نتایج بسیار مهم تحقیقات در یک بیمارستان انگلیس؛

فیلترهای هوا، ذرات کرونایی را می بلعند

تحقیقات جدید و مبتکرانه نشان می دهد نصب فیلترهای هوا در سیستم تهویه و گرمایشی و سرمایشی ساختمان یکی از بزرگ ترین سدها جهت بلعیدن ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
کد خبر: ۱۳۴۱۵۱۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nature، تحقیقات انجام شده در بیمارستانی که مملو از بیماران کرونایی بود تایید کرد نصب فیلترهای هوا به طور بسیار موثری ذرات آلوده به ویروس کرونا را می بلعد. به این ترتیب بیشتر و آگاهانه تر می توان از فیلترهای هوا برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا در محیط های پرخطری همچون بیمارستان ها استفاده کرد.

بسیاری از اعضای کادردرمان با وجود استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی همچنان به کرونا مبتلا می شوند.

یکی از دلایل ابتلای این افراد، ذرات ویروسی معلق در هوا است که یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری کرونا به شمار می روند.

آزمایش های قبلی که عملکرد فیلترهای هوا را مورد آزمایش قرار داد ، توانایی آنها را در حذف ذرات غیر فعال در حین کار در محیط های با کنترل دقیق ارزیابی کرد.

با انجام سلسله آزمایشاتی مشخص شد که فیلترهای هوا واقعا در حذف ذرات آلوده کرونایی در هوا بسیار موثر هستند.

ویلاس ناواپورکار ، یکی از پزشکان بخش مراقبت های ویژه در آدنبروک انگلیس و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: فیلترهای قابل حمل هوایی به عنوان یک راه حل جذاب به نظر می رسند. این فیلترها موثر هستند اما هرگز نباید یک احساس کاذب برای مقابله با بیماری کرونا به وجود بیاید و فکر نکنیم با فیلتر همه چیز حل می شود.

 

فیلترها چطور آزمایش شدند؟

ناواپورکار و همکارانش برای تعیین نحوه عملکرد فیلترها در شرایط واقعی ، آنها را در دو بیمارستان نصب کردند، یکی بخش عمومی و یکی بخش ICU. این تیم فیلترهای هوایی (HEPA) با کارایی بالا را انتخاب کردند که هوا را از طریق یک توری ریز که ذرات بسیار کوچک را جذب می کند، عبور می دهند. محققان نمونه های هوا را از بخش ها در طول یک هفته که فیلترهای هوا روشن بودند و دو هفته پس از خاموش شدن جمع آوری کردند.

در بخش عمومی نیز تیم زمانی ذرات آلوده را در هوا پیدا کرد که فیلتر خاموش بود اما زمانی که فیلتر روشن بود نه. تیم حتی در زمانی که فیلتر آنجا خاموش بود ، ذرات ویروسی زیادی در هوای بخش ICU پیدا نکرد.

به هر حال سلسله این آزمایشات موثر بودن فیلترها برای بلعیدن ویروس کرونا در هوا را تایید کرد.

 

یک راه کم خطر و ارزان

بیمارستان های زیادی در سراسر جهان هنوز مملو از بیماران مختلف کرونایی هستند، بیمارانی که برخی در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند و برخی دیگر در بخش عمومی. با انجام این آزمایشات مشخص شد که فیلتر در کنار سایر مراقبت های بهداشتی می تواند یک راه کم خطر و ارزان برای از بین بردن ویروس کرونا در محیط های شلوغ و مملو از بیمار باشد. وقتی جایی بیمار کرونایی زیاد باشد طبیعی ترین اتفاق این است که حجم زیادی از ذرات آلوده کرونایی در هوا معلق باشد و خوب هم می دانیم اصلی ترین راه ابتلا به کرونا تنفس همین ذرات آلوده و معلق در هواست.

و اما یک نکته بسیار مهم دیگر هم وجود دارد.

دانشمندان دریافتند که فیلترها نه تنها در بلعیدن ذرات کرونایی موثر هستند بلکه هنگامی که خاموش می شوند سایر عوامل بیماری زا که باعث عفونت در می شوند ، مانند استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی و استرپتوکوکوس پیوژنز را نیز از هوا حذف می کنند. فیلترها آنها را تا حد زیادی حذف کردند. تصور نمی شود که این موجودات به طور معمول از طریق هوا پخش شوند ، اما این مطالعه نشان می دهد که این عفونت ها ممکن است توسط آئروسل نیز پخش شوند.

اکنون که جهان هنوز با کرونا دست و پنجه نرم می کند فیلترها از این به بعد می توانند یکی دیگر از راه های کنترل و پیشگیری از کرونا باشند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها