دومین روز از مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که رسانه‌های غربی تلاش دارند در ادامه پروژه خود برای تحت فشار قرار دادن مقاومت، جنبش حماس را مقصر ناکامی مذاکرات معرفی کنند.
کد خبر: ۱۴۵۵۴۰۲
 
خبرگزاری رویترز با اشاره به پایان بی‌نتیجه مذاکرات دیروز، دلیل این مساله را پافشاری حماس بر این خواسته‌ عنوان کرد که هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد.این در حالی است که عدم پذیرش ابتدایی‌ترین شروط مقاومت از سوی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، عامل اصلی شکست مذاکرات تا این لحظه بوده است. نتانیاهو به دنبال این است که بدون توقف جنگ و ارائه هرگونه تضمینی درباره آینده، جنبش حماس با آزادی اسرای صهیونیست موافقت کند.جنبش حماس اعلام کرده که برای توافق آتش‌بس جدی است اما حاضر نیست به هر قیمتی به این توافق تن دهد و در چنین شرایطی، بنیامین نتانیاهو با کارشکنی‌های خود عملا هزینه پذیرش آتش‌بس را برای مقاومت فلسطین بسیار بالا برده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه عصر دیروز کابینه گفت با شروط حماس در مذاکرات آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.
یک مقام ارشد حماس دیروز به روزنامه «العربی‌الجدید» خبر داده بود که حماس بدون پایان جنگ و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه هیچ توافقی را نخواهد پذیرفت.
نتانیاهو دراین باره گفت: «نمی‌توان خواسته حماس در‌خصوص توقف کامل جنگ و خروج از غزه را پذیرفت.»او ادامه داد: «پذیرش درخواست حماس به این معناست که ما قبول کرده‌ایم آنها در قدرت باقی بمانند.»
نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی همچنین گفت: «جنگ در غزه را تا زمان تحقق اهداف ادامه خواهیم داد. پذیرش شروط حماس یعنی تسلیم شدن در برابر ایران.»نتانیاهو ابتدای جنگ اعلام کرده بود که هدف این رژیم پایان دادن به حماس در نوار غزه است اما با گذشت هفت ماه از آغاز جنگ، ارتش اسرائیل هنوز نتوانسته این هدف را محقق کند.
     
جدیت مقاومت فلسطین در مذاکرات
در چنین شرایطی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به روند اعزام هیأت خود به قاهره برای مذاکره، بر جدیت مقاومت فلسطین در دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا تاکید کرد.اسماعیل هنیه در اثبات جدیت و مثبت بودن جنبش حماس برای دستیابی به توافق آتش‌بس گفت که پیش از آغاز دور کنونی مذاکرات و اعزام هیأت حماس به قاهره، «یک سری تماس با برادران میانجی و جناح‌های مقاومت صورت گرفت و جلسات و رایزنی‌های فشرده‌ای در داخل و خارج از کشور برگزار شد.»
وی با تاکید بر مواضع مثبت و منعطف حماس گفت که اولویت این جنبش توقف تجاوز به مردم غزه است؛ موضعی اساسی و منطقی که آینده‌ای با‌ثبات‌تر را ایجاد می‌کند.هنیه افزود که جهان در گرو دولتی افراطی قرار گرفته که مشکلات سیاسی متعددی دارد و مرتکب جنایات زیادی در غزه شده است و نخست‌وزیر آن می‌خواهد برای ادامه تجاوز و گسترش دامنه درگیری، توجیهاتی دائمی ابداع کند و تلاش‌های انجام شده میانجیگران و طرف‌های مختلف را خراب کند. اما آمریکا که روی این اشغالگری سرپوش گذاشته، به جای آن‌که آنان را به سلاح‌های کشتار جمعی تجهیز کند، باید جلوی آنها را بگیرد.رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که این جنبش همچنان مشتاق دستیابی به یک توافق جامع دارای مراحل پیوسته به یکدیگر است که به تجاوز پایان دهد، عقب‌نشینی را تضمین کند و به یک توافق جدی مبادله اسرا منجر شود. هنیه در ادامه نخست‌وزیر اسرائیل را به «خرابکاری» در تلاش‌ها برای میانجیگری در مذاکرات متهم‌کرد.

جزئیاتی از مذاکرات
یک مقام فلسطینی آگاه از مذاکرات قاهره، گفته که هیأت حماس با عزم دستیابی به توافق « اما نه به هر قیمتی» وارد قاهره شده ‌است. این مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «توافق باید به جنگ پایان دهد و نیروهای اسرائیلی را از غزه بیرون کند و اسرائیل هنوز متعهد نشده که تمایل به پذیرش چنین چیزی دارد».
طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی خواهان آزادسازی دستکم ۱۳۰نفر از اسرای خود است اما یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی روز شنبه گفت که موضع اصلی تل‌آویو تغییرنکرده واسرائیل «تحت هیچ شرایطی» با توافق برای پایان جنگ موافقت نخواهد کرد.
یکی دیگر از مقام‌های فلسطینی به رویترز گفت که « مذاکرات با چالش‌هایی مواجه شده زیرا اشغالگر (اسرائیل) متعهد به آتش‌بس جامع نیست.» وی افزود هیأت حماس همچنان در قاهره است به امید آن‌که میانجیگران بتوانند به رژیم صهیونیستی فشار آورند تا مواضعش را تغییر دهد. همچنین منابع رسانه‌ای دیروز با اعلام جزئیات جدید از توافق احتمالی تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی از بالارفتن احتمال آزادی فرمانده اسیر فلسطینی مروان البرغوثی خبر دادند. ‌روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا نوشت که رژیم اسرائیل دیگر با آزادی عضو ارشد کمیته مرکزی جنبش فتح، مروان البرغوثی مخالفتی ندارد اما اصرار دارد او را در نوار غزه و نه در کرانه باختری آزاد کند. این در حالی است که انتظار می‌رود جنبش حماس، نام مروان البرغوثی را در فهرست مرحله نخست تبادل اسرا درج کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها