در غفلت سازمان سینمایی، نقض قوانین کشور توسط برخی فیلمسازان عادی شده

سریال تکراری فیلمسازان قانون شکن

فکر می‌کنید تلفیق نام آل‌پاچینو و یک عروسک بازیگر چه چیزی را خلق کند؟ حاصل این تلفیق غیرمتعارف فیلمی کمدی و علمی تخیلی به نام «سیمون» است که امشب از شبکه نمایش پخش می‌شود.
کد خبر: ۸۴۵۷۳۰
فیلمساز دروغگو، بازیگر مکانیکی

به گزارش جام جم آنلاین، این محصول سال 2002 در زمان نمایش عمومی به‌دلیل لحن غیرمتعارف و عجیب و غریب خود، مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت. پاچینوی کهنه‌کار در این فیلم در نقش فیلمسازی به نام ویکتور ترانسکی بازی می‌کند. زمانی که نیکول آندرس (با بازی وینونارابدر) حاضر به ادامه بازی در فیلم تازه ترانسکی نمی‌شود، او باید سریعا بازیگر جایگزینی پیدا کند.

چهره سرشناس

ترانسکی با کمک تکنولوژی کامپیوتری، موجود تازه‌ای خلق کرده و نام سیمون را برایش انتخاب می‌کند. سیمون بزودی تبدیل به چهره‌ای سرشناس و حتی نامزد دریافت جایزه اسکار هم می‌شود. حالا ترانسکی باید پاسخگوی تماشاگران مشتاق و روزنامه‌نگاران سمجی باشد که می‌خواهند سیمون را از نزدیک ببیننید. آیا فیلمساز بخت برگشته می‌تواند موفق به حفظ راز عجیب و غریب شود؟ 51درصد منتقدان آمریکایی نقدهای مثبتی برای فیلم سیمون نوشتند. اما در تمام این نقدها روی تازگی و غریب بودن خط اصلی داستان آن اشاره شده بود. برای مثال، یکی از همین منتقدان نوشت: «اگر از شوخ طبعی خاص داستان فیلم بگذریم، خط اصلی آن غیرقابل باور است و به سختی می‌توان قبول کرد که یک بازیگر کامپیوتری و دروغین، این همه مدت همه را سرکار بگذارد.»

فیلمنامه سیمون را آندرو نیکول کارگردان با همکاری جوئل هومن نوشت. از همان ابتدای کار، نیکول می‌خواست نقش اصلی فیلم را به آل‌پاچینو بدهد. به باور این فیلمساز نیوزیلندی تبار، هیچ‌کسی بهتر از این هنرمند قدیمی و توانا نمی‌توانست چنین نقش سخت و غیرقابل باوری را به شکلی طبیعی بازی کند. با آن‌که فیلم بیشتر از ده میلیون دلار در جدول گیشه نمایش فروش نکرد، اما لقب یک کار کم فروش را نگرفت.

داستان متفاوت

هزینه فیلم هم در همین حد بود. این در حالی است که سازندگان سیمون انتظار برخورد گرم‌تری از سوی تماشاگران و منتقدان را داشتند. آندره نیکول در مصاحبه‌ای گفت داستان فیلم با حال و هوای تازه و غیرمتعارف خود، ارزش توجه بیشتری داشت. وی که یکی از فیلمنامه‌نویسان فعال است، در کارنامه‌اش فیلمنامه نمایش «ترومن» (1999) جیم کری را هم دارد. این فیلم هم داستانی متفاوت داشت و نیکول را نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی کرد. منتقدان به این نکته مهم اشاره می‌کنند که فیلم‌ها و فیلمنامه‌های نیکول به طرح موضوعات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌پردازد و مکاشفه‌ای در مسائل مهمی است که عموم مردم در زندگی روزمره‌شان با آنها سروکار دارند. این هنرمند همیشه این موضوعات را به زبانی طنزآمیز و کنایی مطرح می‌کند. آل پاچینو که در کارنامه کاری‌اش نقش‌های متفاوتی را دارد، از سیمون به‌عنوان یکی از فیلم‌های خاص خود اسم می‌برد و می‌گوید کنار آمدن با شخصیت فیلمسازی مثل ویکتور ترانسکی اصلا کار راحتی نبود.

منبع:‌تی‌وی گاید

مترجم: کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها