در روز‌های اخیر برخی طلافروشان نسبت به ثبت معاملات در سامانه‎های متعدد اعتراض کردند‌؛ این در حالی است که طبق اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی، نیازی به ثبت اطلاعات مؤدیان طلا و جواهر در سامانه مؤدیان نیست و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کافی است.
کد خبر: ۱۴۵۵۳۷۶
 
براساس جدید‎‌ترین اظهارات فعالان بازار طلا، علت اصلی اعتراض و اعتصاب صنف طلا و جواهر در شهر تهران، عدم هماهنگی دستگاه‎های دولتی در الزام به ثبت اطلاعات در سامانه‎های آنلاین، جامع تجارت وزارت صمت و مؤدیان مالیاتی وزارت اقتصاد بوده است. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اخیرا در مورد علت اعتراض طلافروشان گفته‎‌‎ است: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود‌ اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا سه ماه به تعویق بیفتد. در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان ذی‌ربط برای حل مشکلات داشتیم‌ اما دولت هیچ‌گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند. 
وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند‌، زیرا در آخرین جلسه‌ای که در وزارت کشور داشتیم، قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مؤدیان به‌صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند‌ اما در این سه ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسئولان هم اعلام کردند  امکان تجمیع وجود ندارد. 
باوجود این ادعا و براساس آخرین اخبار منتشرشده، مسأله ثبت اطلاعات در دو سامانه از سوی دولت برطرف شده است. به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور در۱۳اردیبهشت سال جاری و در راستای تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی، مؤدیانی که ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند ازجمله مؤدیان طلا و جواهر، باید از طریق ثبت صورتحساب در سامانه مؤدیان (ارسالی توسط مؤدی یا شرکت‌های متعدد) یا سایر سامانه‌های دولتی ازجمله سامانه جامع تجارت صورتحساب‌های خود را ارسال کنند. 
بدیهی است در صورت ارسال صورتحساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تأییدیه ثبت آن در سامانه مؤدیان (تأییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان الحاقی طی ماده(۶) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان نیازی به ثبت مجدد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان توسط مؤدی نخواهد بود. 
   
مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟
با سپری‌شدن مهلت سه‌ماهه دوباره مسأله فعالیت سامانه جامع تجارت در بازار طلا و جواهر مطرح شد و طبق قانون طلافروشان باید اطلاعات را در این سامانه بارگذاری کنند اما این بار هم اجرای قانون با واکنش منفی آنها مواجه شده است. کاهش فعالیت و نیمه‌تعطیل بودن بازار طلافروشان باعث شد روند نزولی قیمت طلا که طی روزهای گذشته سرعت گرفته بود، متوقف شود. 
یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که طلافروشان مطرح می‌کنند این است که باید اطلاعات را در دو سامانه با دو روش مختلف ثبت کنند، این در حالی است که مسئولان هر سه دستگاه متولی یعنی وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌اند با ثبت در سامانه جامع تجارت نیازی به ثبت دوباره در سامانه مؤدیان نیست. 
درهمین زمینه، مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به ابهامات موجود صنف طلافروشان می‌گوید: در صورت ثبت صورتحساب الکترونیک در سامانه تجارت، این صورتحساب الکترونیک به سامانه مؤدیان قابلیت انتقال را 
پیدا می‌کند، بنابراین می‌توانند فقط صرفا در سامانه جامع تجارت، صورتحساب صادر کنند؛ دیگر عملا برای ثبت مجدد آن در سامانه مؤدیان نیازی نخواهد بود. 
همچنین حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد براساس تبصره ۳ ماده ۶ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی، ذکر نام سامانه جامع تجارت آمده و انجام شده است‌. طبق تأکید صورت‌گرفته، چنانچه دستگاهی همچون سامانه جامع تجارت اطلاعات را دریافت کرد، دیگر نیازی نیست در دستگاه دیگری این اطلاعات ثبت شودو اطلاعات توسط همان سامانه برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. 
بر همین اساس و بنا بر دستور معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی موضوع تبصره ۴ماده۱۸قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۷فروردین سال جاری در کشور الزامی شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها