برای تعیین مالکیت دو باشگاه؛

AFC یقه استقلال و پرسپولیس را گرفت

استرس و اخبار ضد و نقیض، از قبل از شروع سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۰ خردادماه ادامه خواهد داشت. کما این‌که رسانه‌ها و افکار عمومی یک ماه و اندی است استقلال را حذف شده از آسیا می‌دانند و به تازگی روی خبر حذف پرسپولیس هم مانور می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۰۷۹۸۳
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

دو باشگاه بزرگ پایتخت سال گذشته به دلیل انواع و اقسام مشکلات از جمله مالکیت مشترک، نداشتن ورزشگاه استاندارد، عدم پرداخت بدهی‌ها و مالیات، نداشتن چارت درست باشگاهی و... از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند.

اگر «واقعیت» در سال جدید هم سرلوحه بارگزاری مدارک قرار گرفته باشد، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فصل جدید رقابت‌ های لیگ قهرمانان هم هیچ جایی نخواهند داشت. دولت در زمان بارگزاری مدارک (بهمن ماه) اعلام کرد مالکیت استقلال را برای وزارت صمت بزند و مالکیت پرسپولیس را برای وزارت ورزش اما در کمال تعجب در هفته دوم فروردین ۱۴۰۲ رسانه‌ها از برگزاری جلسه نهایی برای تعیین تکلیف مالکیت‌ها خبر دادند. اتفاق عجیب‌تر اما حدود ۱۰ روز قبل رخ داد و در کمال تعجب دکتر حمید سجادی وزیر ورزش در مجمع روی صندلی ریاست نشست، حال آن‌که طبق اعلام دولت رئیس مجمع استقلال وزارت صمت بود، نه وزیر ورزش. فارغ از این رفتارهای عجیب، استقلال و پرسپولیس تا این لحظه هنوز مدارک مربوط به تسویه با طلبکاران خود را روی سیستم حرفه‌ای‌سازی بارگزاری نکرده‌اند. مدارک مربوط به باشگاه‌ها حدود ۸۰۰ صفحه است که فعلا نقصان زیادی در مدارک دو باشگاه بزرگ پایتخت دیده می‌شود. کمیته حرفه‌ای‌سازی که مرجع تائید مدارک در داخل است، به باشگاه چند بار تذکر داده اما حرکت لاک‌پشتی آنها ادامه دارد.

خطر محرومیت و جریمه سنگین

کنفدراسیون فوتبال آسیا تائید صحت و سقم مدارک را به کمیته حرفه‌ ای‌ سازی کشورها می‌سپارد. در مقابل از آنها تضمین می‌گیرد مدارک تائید شده، درست باشد ولی در عین حال، به صورت رندم توسط شرکتی آلمانی و معتبر، سر وقت مدارک بعضی باشگاه‌ها می‌رود. مثلا سال گذشته یک بار عدم تائید و در ادامه تائید مدارک دو باشگاه در بازه زمانی کوتاهی توسط کمیته حرفه‌ای‌سازی باعث شد کنفدراسیون حساس شده و بررسی مدارک آنها را در اولویت بگذارد و در نهایت حذف‌شان کند. این بار هم توپ در زمین همان کمیته است، با این تفاوت که سال گذشته آن اتفاق افتاد و اگر باردیگر تکرار شود، نه تنها کمیته حرفه‌ای‌سازی دوباره منحل می‌گردد که فدراسیون فوتبال هم با جریمه و محرومیتی سنگین‌تر مواجه می‌شود. البته معمولا بررسی مدارک به صورت جزئی صورت نمی‌گیرد به این جهت که حدودا ۵۰ هزار صفحه روی سیستم حرفه‌‌ای سازی بارگزاری می‌شود و با توجه به اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در کمیته مذبور در کنفدراسیون فعالیت می‌کنند، همه چیز کلی بررسی می‌شود.

پول از کجا آوردی؟
موضوع مهم دیگری که امسال کنفدراسیون روی آن حساسیت دارد فیرپلی مالی است که طبق آن درآمد باشگاه‌ها باید صرف هزینه‌ها شود.

چندی قبل کاظم اولیایی عضو کمیته حرفه‌ای‌سازی به جام‌جم گفت: «این یعنی هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند به فلان باشگاه پول بدهد. شما باید سند و مدرک ارائه کنی که بودجه‌ات را از این طریق منظور فعالیت فوتبالی است، درآورده ای و برای باشگاهت هزینه کرده‌ای. آیا بعضی باشگاهها آنجا هم می‌خواهند سندسازی کنند؟ این دیگر ممکن نیست.» در هر صورت ۱۶ روز دیگر وضعیت حذف یا عدم حذف بعضی باشگاههای ایرانی مشخص می شود و تا آن روز باید منتظر ماند.

تا این لحظه، حذف!
تا این لحظه استقلال و پرسپولیس با توجه به نقص مدرک شانسی برای بازگشت به آسیا ندارند ولی اگر بتوانند ظرف روزهای آینده آن را تکمیل کنند و از سویی کمیته حرفه‌ای‌سازی سازمان لیگ ایران، تائیدشان کند، قاعدتا وارد پروسه خواهند شد و چه بسا تائیدیه بگیرند. البته نباید فراموش کرد کنفدراسیون اخبار فوتبال ایران را رصد می‌کند و مثلا اگر استقلال در مدارک اعلام کند قبل از بهمن ماه سال گذشته پول استراماچونی را پرداخت کرده، دردسر بزرگی برایش به وجود می‌آید. کنفدراسیون با اجرای سیستم حرفه‌ای‌سازی قصد دارد به باشگاه‌ها کمک کند تا قدم در مسیر پیشرفت بگذارند. مسئولان کنفدراسیون اعتقاد دارند اگر قرار است روزی فوتبال باشگاهی در قاره به اروپا نزدیک شود، باید زیرساخت‌ها، نرم افزارها و سخت افزارها بهبود پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها