اتمام عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل به طول ۱۷ کیلومتر در راه آهن چابهار-خاش با حضور وزیر راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان اعلام شد.
کد خبر: ۱۴۳۷۹۸۲

 به گزارش جام جم آنلاین،معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور روز گذشته همراه بامهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این بازدید گفت: تکمیل راه‌های سیستان و بلوچستان و بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به‌عنوان مبدأ کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و کریدور بزرگراهی جنوب به شمال شرق در اولویت وزارت راه و این شرکت است.
 خیراله خادمی افزود: در راستای تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در سیستان و بلوچستان ۵۸ کیلومتر بزرگراه در قالب سه طرح به بهره برداری رسید.
وی اعلام‌کرد: قطعه دوم محور ماروان-کنارک به طول ۲۲ کیلومتر به ارزش روز شش هزار میلیارد ریال، باند دوم محور چابهار-کنارک به طول ۱۸ کیلومتر به ارزش پنج هزار میلیارد ریال و قطعه اول چابهار-پسابندر به طول ۱۸ کیلومتر به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه‌هایی هستند که امروز در کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در این استان زیر بار ترافیک قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان در کریدور نوار ساحلی جنوب را ۳۱۲ کیلومتر دانست و افزود: ۹۱ کیلومتر از این طرح در حال حاضر زیر بار ترافیک قرار دارد، ۲۰۵ کیلومتر در دست اجراست و ۱۶ کیلومتر نیز در مرحله برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی است.

طرح احداث راه آهن چابهار - زاهدان، به طول ۶۳۱ کیلومتر بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در شرق کشور و در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام شده سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری است.
راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند. به گونه‌ای که می‌توان گفت این راه، اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.
این خط ریلی از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می‌شود و با بهره برداری از این طرح سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل می‌شود.
شهریور ماه سال ۱۴۰۱ خط ریلی زاهدان - خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره برداری رسید و با تکمیل راه آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

 

وزیر کشور که روز گذشته با هدف بازدید و آغاز عملیات اجرایی چند طرح جاده‌ای و بندری به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، روز گذشته از طرح نهضت ملی مسکن شهرستان چابهار هم بازدید کرد.

مهرداد بذرپاش در جریان سفر به چابهار پس از بازدید و افتتاح چند طرح در شقوق حمل و نقل ریلی، بندری و بزرگراهی از سایت طرح نهضت ملی مسکن نخل در این شهرستان مشتمل بر دوهزار و ۱۱۰ واحد مسکونی که ساخت آن سال ۱۴۰۰ توسط پیمانکاران و تعاونی‌ها آغاز شده، بازدید کرد.
در شهر چابهار پنج سایت با مساحت ۴۳۲ هکتار و ۱۸ هزار و ۲۹ واحد در دست ساخت قرار دارد که آماده سازی طرح نهضت ملی مسکن نخل چابهار از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی برخوردار است.
همچنین به مساحت ۱۸۰۰ هکتار توسط اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) اراضی با ظرفیت واحد پذیری ۶۶ هزار واحد تامین شده که بیش از برنامه چهار ساله این اداره کل محسوب می‌شود.
عملیات تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) برای همه طرح‌های حمایتی مسکن در حال انجام است و مراحل امکان سنجی و تصویب پهنه‌های پیشنهادی هشت کانون جمعیتی به مساحت ۱۱۵ هزار هکتار انجام شده است.

همچنین  مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با حضور در فرودگاه ایرانشهر به مناسبت سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی، از کارکنان حاضر در این فرودگاه قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها