امروز سرتاسر ایران رنگ مهر و مهربانی می‌گیرد؛ رنگ عشق و ایثار و نوعدوستی و رنگ شادی و نیکوکاری. امروز دستان مهربان و سخاوتمند مردم ایران زمین در آخرین و بزرگ‌ترین جشن نیکوکاری سال، سفره رزق و روزی‌شان را بیرون از چاردیواری خود پهن می‌کنند و آنچه را که آسمان نصیبشان کرده، با هموطنان نیازمند تقسیم می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۹۹
آغاز جشن نیکوکاری در استان‌ها

به گزارش جام‌جم، سنت دستگیری از نیازمندان و محرومان از دیرباز در فرهنگ ایرانیان وجود داشته است. یکی از این جشن‌ها که از سال 69 و با مشارکت عموم مردم و خیران برگزار شد، جشن نیکوکاری است که از آن سال تاکنون، هرساله در اسفند و در آستانه عید نوروز و بهار طبیعت برگزار می‌شود. بانی این جشن مهربانی، کمیته امداد امام خمینی (ره) است که امسال هم چون سنوات گذشته و با مشارکت صدا و سیما، آماده جمع‌آوری کمک‌های مردم در سراسر کشور و توزیع این کمک‌ها بین مددجویان و محرومان است. این جشن، معمولا در سه روز ( 18 اسفند در مدارس سراسر کشور، 19 اسفند در میادین و سطح شهرها و پایگاه‌های مردمی کمیته امداد و 20 اسفند در محل نمازهای جمعه کشور) برگزار می‌شود. امسال و از روز گذشته که زنگ این جشن با شعار بهار همدلی، شکوه مهربانی در سطح مدارس کشور به صدا در‌آمد، بسیاری از استان‌ها برنامه‌های خود را برای برگزاری هرچه بهتر این جشن اعلام کردند.

آغاز جشن نیکوکاری در هزار پایگاه

یکی از این استان‌ها کرمانشاه است. حسین خدرویسی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه با اشاره به این که جشن نیکوکاری امسال با شعار بهار همدلی، شکوه مهربانی در استان اجرا می‌شود، گفت: دیروز و در اولین روز جشن نیکوکاری، بیش از هزار مدرسه و آموزشگاه به عنوان پایگاه دریافت کمک‌ها در نظر گرفته شد. امروز 19 اسفند نیز پایگاه‌های کمیته امداد، در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر و فردا در مصلاهای نمازجمعه بر پا می‌شود.

وی با بیان این‌که تمام کمک‌های نقدی و غیرنقدی تا پیش از سال نو در میان نیازمندان کرمانشاهی توزیع می‌شود، یادآور شد: کرمانشاهی‌ها در جشن نیکوکاری سال گذشته، حدود 38 میلیارد ریال به همشهریان خود کمک کردند.

حضور خوب زنجانی‌ها

صفری، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان از اختصاص 608 پایگاه دریافت هدایای نیکوکاری در مدارس، 244 پایگاه در پایگاه‌های بسیج و مساجد و مراکز نیکوکاری و 235 پایگاه در ادارات اصناف و شرکت‌ها و 119 پایگاه نیز در سطح شهر و مصلای نمازجمعه برای جمع‌آوری کمک‌های مردم زنجان خبر داد و گفت: سال گذشته، مردم خیر استان 18 میلیارد ریال در جشن نیکوکاری به نیازمندان کمک کردند.

جشن نیکوکاری در استان کرمان هم از روز گذشته و با توزیع 300 هزار پاکت ویژه جمع‌آوری هدایای نقدی خانواده‌ها بین دانش‌آموزان این استان آغاز شد.

یک هفته جشن در خراسان جنوبی

در خراسان جنوبی 1074 پایگاه شامل 992 پایگاه ثابت و 82 پایگاه سیار پیش‌بینی شده که به گفته رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان، اگرچه آیین نمادین جشن نیکوکاری همزمان با سراسر کشور از روز گذشته در مدارس خراسان جنوبی آغاز شده، اما در این استان یک هفته ( از 14 تا 21 اسفند) برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده است.

جشن نیکوکاری در خراسان شمالی هم از روز گذشته آغاز شد. اهرابی، مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی به ایجاد 896 پایگاه برای جمع‌آوری کمک‌های مردم طی سه روز اشاره کرد و یادآور شد که سال گذشته یک میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی در جشن نیکوکاری جمع‌آوری شد.

پیش‌بینی جمع‌آوری 5 میلیارد تومان

در خراسان رضوی، مشارکت مردم خوب و قابل تقدیر بود، طوری که محسن مسعودیان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان با اشاره به این که در جشن نیکوکاری سال جاری و تا روز گذشته، سه میلیارد و 500 میلیون تومان جمع‌آوری شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم، این کمک‌ها تا انتهای زمان برگزاری جشن به پنج میلیارد تومان برسد.

وی به ایجاد 2300 پایگاه جشن نیکوکاری در سطح استان اشاره کرد و افزود: در جشن نیکوکاری سال گذشته، بالغ بر سه میلیارد و 800 میلیون تومان جمع‌آوری شده که سه میلیارد تومان این کمک‌ها در سطح مدارس بوده است.

استقرار 2900 پایگاه ثابت و سیار ویژه جشن نیکوکاری در سیستان و بلوچستان، خبر از حضور پررنگ مردم نجیب این استان در جشن نیکوکاری دارد. شهرکی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی سیستان و بلوچستان با اشاره به این که تلاش می‌شود این کمک‌ها قبل از تحویل سال به دست تمام نیازمندان سطح استان برسد، یادآور شد: در جشن نیکوکاری سال گذشته، مردم نوعدوست استان دو میلیارد و 900 میلیون تومان به صورت نقدی و غیرنقدی اهدا کردند .

افزایش کمک‌ها به 100 میلیارد تومان

علی‌محمد ذوالفقاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) می‌گوید: سال گذشته 75 میلیارد تومان در قالب کمک نقدی و کالا در جشن نیکوکاری از سراسر کشور جمع‌آوری شد که پیش‌بینی می‌شود، این کمک‌ها امسال به بیش از صد میلیارد تومان برسد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: در جشن نیکوکاری امسال، سه روز هم از 18 تا 20 اسفند برای مردم عادی در نظر گرفته شد که کمک آنها با مشارکت و همکاری صدا و سیما در این روزها و در سطح مدارس، میادین شهر و نمازجمعه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

ذوالفقاری با بیان این‌که مردم، کمک‌های خود را به دو صورت مادی و کالا ارائه می‌دهند، تاکید می‌کند: رغبت کمیته امداد، بیشتر دریافت کمک مادی از مردم است تا بتواند نیازهای مختلف محرومان را به طور صحیح تحت پوشش قرار دهد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد به این نکته هم اشاره می‌کند که کمک مردم هر استان در جشن نیکوکاری به همان استان تخصیص می‌یابد، گرچه در سال‌های گذشته فقط بخشی از کمک‌های کالایی استان تهران درصورت مازاد به سایر استان‌های نیازمند منتقل شده است.

ذوالفقاری تصریح کرد: درمجموع استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، اصفهان و فارس تامین‌کننده بیشترین درآمد کمیته امداد در طول سال هستند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها