«جام‌جم» روند ساخت‌و‌ساز در نوسازی در مناطق قدیمی را بررسی می‌کند

به سمت پایان فرسودگی

احیا یا همان نوسازی بافت‌های فرسوده در وضعیت فعلی و با توجه به روند کند ساخت مسکن در کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به‌طوری که این امر می‌تواند به ارتقای سطح شهری، اقتصادی و فرهنگی شهرها بینجامد. از طرف دیگر نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند مهری بر پایان‌دادن به فرسودگی واحدهای مسکونی در بافت قدیمی شهرها، نبود سهولت دسترسی و ضعف زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق مختلف کشورمان تلقی شود.
کد خبر: ۱۴۵۵۲۶۹
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
به همین دلیل در قانون به‌صراحت آمده که سالانه باید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده احیا شود، این در حالی که با وجود پیشران‌بودن بخش مسکن در اقتصاد کشورمان، این مهم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به فراموشی سپرده شده بود.از این رو طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای احیای این بافت‌ها شده و به نظر می‌رسد مشوق و تسهیلات ارائه‌شده در سنوات قبل در سال جاری افزایش یافته تا شاهد آن باشیم که نهضت احیای بافت‌های فرسوده بیش از پیش توسعه یابد؛ امری که تاکنون رشدی ۲.۵برابری نسبت به دولت قبل را تجربه کرده است. محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ظرفیت احداث مسکن جدید در این بافت‌ها بیش از ۴.۵میلیون واحد است، گفت:۳۵درصد پروانه‌های صادره در بافت‌های فرسوده شهری به‌صورت تک‌واحدی و ۷۴درصد آنها کمتر ازسه واحد است که درصورت پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، مالکان و سازندگان به ساخت خانه با تراکم بالا ترغیب می‌شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و۷۰۰هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد، گفت: این بناها جان هموطنان ما را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است؛ بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم، زیرا موضوع جان انسان‌هاست.آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهرسازی را اجرا می‌کنند؛ به‌طوری که آمار صدور پروانه نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد. وی بیان کرد: از دو میلیون و ۷۰۰هزار بنای ناپایدار از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار واحد ساخته شده و ۷۳ هزار پروژه در دولت سیزدهم احداث شده؛ به‌طوری که امروز از مرز ۲۶۶ هزار پروانه در محدوده بافت‌های فرسوده عبور کرده‌ایم و در دولت سیزدهم ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. این مقام مسئول با اشاره به این‌که استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان، در سال گذشته رتبه نخست تا سوم را در زمینه نوسازی به خود اختصاص دادند، گفت: از نظر تحقق برنامه بازآفرینی شهری شهرهای تهران، مشهد و کرمانشاه رتبه‌های نخست تا سوم را داشتند.
   
روند ساخت واحدهای فرسوده
بد نیست بدانیم طی سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نهضت بافت‌های فرسوده با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده و به حدود ۹۰ هزار، ۷۸ هزار و ۸۰هزار واحد مسکونی در سراسر کشور رسید.با این حال به‌دلیل عدم اعتقاد دولت‌های یازدهم و دوازدهم به این امر میزان ساخت بافت‌های فرسوده در کشور در سال ۱۳۹۳ به ۳۷ هزار واحد مسکونی، در سال ۱۳۹۴ به ۲۴ هزار دستگاه، در سال ۱۳۹۵ به ۲۶هزار واحد مسکونی، در سال ۱۳۹۶ به ۵۳ هزار واحد مسکونی، در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ هزار واحد مسکونی، در سال ۱۳۹۸ به ۵۰ هزار واحد مسکونی و در سال ۱۳۹۹ به ۵۵ هزار واحد مسکونی رسید.
 
مزایای نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده
شورای عالی شهرسازی و معماری کشورمان در سال گذشته پنج امتیاز را برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفت؛ به‌طوری که اولین امتیاز اعطای یک تا دو طبقه تراکم تشویقی به ساخت‌و‌سازهای بافت فرسوده بود، به همین دلیل این امر بی‌شک توجیه اقتصادی احیای بافت‌های فرسوده را برای مالکان افزایش خواهد داد. اجازه ساخت‌وساز در زمین‌‌‌های فاقد شرایط ساخت به‌دلیل ریزمتراژ بودن و اجازه استفاده کاربری تجاری درطبقه همکف واحدهای نوسازی‌شده دو امتیاز دیگر برای مالکان بافت‌های فرسوده هستند. از طرف دیگر مجوز حذف بیش ازیک پارکینگ ازحداقل تعداد پارکینگ‌‌‌های موردنیاز در ساخت‌وسازها برای آنان صادر شده و آورده شده که بالکن و تراس جزو زیربنا محسوب نمی‌‌‌شود. علاوه بر این امتیازات که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری داده شده، باید به رشد ۲ تا ۲.۵برابری وام بانکی نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها