نشست ریاض گرچه با تاخیر انجام شد اما باید موثر و نتیجه‌بخش صورت می‌گرفت. هرچند ۵۷ کشور اسلامی در حمایت از مردم غزه جمع شدند که این اتفاق بسیار مهم و خوب است اما کفایت نمی‌کند و باید نتیجه آن را در صحنه معادلات سنجید.
کد خبر: ۱۴۳۰۳۵۱
نویسنده ابوالفضل ظهره وند | تحلیلگر مسائل بین‌الملل 
 
پیشنهادهای رئیس‌جمهور کشورمان باید در متن پایانی آن لحاظ می‌شد، به این معنا که باید مرز رفح مصر برای مدت کوتاهی باز شود تا نمایندگانی از کشورهای اسلامی، گروه‌های امدادی خود را بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ وارد غزه کنند و کمک‌ها بدون هیچ مانعی به مردم برسد. از سوی دیگر موثر بودن نشست ریاض، در صورتی است که بمباران غزه متوقف شود و آتش‌بس به صورت پایدار و نه مشروط صورت بگیرد، ضمن این‌که باید حقوق مردم فلسطین به صورت جدی مورد شناسایی قرار بگیرد؛ چرا که این موضوع به یک راهکار اساسی نیاز دارد تا تکرار این ماجرا را درجای دیگر از جمله کرانه باختری نبینیم. همان‌طور که جمهوری اسلامی در نشست ریاض مطرح کرد، راه حل اصلی تشکیل کشور فلسطین از بحر تا نهر است؛ به این معنا که یهودیان، مسلمانان و مسیحیان طبق نرم‌های شناخته شده دموکراتیک بتوانند رای بدهند و باید توجه داشت تنها  گزینه همین است.
نکته دیگر درباره بازسازی غزه بعد از یک ویرانی گسترده است، آن هم در حالی که ۴۰هزار خانه در این جنگ نابود شده است؛ این سؤال وجود دارد که چه کسی باید غزه را بازسازی کند؟
اکنون باید یک صندوقی برای حمایت مالی از بازسازی غزه تشکیل شود و ۵۷ کشور برای بازسازی این منطقه امکانات بیاورند، ضمن این‌که باید رژیم صهیونیستی را در یک دادگاه صالحه محاکمه کنند. این‌که اسرائیل به‌دلیل اعتراض به عملیات طوفان‌الاقصی، دو میلیون جمعیت ساکن نوار غزه را مجازات کند، در هیچ دادگاهی مقبول نخواهدبود؛ بنابراین باید به این نکته نیز رسیدگی شود آن هم در حالی که ۷۰ درصد شهدای فعلی غزه کودکان و زنان هستند. باید توجه داشت صهیونیست‌ها  می‌خواهند در نهایت غزه را به تصرف کامل خود درآورند و به دیگر اراضی اشغالی الحاق کنند و مردم غزه هم به صحرای سینا بروند. مطمئن باشید در ادامه، کرانه باختری را تحمل نمی‌کنند و می‌خواهند مردم این منطقه به اردن بروند تا به خیال خود به اسرائیل واحد دست‌یابند. لذا چهره‌ای که امروز از اسرائیل و آمریکا دیده می‌شود، شبیه فراعنه است و همه‌چیز را یکطرفه تعریف می‌کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند بگویند مدیریت منطقه دست خودشان است و صهیونیست‌ها هم می‌خواهند بعد از این، گروهی به نام حماس وجود نداشته‌باشد. به زعم آنها جنگ هرچه ادامه یابد، میان حماس و مردم غزه شکاف ایجاد شود؛ زیرا نشانی غلط می‌دهند که اگر ما حمله می‌کنیم، تقصیر حماس است. از سوی دیگر می‌خواهند مدیریت همه فلسطینی‌ها به دست محمود عباس باشد و یک سیستم دست‌نشانده به وجود بیاورند.
درمجموع به رسمیت شناختن یک دولت فلسطینی در منطقه، راه حل نهایی است و سیستم نظامی و قضایی آن نیز قطعا مورد توجه خواهدبود؛ آنچه اکنون باید دنبال شود، محاکمه سردمداران رژیم‌صهیونیستی و دولت نتانیاهو به عنوان مجرم جنگی در دادگاهی بین‌المللی و جهان اسلام است؛ چراکه چنین جنایتی حتی در جنگ جهانی دوم هم بی‌سابقه بوده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها