح‌های خوب بود که همه می‌گفتند کار آسانی نیست و نمی‌شود آن را اجرا کرد، در میانه راه با دستور رئیس جمهور وعده دادیم که ۷۰ هزار متقاضی را امسال پوشش خواهیم داد. امروز که مراسم اختتامیه سومین پویش ما است از ۷۰ هزار عبور کرده‌ایم.

بذرپاش با بیان اینکه امروز به سه هزار متقاضی مسکن در خوزستان پاسخ خواهیم داد، اظهار کرد: در قالب سه پویش، پویش اول قربان تا غدیر به مناسبت ۲ عید بزرگ مسلمین، پویش دوم پویش پیامبر رحمت و پویش سوم پویش خانواده مهدوی است که امروز در مراسم اختتامیه آن هستیم؛ از ابتدای سال آینده با برنامه‌ریزی به سراغ پویش‌های بعدی می‌رویم و تعهدات سال آینده را برای طرح جوانی جمعیت خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود یک عقب ماندگی در خوزستان، گفت: امروز با حمایت نمایندگان مجلس و اعضای خبرگان عملیات ۵۴ هزار مسکن نهضت ملی در حدود ۴۵ سایت در سراسر استان را آغاز شد که این اتفاق بزرگی است.

بذرپاش اضافه کرد: در حوزه تحویل زمین به جز این ۵۴ هزار، از ۵۰۰ هزار واحدی که گفته شد، امسال در روستاهای کشور به مردم نیز زمینی را تحویل می‌دهیم که امروز ۱۴ هزار واحد از این زمین‌ها در خوزستان واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در حوزه بافت شهری کشور نوسازی و به مردم تحویل داده شدند که این یک رکورد محسوب می‌شود، البته من تکالیف بلندتری را برای همکارانم قرار داده‌ام که با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور نوسازی بافت‌های فرسوده رشد مضاعفی خواهد داشت ولی تا به امروز از ۲۴۰ هزار واحد عبور کرده‌ایم که تعداد حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد.

ساخت ۴۴۰ هزار مسکن روستایی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه ساخت مسکن روستایی کشور از ۴۴۰ هزار گذر کردیم و در حال ورود به کانال ۴۵۰ هزار هستیم، البته در خوزستان نیز بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد روستایی ساخته و به مردم واگذار شده است.

بذرپاش با با بیان اینکه خوزستان یکی از کانون‌های هدف ما برای حل مشکل مسکن‌های مهر باقیمانده است، تصریح کرد: حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد از مسکن‌ها به اتمام رسیده است. البته مسکن‌های مهر واقعاً هم مشکل دارند برخی معطل خرید آسانسور و اتمام مراحل قانونی پروژه هستند که در سطوح مختلف پیشرفت قرار دارند و برخی به واسطه واگذار شده اما وظیفه ما این است که این واحدها را به اتمام برسانیم و به مردم تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای جدیدی که اطراف اهواز هستند مثل شهر رامین مشکل دارند و بنده در جریان هستم که به شرکت شهرهای جدیدی را ابلاغ کرده‌ام تا مشکل به لحاظ خدماتی و زیربنایی حل شود. یکی از سیاست‌های ما توسعه خدمات روبنایی مثل مدرسه، سرانه‌های فرهنگی، مسجد، خدماتی، رفاهی، درمانی، انتظامی، فضای سبز، فروشگاه‌ها و سرانه ورزشی در شهرهای جدید است که برای زیست متناسب با زندگی ایرانی اسلامی لازم است.

وی با بیان اینکه سایت‌های مسکن مهر یکی از موضوعات ما است، تصریح کرد: این مساله را هم در دستور کار داریم که باید سرانه خدماتی آنها را هم افزایش دهیم؛ البته این‌ها باید تحویل شهرداری‌ها داده شود تا خود مردم آنها را اداره کنند ولی ما به عنوان تأمین حداقل‌ها وظیفه خود می‌دانیم از تمام ظرفیت‌ها که در اختیار دولت است، استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها را برای سرانه‌های خدمات که منجر به ارتقای کیفیت زندگی در آن مناطق خواهد شد، افزایش دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها