مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: تئاتر در میان هنرها از آن جهت که تماشگران و مخاطبانش ارتباطی نفس به نفس و زنده دارد، از والا جایگاهی برخوردار است و همین نقش و اهمیت والای این هنر است که آن را مانا و جاوید ساخته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: تئاتر در میان هنرها از آن جهت که تماشگران و مخاطبانش ارتباطی نفس به نفس و زنده دارد، از والا جایگاهی برخوردار است و همین نقش و اهمیت والای این هنر است که آن را مانا و جاوید ساخته است.
کد خبر: ۱۳۵۲۵۷۲
تئاتر، هنری ارزشمند و انسانی است سابقه‌ی برگزاری جشنواره‌های تئاتر در ایران به قبل از انقلاب بر می گردد اما پس از انقلاب، در یک سیر رو به گسترش، جشنواره‌های تئاتری متعددی شکل گرفت و بسیاری از هنرمندان این سرزمین، از طریق فرصت‌های ایجادشده در این رویدادها، به این رشته جذب یا معرفی شده‌اند. تنها در سال ۱۳۹۸ بیش از ۸۶ جشنواره‌ی تئاتری در کشور برگزار شد که حدود ۱۱ عنوان آن به شکل بین‌المللی برگزار شده است. این آمار و استقبال در ایران، در کنار تاریخچه‌ی طولانی برگزاری جشنواره‌ها در سرتاسر جهان و ازجمله کشورهای هم‌جوار، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالقوه‌ی چنین رویدادی باشد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با صدور پیامی به ششمین جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر، گفت: جشنواره های تئاتر، بهار همدلی و همراهی است.
عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل به مناسبت برگزاری ششمین جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر با صدور پیامی از جشنواره های تئاتری به عنوان جشنی باشکوه از جنس ایثار، عشق و مودت و مهربانی یاد کرد. در این پیام آمده است:
«تئاتر در میان هنرها از آن جهت که تماشگران و مخاطبانش ارتباطی نفس به نفس و زنده دارد، از والا جایگاهی برخوردار است و همین نقش و اهمیت والای این هنر است که آن را مانا و جاوید ساخته است. تئاتر، هنری ارزشمند و انسانی است که در هدایت جامعه به سوی فلاح و رستگاری، نقش برجسته و ویژه‌ای را ایفا می‌کند و توسعه و پیشرفت فرهنگی جوامع مختلف را رقم می زند. تئاتر از آن جهت که بیانگر آلام و دردهای بشری است، مفاهیم و ارزش‌های انسانی را با تمامی توانی که دارد به مخاطبانش منتقل می‌کند.
جشنواره‌ها و رویدادهای هنری و نمایشی که در سطوح مختلف برگزار می شود، بهانه‌ای مناسب برای توجه به کارکردها و رسالت‌های تئاتر است. فرصتی مناسب که هنرمندان ساعی و تلاشگر این هنر والا، آخرین تلاش‌های خود را در صحنه‌های نمایش به تماشا می‌گذارند و جشنی باشکوه از جنس ایثار، عشق و مودت و مهربانی را مهیا می‌سازند. جشنواره‌های تئاتری، بهار همدلی و همراهی است و ششمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین‌شهر که روزهای آخرین ماه فصل برگ ریز هزار رنگ پائیز در کهن شهر تاریخی، مذهبی و فرهنگی مشگین‌شهر برگزار می شود، نوید بخش آغاز دوباره برای رونق تئاتر این دیار است. نزدیک دو دهه از آخرین دوره برگزاری این رویداد مهم در مشگین‌شهر می‌گذرد و هنرمندان و هنرآفرینان این خطه گل آذین، اگرچه هم و غم شان، روشن نگه داشتن چراغ‌های صحنه تالار اندیشه این شهر بود، اما برای برگزاری دوره ششم این جشنواره، لحظه شماری می کردند.
خدا را شاکرم که احیاء این رویداد مهم نمایشی و هنری در دوره‌ای به وقوع می‌پیوندد که افتخار خدمتگزاری اصحاب فرهنگ و هنر به عهده‌ی این کمترین است تا شاهد شکوفائی عزم و اهتمام ایثارگرانه هنرمندان این خطه باشم و ضمن ادای احترام به آرزوها و خواسته‌های بحق هنرمندان و هنردوستان مشگین‌شهر، در برپایی این جشن باشکوه تئاتری سهمی هر چند اندک ایفا کنم.
از همه عزیزانی که دست به دست هم دادند تا این شکوه و عظمت را دوباره در مشگین‌شهر عزیز به تماشا بنشینیم و شاهد همدلی و همراهی و هنرنمایی‌شان در این فصل زیبا باشیم، قدردانی می کنم و دست همه هنرمندانی که عاشقانه و صادقانه بر صحنه نمایش جان بخشیدند، به گرمی می فشارم و برایشان سربلندی و سر افرازی آرزومندم.»
 

مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر مشگین شهر با حضور نوریان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و جمعی از مسئولین، هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر نمایش استان اردبیل برگزار شد.

در این مراسم جعفری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشگین شهر خیر مقدم گویی از برگزاری  ششمین دوره  جشنواره  تئاتر مشگین شهر بعد از 20 سال، ابراز خشنودی کرده و از حمایت بی دریغ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی در راه اندازی مجدد این جشنواره تقدیر نموده و گفت: امیدواریم این جشنواره با همدلی و همکاری هنرمندان عرصه تئاتر ادامه پیداه کرده و شاهد رشد و شکوفایی تئاتر مشگین شهر در سالهای آینده باشیم .

در ادامه سعید نوریان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با ابراز خشنودی از حضور در جمع صمیمی هنرمندان عرصه نمایش شهرستان مشگین شهر ضمن ابلاغ پیام و رهنمودهای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به هنرمندان و عوامل اجرایی جشنواره از تمامی عوامل اجرایی بویژه دبیر، داوران بازخوان و بازبین و پیشسکوتان هنر نمایش استان، تقدیر و تشکر نموده و خواستار ادامه این اتحاد و همدلی و شکوفایی هنر نمایش شهرستان مشگین شهر شدند.

سپس با اجرای  نمادین آئین پهلوانی و زورخانه ای مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره  تئاتر مشگین شهرآغاز و اولین اجرای جشنواره با نمایش جان و جواب به کارگردانی شیرین پرستار در بخش جنبی به روی صحنه رفت. .  

لازم به ذکر می باشد قبل از اجرای این مراسم کلیه عوامل اجرایی در معیت معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با حضور در مزار شهدای مشگین شهر با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام شامخ شهدای گرانقدر ادای احترام نمودند.  



سولمازنعمتی-خبرنگار جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها