در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

افزایش وحشت آمریکا از فروپاشی اسرائیل

مجموعه اتفاقات رخ داده در چند روز اخیر از جمله توقیف کشتی‌های اسرائیلی در تنگه باب‌المندب، شکست‌های نظامی، سیاسی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، وضعیت ناپایدار اقتصادی و افزایش اختلاف نظر‌ها در کابینه نتانیاهو سبب شده است که آمریکا برای حفظ پیکره رژیم صهیونیستی ناو‌های جنگی خود را به منطقه اعزام کنند.
مجموعه اتفاقات رخ داده در چند روز اخیر از جمله توقیف کشتی‌های اسرائیلی در تنگه باب‌المندب، شکست‌های نظامی، سیاسی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، وضعیت ناپایدار اقتصادی و افزایش اختلاف نظر‌ها در کابینه نتانیاهو سبب شده است که آمریکا برای حفظ پیکره رژیم صهیونیستی ناو‌های جنگی خود را به منطقه اعزام کنند.
کد خبر: ۱۴۳۲۹۶۲
نویسنده حسن هانی زاده | کارشناس مسائل غرب آسیا

۵۲ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و در آخرین روز از آتش بس قرار داریم این درحالی است که آمریکا ناو دیگری را نیز به منطقه فرستاده است در چنین شرایطی یادآوری چند مساله ضروری است. برای نمونه با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی بعد از ۴۸ روز بمباران وحشیانه غزه ناچار شد، آتش‌بس پیشنهادی قطر و مصر را بپذیرد این اتفاق را باید عقب‌نشینی و شکست کابینه نتانیاهو تلقی کرد.

علاوه براین با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در حوزه‌های اطلاعاتی، نظامی و سیاسی دچار شکست شده است آمریکا‌یی‌ها بیش از گذشته نگران فروپاشی اسرائیل هستند. به همین دلیل جو بایدن برخلاف اینکه اختلافات زیادی با بنیامین نتانیاهو دارد تاکنون چهار ناو جنگی پیشرفته را به منطقه فرستاده است. این رویکرد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بشدت نگران پیامد‌های عملیات طوفان الاقصی است.

این درحالی است که پیش‌بینی بسیاری از ژنرال‌های پنتاگون نیز از این حکایت دارد که چنانچه شرایط جنگ به همین نحو پایان یابد، پیروزی بزرگی برای حماس و جهاد اسلامی شکل خواهد گرفت و جایگاه این دو جنبش مبارز فلسطینی در بین مردم مسلمان و عرب ارتقا خواهد یافت.

رژیم صهیونیستی نیز این روز‌ها از جنبه‌های مختلف دچار آسیب‌های جدی شده و شرایط داخلی در سرزمین‌های اشغالی نیز مناسب نیست، زیرا شکست‌های امنیتی، نظامی و سیاسی سبب شده اختلاف نظر‌ها در کابینه نتانیاهو بین وزرا و فرماندهان نظامی افزایش پیدا کند و این مساله نیز آمریکایی‌ها را بشدت نگران کرده است. 

این در حالی است که در حدود ۵۰ روز گذشته اسرائیل از نظر اقتصادی نیز دچار مشکلات قابل توجهی شده است، برای نمونه همه کارخانه‌ها و مراکز صنعتی در سرزمین‌های اشغالی تعطیل شده است و کارشناسان برآورد می‌کنند که این اتفاق سبب شده که هر روز حدود یک میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی خسارت اقتصادی وارد شود. افزون بر این این روز‌ها حدود یک میلیون نفر از صهیونیست‌های ساکنان سرزمین‌های اشغالی نیز در آستانه خروج از اراضی اشغالی هستند و این مساله نیز برای آمریکایی و اروپایی‌ها بشدت نگران کننده است. 

به این ترتیب مجموعه اتفاقات رخ داده از جمله توقیف کشتی‌های اسرائیلی در تنگه باب‌المندب، شکست‌های نظامی، سیاسی و اطلاعاتی، وضعیت ناپایدار اقتصادی و افزایش اختلاف نظر‌ها در کابینه نتانیاهو سبب شده است که آمریکا برای حفظ پیکره رژیم صهیونیستی ناو‌های جنگی خود را به منطقه اعزام کنند. البته جو بایدن به دنبال کسب حمایت لابی صهیونیستی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ نیز هست؛ بنابراین با توجه به اینکه شرایط از هر لحاظ در سرزمین‌های اشغالی ناپایدار است، آمریکایی‌ها بیم این را دارند که کنترل رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک بسیار سخت خواهد شد و احتمال اینکه درگیری‌ها در درون سرزمین اشغالی نیز شکل بگیرد، بسیار زیاد است. به همین دلیل آمریکایی ها خود را ملزم می‌دانند، رژیم صهیونیستی را به هر شکل حفظ و از فروپاشی سریع آن جلوگیری کنند.

درباره تمدید آتش بس نیز باید گفت احتمالا برای چند روز آتش‌بس تمدید خواهد شد و تبادل اسرا نیز اتفاق می‌افتد. اما مبارزان فلسطینی به تعهدات رژیم صهیونیستی خیلی اطمینان ندارند. به همین دلیل ممکن است چند روز آتش بس تمدید شود. اما رژیم صهیونیستی به هر شکلی که هست قصد دارد، طرح‌های خود را در غزه اجرا کند و دوباره بمباران مردم غزه را از سر بگیرد.

این درحالی است که باید به طرحی که برای غزه در نظر گرفته اند نیز توجه کرد، زیرا می‌خواهند غزه زیر نظر اسرائیل، سازمان ملل و تشکیلات خودگردان اداره شود. لازم به یادآوری است که این رویکرد چالشی جدی برای اهالی غزه است. البته برخلاف بمباران‌های گسترده و اینکه آمار شهدا به حدود ۱۵ هزار نفر رسیده است به نظر می‌رسد اهالی غزه سرزمین خود را ترک نخواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها