عدالت آموزشی اگر به لحاظ واژگانی تحلیل شود، ترکیبی بسیار دلپسند است و از لحاظ عملیاتی شدن هم اگر اجرایی شود، نتیجه‌اش بسیار خرسند کننده است اما رسیدن به عدالت آموزشی حتی در قرن کنونی به طور کامل میسر نشده و با این که درباره آن زیاد شعار و وعده داده می‌شود ولی آموزش در بسیاری از جوامع هنوز شکل و شمایل طبقاتی دارد.
عدالت آموزشی اگر به لحاظ واژگانی تحلیل شود، ترکیبی بسیار دلپسند است و از لحاظ عملیاتی شدن هم اگر اجرایی شود، نتیجه‌اش بسیار خرسند کننده است اما رسیدن به عدالت آموزشی حتی در قرن کنونی به طور کامل میسر نشده و با این که درباره آن زیاد شعار و وعده داده می‌شود ولی آموزش در بسیاری از جوامع هنوز شکل و شمایل طبقاتی دارد.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۳۵
نویسنده لیلا پناهی | گروه جامعه

عدالت آموزشی به معنی ایجاد فرصت برابر و در اختیار قرار دادن امکانات و محتواهای یکسان آموزشی برای همگان است به طوری که افراد به علت طبقه اجتماعی‌ای که از آن برخاسته‌اند یا جغرافیایی که در آن متولد شده‌اند، امکانات ضعیف‌تر و دانش محدودتر دریافت نکنند. در کشور ما نیز برقراری عدالت آموزشی یکی از چالش‌های عمده وزارت آموزش و پرورش است که هر دولت یا هر وزیری که در رأس کار قرار گرفته، نتوانسته آن را به سمت تحقق کامل پیش ببرد. تحلیل‌های کارشناسی گویای این حقیقت است که گام اول برای تحقق عدالت آموزشی، تغییر نگاه به بودجه نظام تعلیم و تربیت است، بودجه‌ای که متناسب با نیازهای روز و رشد جمعیت دانش‌آموزی افزایش پیدا کند. این مسأله باعث می‌شود تراکم کلاس‌های درس نیز کم شده و فرصت‌های بیشتر تربیتی مهیا شود که این دو نیز از ارکان مهم عدالت آموزشی هستند. به تعبیرعده‌ای از کارشناسان برای برقراری عدالت آموزشی در کشور باید تبعیضی که میان آموزش عمومی و آموزش عالی وجود دارد، برطرف شود، زیرا مدرسه به‌عنوان آموزش عمومی سنگ بنای دانشگاه است اما توجهی که به مراکز آموزش عالی می‌شود، هرگز نصیب مدارس نمی‌شود. تعمق و تجدید نظر در جایگاه معلمان و تقویت بنیه علمی آنها هم یکی دیگر از الزامات تحقق عدالت آموزشی است که باید مورد توجه جدی دولت‌ها قرار بگیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها