حماس از خطوط قرمز خود در مذاکرات قاهره عدول نمی‌کند

جبهه‌مقاومت باج نمی‌دهد

در حالی‌که مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس وآمریکا،بازی جنگ رادرمیدان باخته و در سطح جهانی نیز با اعتراض‌های گسترده دانشجویان و افکار عمومی دنیا رو‌به‌رو هستند، بایدن و نتانیاهو تلاش می‌کنند مقامات حماس را از طریق دولت مصر بابت پذیرش آتش‌بسی محدود و یکجانبه تحت فشار قراردهند.
کد خبر: ۱۴۵۵۱۹۱
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
بااین‌حال مقامات حماس تاکید دارند که هرگز حاضر به دادن امتیاز به دشمن صهیونیستی نبوده و خطوط قرمز آنها در مذاکرات پابرجاست. یکی از این خطوط قرمز، انعقاد پیمان آتش‌بس دائمی و دیگری اجتناب از آزادسازی همه اسرای صهیونیست تا زمان ارائه تضمین درخصوص پایان جنگ و بازگشت زندانیان و آوارگان جنگ به سرزمین فلسطین است. 
 
پیشرفت مذاکرات نشانه چیست؟
در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است. خبرگزاری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیأت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف‌نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است. با این‌حال منابع خبری تاکید دارند که صهیونیست‌ها در جریان این مذاکرات ناچار شده‌اند از خواسته‌های خود مبنی بر آزادی همه اسرا عقب‌نشینی کنند. 
نکته مهم‌تر این‌که حماس تاکید دارد شروط و بایسته‌های آتش‌بس، باید شفاف و معطوف به پایان جنگ غزه باشد. در مقابل نتانیاهو و همراهانش که در تحقق اهداف اعلامی خود در جنگ ناکام مانده‌اند، پذیرش شروط حماس را به‌مثابه شکست نهایی خود در جنگ تلقی می‌کنند. آنچه مسلم است این‌که حتی رسانه‌های غربی نیز روی اصرار و پافشاری حماس بر خطوط قرمز خود در مذاکرات تاکید دارند، ضمن آن‌که برخی فشارهای کشور مصر درخصوص وادارسازی حماس به پذیرش برخی شروط صهیونیست‌ها نیز با ناکامی مواجه شده و همین مسأله، منجر به استیصال بیشتر واشنگتن و تل‌آویو  شده است. 
 
آمریکا ناچار به دادن تضمین شده است 
درحالی‌که مقامات کاخ سفید در‌صدد ایجاد حاشیه امنیت مطلق برای صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌بس بوده‌اند اما استواری حماس در مذاکرات سبب شده تا بایدن نیز از برخی مواضع خود عقب‌نشینی کند. در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب‌الوقوع منجر شود، در حالی‌که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد. قدر متیقن ماجرا این است که صهیونیست‌ها دیگر شاهد آزادی همه اسرا در مرحله کنونی نخواهند بود و این به معنای شکست مطلق تل‌آویو در مذاکرات خواهد بود. از سوی دیگر، تحولات میدانی به‌گونه‌ای پیش رفته که هزینه‌های هرگونه عملیات بعدی رژیم‌صهیونیستی، از‌جمله عملیات در رفح را شدیدا افزایش داده است. 

حماس، استوار ایستاده است
یک منبع آگاه دیگر از روندمذاکرات نیزبه«عربی۲۱» گفت که حماس در ازای امضای این توافق‌نامه، تضمین‌هایی را درخصوص آتش‌بس دائمی در غزه دریافت کرده است؛ به عبارت بهتر، حماس اساسا دادن «تعهد» از سوی تل‌آویو را نپذیرفته و از طرف مقابل «تضمین» خواسته است. همین مسأله دستان تل‌آویو را شدیدا بسته و آن را به بازیگری مستاصل و شکست‌خورده تبدیل کرده است. می‌توان در یک جمع‌بندی کلی تاکید کرد که حماس در میدان مذاکرات نیز به‌مانند میدان نبرد، آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به زانو در‌آورده است.  همچنین در این رابطه یدیعوت آحارونوت مدعی شد: جنبش حماس راضی است و پیشنهاد مصر را که به آن و اسرائیل ارائه شده است، پذیرفته و ضمانت‌های قابل اعتماد آمریکا را درخواست کرده است. حماس به وعده آمریکا مبنی بر تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی دست یافته است. این در حالی بود که مقامات آمریکایی تا چندی پیش، انعقاد توافق آتش‌بس دائمی را غیر‌قابل‌قبول می‌دانستند. هیأتی از حماس وارد قاهره شده تا پاسخ رسمی جنبش حماس در مورد پیشنهاد مصر در مورد معامله اسیران را ارائه کند. منابع صهیونیستی معتقدند که حماس شرایط سختگیرانه‌ای را درخصوص تعداد اسیران صهیونیستی که آزاد خواهند شد و تعداد اسرای فلسطینی که در ازای آن مطالبه خواهند کرد، تعیین خواهد کرد. این مسأله نشان می‌دهد که حماس ابتکار عمل را در مذاکرات دردست گرفته است.صهیونیست‌ها می‌گویند حماس شرایط بسیار دشواری را(‌علیه رژیم‌صهیونیستی) در مذاکرات مطرح می‌کند. به گفته یک مقام اسرائیلی،حماس در را روی ادامه مذاکرات نمی‌بندد، بلکه به تعیین شرایط سخت ادامه می‌دهد. در این میان، هرگونه حماقت رژیم اشغالگرصهیونیستی درنوارغزه از‌جمله حمله به رفح شرایط را به مراتب علیه تل‌آویو و واشنگتن سخت‌تر خواهد کرد؛ موضوعی که حتی کاخ‌سفید را وادار به مخابره هشدارهای پنهانی به کابینه نتانیاهو ساخته است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها