در حالی که رشد روز افزون جمعیت و افزایش تعداد خودروها، در کنارمعابر و خیابان‌های کم‌عرض و شبکه حمل و نقل قدیمی سال‌هاست کلانشهر تاریخی کرمان را با معضلی پایدار به نام ترافیک سنگین درگیر کرده است، عملیات احداث چند تقاطع غیرهمسطح در نقاط مختلف این شهر با چالش‌های فراوانی مواجه شده است.
کد خبر: ۵۳۴۸۰۹
تقاطع‌هایی که گره از ترافیک کرمان می‌گشاید

تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در معابر کرمان باعث بروز ترافیک سنگین در بسیاری از ساعات روز می‌شود، ترافیکی که باعث می‌شود خیابان‌ها و معابر قدیمی شهر کرمان با بیش از 40 سال قدمت دیگر گنجایش این میزان خودرو را نداشته باشد و به پارکینگی بزرگ تبدیل شود.

به همین دلیل طی چند سال گذشته مسوولان شهری کرمان برای رفع این معضل احداث 12 تقاطع غیرهمسطح در نقاط مختلف این شهر را در دستور کار قرار داده‌اند، تقاطع‌های غیرهمسطحی که تعدادی از آنها احداث و به بهره‌برداری رسیده و تعدادی دیگر نیز در حال ساخت است.

عقب ماندن از برنامه زمان‌بندی شده

وقتی عصر روز دوشنبه ششم تیرماه 1390 کلنگ احداث همزمان شش تقاطع غیرهمسطح در کمربندی‌های شهر کرمان به زمین زده شد، شهردار کرمان با اشاره به این‌که اجرای این پروژه‌ها به صورت همزمان کار سختی است، اما با پشتیبانی، همراهی و وحدت مسئولان دستگاه‌های  ذی​ربط و مردم به نتیجه می‌رسد؛ ابراز امیدواری کرده بود که این شش پروژه حداکثر ظرف مدت 12 ماه به بهره‌برداری برسد.

ابوالقاسم سیف‌اللهی در آن مراسم با درخواست از دستگاه‌های اجرایی و شهروندان کرمانی برای همکاری لازم با پیمانکاران در اجرای این پروژه‌ها، افزوده بود: مشاوران شهرداری برروند احداث این تقاطع‌ها نظارت کامل دارند تا در حین انجام عملیات اجرایی احداث آنها، حداقل مشکلات در عبور و مرور خودروها به وجود آید.

شاید در آن زمان شهردار کرمان هرگز تصور نمی‌کرد روند عملیات احداث این تقاطع‌ها به گونه‌ای پیش رود که نه تنها از برنامه زمان‌بندی شده عقب بماند، بلکه زمان بهره‌برداری از آنها نیز به طور دقیق مشخص نباشد.

باید گفت احداث همزمان شش تقاطع غیرهمسطح در شهر کرمان از همان ابتدا با مشکلات فراوانی همچون بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در محل احداث پل‌ها، دشواری‌های جمع‌آوری و جابه‌جایی لوله‌های آب، گاز و کابل‌های مخابرات و برق واقع در طول مسیر احداث این تقاطع‌ها، عدم تعامل و همکاری دستگاه‌های ذی ربط ومشکلات مالی و کم‌کاری تعدادی از پیمانکاران روبه‌رو بوده است. چالش‌هایی که مدت زمان احداث این تقاطع‌ها را طولانی‌تر از برنامه زمان بندی کرده است.

ابوالقاسم سیف‌اللهی، شهردار کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که باید در شهر کرمان 29 تقاطع غیرهمسطح وجود داشته باشد تا بخش عمده‌ای از ترافیک این شهر رفع شود، به احداث دو تقاطع غیرهمسطح ولایت و پژوهش پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1386 در شهر کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: در طی دوران شورای شهر کنونی در سال 1386 تقاطع غیرهمسطح چهارراه فرهنگیان طی 12 ماه، در سال 87 تقاطع غیرهمسطح چهارراه زندان در مدت 12 ماه و تقاطع غیرهمسطح 9 دی در سال 1388 طی هشت ماه احداث و به بهره‌برداری رسیده‌اند تا تعداد تقاطع‌های غیرهمسطح شهر کرمان به عدد پنج برسد.

وی می‌افزاید: در این مدت احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در کرمان کاملا بومی شده و بخشی از مشکلات ترافیکی شهر کاملا رفع شده است.

شهردار کرمان با اشاره به این‌که برای رفع مشکلات ترافیکی بزرگراه‌ها و کاهش تعداد تصادفات منجر به جرح و فوت، احداث شش تقاطع غیرهمسطح بزرگ در رینگ بزرگراهی دور شهر کرمان در حال انجام است، می‌گوید: سال گذشته در ابتدای شروع عملیات احداث این تقاطع‌ها هزینه احداث آنها 60 میلیارد تومان پیش‌بینی شد که مقرر شده 16 میلیارد تومان آن توسط استانداری کرمان و مابقی از محل عوارض و درآمدهای شهرداری کرمان تامین شود.

ابوالقاسم سیف‌اللهی تصریح می‌کند: از میزان 60 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده احداث این تقاطع‌ها ده میلیارد تومان صرف جابه‌جایی تاسیسات آب، برق، گاز و مخابرات و ده میلیارد تومان دیگر نیز برای تملک ملک‌ها و خانه‌های مردم که در مسیر عملیات احداث این تقاطع‌ها قرار گرفته‌اند در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: تاکنون استانداری کرمان از 16 میلیارد تومانی که متعهد به پرداخت آن شده است در سال گذشته هفت میلیارد تومان کرد و در سال جاری نیز چهار میلیارد تومان را تخصیص داده است.

پایه‌های پل‌ها روی آب‌های زیرزمینی

اصلی‌ترین چالش شهرداری کرمان برای احداث تقاطع‌های غیرهمسطح بالا آمدن سطح آب‌های زیر سطحی و افزایش یکباره قیمت مصالح ساختمانی و فولاد که باعث شده نه تنها روند احداث این پروژها کند شود، بلکه تامین اعتبار مورد نیاز آنها نیز دشوار باشد. افزایش قیمت‌ها باعث شده هزینه احداث این شش تقاطع غیرهمسطح که در سال گذشته 60 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود در مقطع کنونی بیش از صد میلیارد تومان برآورد شود که تامین این میزان اعتبار از عهده شهرداری کرمان که بودجه سال جاری آن حدود 150 میلیارد تومان است، خارج باشد.

اما با وجود این شهردار کرمان که همچنان به اتمام عملیات احداث تعدادی از این پل‌ها تا پایان سال جاری امیدوار است، می‌گوید: بخشی از این پل‌ها امسال و بخشی دیگر تا تیرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالقاسم سیف‌اللهی با بیان این‌که به دلیل شنی بودن ساختار خاک شهر کرمان و رسیدن سطح آب‌های زیرزمینی به عمق شش متری زمین محل قرار گرفتن پایه‌های این تقاطع‌ها ابتدا باید شمع کوبی و سپس بتن‌ریزی و زهکشی شود، می‌افزاید: بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی روند احداث پل‌ها را کند کرده و هزینه‌ها را بالا برده است و در حال حاضر به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی پیمانکاران از لحاظ مالی دچار مشکل هستند، ولی با وجود تمامی این مشکلات تاکنون پیمانکاران فعالیت خود را ادامه داده‌اند.

شهردار کرمان با اشاره به سهم اندک اعتبارات دولتی از بودجه سالانه شهرداری کرمان می‌افزاید: از 149 میلیاد تومان بودجه سال جاری شهرداری کرمان هفت میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی تامین می‌شود که سه میلیارد تومان به بخش‌های مختلف شهری و چهار میلیارد تومان برای احداث این شش تقاطع غیرهمسطح اختصاص می‌یابد.

سیف‌اللهی می‌افزاید: اگر چه تاکنون 48 درصد از اعتبارات دولتی تخصیص داده شده است ولی پولی که قول پرداخت آن داده شده فقط 10 درصد است.

حکمت قاسم‌خانی - جام‌جم کرمان

newsQrCode
برچسب ها: ترافیکی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها