«جام‌جم» موضوع افزایش مخاطب در روزهای بلیت نیم‌بها را بررسی کرد

روزهای جذاب سینمای نیم بها

هفته گذشته بود که قیمت بلیت سینما در طول یک‌سال دوبار اضافه شد. افزایش قیمت بلیت سینما که همواره در پایان هر سال به‌دلیل ورود به سال جدید و اکران‌های نوروزی در اواخر اسفند افزایش پیدا می‌کرد، امسال در دی‌ماه براساس اعلام سازمان سینمایی از ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد تا در طول یک‌سال شاهد افزایش قیمت بلیت سینما باشیم.
کد خبر: ۱۴۳۸۵۱۸
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
موضوعی که می‌تواند بر فروش خوب سینما دریک‌سال گذشته تاثیرگذار باشد اما سازمان سینمایی برای این موضوع راهکار دیگری هم ارائه داده‌است وعلاوه برروزهای سه‌شنبه، روزهای دوشنبه نیز برای فروش نیم‌بهای بلیت سینما در نظر گرفته است تا کمی از حواشی این موضوع بکاهد.
 
شناورسازی هدفمند قیمت بلیت سینما
ماجرا از این قرار است که روح‌ا... سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی دراین رابطه گفته که پس از بررسی پیشنهاد شورای صنفی نمایش درباره افزایش قیمت بلیت سینما، سازمان سینمایی با هدف حمایت همزمان از رونق سینما و تقویت استقبال مخاطب، با شناور شدن دائمی و هدفمند قیمت بلیت سینما در سال۱۴۰۲ موافقت کرد. بنابراین، قیمت بلیت سینما در سال جدید بر اساس درجه کیفی، موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سئانس‌های مختلف تعیین و در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت. در این مصوبه سقف مبلغ بلیت ۸۰ هزار تومان برای سینماهای ممتاز مانند کوروش، ایران‌مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و... در نظر گرفته شده که البته درصد بسیار بیشتری از سالن‌ها و سئانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما پس از بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی همه شرایط تولید و عرضه، طبق مصوبه و پیشنهاد شورای صنفی نمایش و موافقت رئیس سازمان سینمایی قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سئانس‌های طلایی روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن که طبعا جزو روزهای پرفروش هفته محسوب می‌شود، به صورت شناور تا سقف۸۰ هزار تومان هم می‌رسد. 
 
حمایت از مخاطب سینمارو
اما نیم‌بها شدن بلیت‌ روزهای دوشنبه، خبر خوبی برای مخاطبان علاقه‌مند به سینماست؛ چرا که این شکل از مدیریت مالی اکران از طرفی موجب حمایت از تولید و رونق‌بخشی به اکران و از طرف دیگر موجب خالی نماندن سبد فرهنگی مردم خواهد شد و با این کار بیشتر مخاطبان امکان دسترسی به بلیت‌های ارزان‌قیمت در سئانس‌های مختلف را دارند اما از جهتی هم، این افزایش سقف قیمت بلیت سینما قبل از پایان سال اعمال شده، یعنی درست است که یک روز به روزهای نیم‌بها اضافه شده اما قیمت بلیت سینماها هم ۲۰‌درصد گران‌تر شده‌است. این گران شدن در مقایسه با سال گذشته که ۱۵ اسفند و در تلاطم اکران نوروزی اعمال شد، دوماه زودتر اتفاق افتاده و این نشان می‌دهد که چشم امید سینماداران و مسئولان به فروش بیشتر فیلم‌ها در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر است. با توجه به این‌که میزان مخاطبان سینما و فروش آنها در روزهای سه‌شنبه سال افزایش چشمگیری داشته، دوشنبه‌های اضافه‌شده نیز می‌تواند برای مخاطبان جاذبه ایجاد کند. برای بررسی بهتر کافی است به آمار فروش و مخاطبان روزانه فیلم‌ها از فروردین تا آذرماه ۱۴۰۲ که مؤسسه سینما شهر به‌طور اختصاصی در اختیار جام‌جم گذاشته، نگاهی بیندازید.
 
سه‌شنبه‌های نیم‌بهای جذاب برای سینمادوستان
بر‌اساس آمار مؤسسه سینما‌شهر سه‌شنبه‌های نیم‌بهای سینما را از ابتدای سال بررسی کرده‌ایم که نشان می‌دهد بیشترین اقبال از فیلم‌های روی پرده به روزها سه‌شنبه ختم می‌شود. به‌طور مثال سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با ۱۷۱هزار و ۸۸۴ نفر بیشترین تعداد مخاطبان در یک ماه به سینما رفتند و همچنین روز سه‌شنبه هشتم فروردین، با این‌که بلیت سینما شامل قانون نیم‌بها نشد، بیشترین میزان فروش در این ماه را با شش میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومان به خود اختصاص داد. این آمار افزایش  مخاطب در روزهای سه‌شنبه تا پایان آذرماه ثابت است و حتی گاهی روزهای پرفروش سینماها با روزهایی که بلیت به شکل نیم‌بها به مخاطبان عرضه می‌شود، یکسان است. به عبارتی، سه‌شنبه‌های تمام ماه‌ها از فروردین تا آذرماه بیشترین تعداد مخاطبان به سینما رفتند. این سه‌شنبه‌ها شامل، ۱۲‌اردیبهشت با ۲۰۶ هزار و ۱۶۶ مخاطب، ۳۰ خرداد با ۲۰۹هزار و ۳۴۱ بیننده، ششم تیر با ۱۹۶هزار و ۷۷۸ مخاطب، ۲۴ مرداد با ۱۵۵هزار و ۵۳۹ نفر، هفتم شهریور با ۱۶۰هزار و ۶۱۸ بیننده، ۲۵ مهر با ۲۱۷هزار و ۴۷۱ مخاطب، ۲۳ آبان با ۲۸۲هزار و ۷۶۸  مخاطب و ۲۱ آذر با ۲۶۳هزار و ۱۱۰ 
مخاطب می‌شود. 
 
همبستگی فروش بیشتر با تعطیلی‌های‌ رسمی
اما بر اساس همین آمار، تنها روزهایی که میزان فروش روزانه سینما و تعداد بینندگان در یک روز و یک تاریخ بوده است، روزهای سه‌شنبه در ۲۴ مرداد با فروش چهارمیلیارد و ۱۵۱میلیون و هفتم شهریور با فروش چهارمیلیارد و ۲۵۳میلیون تومان است. همچنین روز سه‌شنبه‌ای که تنها میزان فروش افزایش داشته و تأثیری بر تعداد  مخاطب و مخاطبان نداشته، روزهای هشتم فروردین است که بلیت در این روز نیم‌بها نبود. این نشان می‌دهد، مردم سینما را دوست دارند، اما ملاحظات قیمتی مانع استقبال بیشترشان از سینما می‌شود. باقی روزهایی که فروش بیشتری نصیب سینما شده، مربوط به روزهای خاص و تعطیلات رسمی است. به عنوان مثال، شنبه دوم اردیبهشت همزمان با عید فطر با فروش بیش از هفت میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان، ۱۱ مهر میلاد حضرت رسول(ص)، روزهای جمعه ۲۶ خرداد با فروش پنج میلیارد و ۶۷۴ میلیون، دوم تیر با فروش پنج میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان، نوزدهم آبان با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۳۲۱ میلیون و ۲۴ آذر با ۹ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان جزو این روزها محسوب می‌شود. با توجه به آنچه از نظر گذراندید، آمار جالب توجه درباره فروش روزانه سینما در ماه‌های اخیر، ما را متوجه این موضوع می‌کند که فروش سینماها در روزهای سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه وروزهای آخرهفته افزایش داشته‌است. روزهای سه‌شنبه بلیت نیم‌بهاست و طبعا بخشی از این افزایش فروش به دلیل کاهش نرخ بلیت است. روزهای پنجشنبه وجمعه هم همزمان با افزایش روزهای تعطیل و روزهای فراغت مردم است که بخشی از مردم روانه سینما می‌شوند. همچنین روزهایی که همزمان با مناسبت خاصی مانند میلاد حضرت رسول(ص) یا عید سعید فطر بوده، گاهی به طور همزمان فروش ومخاطبان در یک روز افزایش داشته و بعضی اوقات هم تنها فروش که به طورعمده مربوط به روزهای تعطیل است، دستخوش تغییر شده است. 

حمایت از مخاطب
با بررسی گزارش پیش‌رو، موضوعی که عیان می‌شود این مسأله است که افزایش روزهای نیم‌بها در سینما، به طور کلی بر موضوع افزایش مخاطب سینما‌رو تاثیر مستقیم دارد وهمین مسأله می‌تواند سینما را در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دهد. یعنی این یارانه در نظر گرفته ازسوی سازمان سینمایی، تهیه‌کنندگان و مدیران سینما‌ها به رونق سینماها منجر خواهد شد. از سوی دیگر اضافه شدن دوشنبه‌ها به روزهای نیم‌بهای بلیت سینما می‌تواند تاثیر مستقیمی هم برفروش بیشتر فیلم‌ها داشته باشد؛ همان‌طور که در طول یک سال گذشته دو روز ۶ تیر و ۲۴ مردادماه با وجود نیم‌بها بودن، روز‌های پرفروش سینما هم در طول ماه رقم خورده‌است. 

بیشترین میزان مخاطب در روزهای سه‌شنبه از فروردین تا آذرماه ۱۴۰۲

روز و ماه         تعداد مخاطب

۲۹ فروردین    ۱۷۱ هزار و ۸۸۴
۱۲اردیبهشت    ۲۰۶ هزار و ۱۶۶
۳۰ خرداد       ۲۰۹ هزار و ۳۴۱
۶ تیر            ۱۹۶ هزار و ۷۷۸
۲۴ مرداد       ۱۵۵ هزار و ۵۳۹
۷ شهریور      ۱۶۰ هزار و ۶۱۸
۲۵ مهر        ۲۱۷ هزار و ۴۷۱
۲۳ آبان        ۲۸۲ هزار و ۷۶۸
۲۱ آذر         ۲۶۳ هزار و ۱۱۰

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها