مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهایی که در حال حاضر در وین در جریان است به دنبال احقاق حقوق ملت ایران هستند و اخباری که در روزهای گذشته از این مذاکرات منتشر شده حاکی از این است که هیات ایرانی همچنان بر خطوط قرمز کشورمان در این مذاکرات تاکید دارد.
کد خبر: ۸۱۵۴۱۸
حقوق خودمان را فدای زمان نمی‌کنیم

در این میان برخی طرف‌های غربی، از سقف زمانی برای این مذاکرات صحبت می‌کنند و این در حالی است که زمان برای ما اهمیتی ندارد و نمیتوانیم حقوق خودمان را فدای زمان کنیم بلکه باید زمان را به خدمت بگیریم تا بتوانیم به یک توافق خوب دست یابیم.

در آن طرف میز هم طرف مقابل ما بخصوص آمریکایی‌ها به دنبال گرفتن امتیاز هستند و به نوعی می‌خواهند با استفاده از ابزار زمان برای گرفتن بیشترین امتیازات، بهره ببرند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که طرف مقابل به رسیدن به توافق اصرار دارد و نمی‌خواهد میز مذاکره را ترک کند.

ما از این مذاکرات اهدافی را دنبال می‌کنیم و در کنار این‌که می‌خواهیم نشان دهیم جمهوری اسلامی ایران همواره از راه‌های دیپلماتیک به دنبال حل مسائل است به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها نیز هستیم و می‌خواهیم از این طریق بندهای غیرقانونی را که به پای اقتصاد کشور بسته شده است، باز کنیم.

اما طرف مقابل هم بهره‌های زیادی از این مذاکرات می‌برد که بخشی از آن مسائل داخلی طرف‌های گفت‌وگوی هسته‌ای از جمله مسائل داخلی آمریکاست و بخش دیگری از آن هم به مسائل منطقه‌ای مربوط می‌شود که آنها می‌توانند از آن بهره بگیرند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد اختلافات بر سر شش، هفت مورد همچنان به قوت خود باقی است که البته این موارد از اهمیت بالایی برخوردارند.

این اختلاف‌ها خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد و طرف مقابل هم می‌خواهد که این مسائل و موضوعات به نفع آنها حل شود.

الان بحث‌های حقوقی بر سر مسائل فنی در جریان است و بیشترین بحث‌ها هم درباره برداشته شدن تحریم‌هاست که طرفین در حال بحث هستند.

ما امیدوار هستیم مذاکره‌کنندگان کشورمان بتوانند به یک توافق خوب دست یابند که باعث عزتمندی ملت ما و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

محمدصالح جوکار - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها