واکاوی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین

توفان غزه در آمریکا

پس ازفروکش کردن تب افزایش تنش میان تهران و تل‌آویو، خیابان‌ها و دانشگاه‌های کشورهای غربی باردیگر زیرپای نوجوانان وجوانان قرار گرفته و خواستار توقف همکاری دولت‌ها،مجموعه‌های‌خصوصی وحتی مراکزدانشگاهی باچرخه خشونت درنوارغزه هستند.
کد خبر: ۱۴۵۴۵۰۸
 
با آن که گروه‌های دانشجویی حاضر در میدان شبکه‌ای یکپارچه نیستند، اما از یکدیگر الهام گرفته‌ و برای حمایت از آرمان فلسطین ساکت ننشسته‌. میزان گسترش و نفوذ این جنبش میان دانشجویان آمریکایی به قدری زیاد است که به تازگی نام دختر ایلهان عمر، نماینده کنگره نیز در میان دستگیرشدگان دیده شده. ۲۳ آوریل تصاویر دستگیری جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه نیویورک به دلیل همبستگی با مردم فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. چنین اقداماتی سبب شد رؤسای دانشگاه‌های آمریکا برای مهار بحران دست به دامان نیروهای گارد ملی شوند و دانشگاه‌ها را به میدان جنگ تبدیل کنند. 
هفته گذشته دانشگاه کلمبیا نماد اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی بود. پلیس آمریکا به جای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز بی‌نظمی در محیط دانشگاه اقدام به مداخله مستقیم و دستگیری قریب به ۱۰۰ نفر از معترضان کرد.پس از درگیری‌های سنگین میان دانشجویان و نیروهای ضدشورش، جمعیت حامی فلسطین اقدام به ایجاد حلقه انسانی در محیط پیرامونی دانشگاه کرد تا به این وسیله جلوی ورود مجدد نیروهای پلیس را به محیط دانشگاه بگیرد. در دانشگاه تگزاس نیز شرایط مشابهی حاکم بود و نیروهای پلیس به شدیدترین شکل ممکن دانشجویان آمریکایی را ضرب و شتم دادند. 
در دانشگاه اموری ایالت جورجیا رئیس دپارتمان فلسفه در روز روشن به‌وسیله نیروهای پلیس به جرم حمایت از فلسطین دستگیر شد. دانشجویان سومین دانشگاه بزرگ آمریکا، یعنی اوهایو نیز جمعیت دیگری بودند که به اعتراضات ضدصهیونیستی پیوستند. در جریان تجمع مسالمت آمیز آن‌ها شعارهایی در حمایت از فلسطین و پایان جنگ غزه سر داده شد.مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحت تأثیر اعتراضات حمایت از فلسطین لغو و به زمان دیگری موکول شد. دانشگاه‌های جورج واشنگتن، هاروارد، نیویورک، ییل، بلومبینگتون، کانکتیکات و امرسون دیگر مراکز علمی بودند که به کمپین ضدصهیونیستی پیوستند. این موج تنها در آمریکا متوقف نشد و به‌تازگی دانشجویان دانشگاه ملبورن نیز برای حمایت از مردم غزه به میدان آمدند.
همزمان با خیرش نیروهای ترقی خواه در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، چهره‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی سعی کردند جوانان معترض به نسل‌کشی سازمان یافته در غزه را به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا و اغتشاش‌گر معرفی کنند. برخی افراد مانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز نفع شخصی خود را پیگیری کردند و قصد دارند انتقام شورش در کنگره آمریکا را در محیط دانشگاه از دموکرات‌ها بگیرند. 
علاوه بر حامیان رژیم صهیونیستی در هیات حاکمه آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با بکارگیری لحنی غیراخلاقی، دانشجویان معترض به جنایت‌های ارتش صهیونیستی در غزه را خطاب قرار داد که دانشگاه‌های پیشرو در آمریکا را تصرف کرده‌اند. نتانیاهو با مقایسه تظاهرات‌ جاری در دانشگاه‌های آمریکا با درگیری‌های دانشجویی در آلمان ۱۹۳۰ میلادی سعی کرد ترقی‌خواهان آمریکا را با نازی‌ها مقایسه کند. «بی بی» در حالی دانشجویان آمریکایی را با نازی‌ها مقایسه می‌کند که این افراد در تجمعات مسالمت‌آمیز خود صرفا خواستار توقف همکاری با شرکت‌ها یا نمادهایی شدند که در زمینه تولید اسلحه و حمایت از آپارتاید صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فعال هستند.
پس از سکوت و انفعال دولتمردان غربی در زمینه کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه، حال به نظر می‌آید سرکوب دانشجویان معترض به نسل‌کشی در فلسطین اشغالی لکه سیاه دیگری بر کارنامه حقوق بشری کشورهای غربی باشد. واشنگتن و بروکسل همواره سعی کرده‌اند با استفاده از ابزار حقوق بشر به دولت‌های مستقل فشار آورند ورفتارآن‌ها را بر مبنای منافع خود تنظیم کنند. 
دولت آمریکا با سوءاستفاده از ناآرامی‌های داخل ایران اقدام به تصویب قانونی جنجالی کرد که به‌زعم خود به نهادهای حاکمیتی نظام و شریان‌های اقتصادی کشور آسیب وارد کند. سؤال کلیدی این است، چرا مقام‌های کاخ سفید به جای اقدامات نمایشی همچون ارسال هوایی کمک‌های بشردوستانه یا انتقاد لفظی از اقدامات غیرقانونی ارتش صهیونیستی، رژیم تحریمی مؤثری علیه وزارت جنگ و سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی وضع نمی‌کند؟آیا کشتار بیش از ۳۴هزارغیرنظامی برای فعال شدن تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کافی نیست؟
استانداردهای دوگانه غرب سبب می‌شود سایر دولت- ملت‌ها با دیده تردید و بدبینی به شعارهای حقوق بشری آنها بنگرند و اهمیتی برای بیانیه‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی دولتمردان غربی قائل نباشند. نهاد دانشگاه و دانشجویان همواره جزو پیشروترین قشرها در مسیر مبارزات ضد استعماری و حمایت از مردم بی‌گناه در سراسر جهان هستند. دانشجویان آمریکایی نیز مانند افراد آزادی‌خواه عالم مخالف نسل‌کشی مردم عادی و اشغال خاک کشوری دیگر به‌وسیله نیروهای اشغالگر هستند. متأسفانه در سال‌های اخیر غرب تلاش کرده‌است با القای فرهنگ‌سازی نامطلوب، میان دانشگاه‌های ایرانی با همتایان‌شان در نقاط مختلف جهان فاصله بیندازد و به پایگاهی برای اعتراضات سطحی و هیجانی تبدیل کند.در حالی که دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مملو از جمعیت مخالف نسل‌کشی در غزه است، متأسفانه فضای عمومی دانشگاه‌های ایران نسبت به نسل‌کشی جاری در غزه تقریبا بی‌تفاوت و هیچ اقدام ملموسی برای حمایت از آرمان فلسطین انجام نشده است. شاید لازم باشد چهره‌های برجسته جنبش دانشجویی در تشکل‌های مختلف با آسیب‌شناسی انفعال دانشگاه‌های ایران در برابر تحولات بین‌المللی، اقدام به ارائه پیشنهادی ایجابی برای ایجاد بستر مشترک با هدف حضور تمام دانشجویان از گروه‌ها و سلایق مختلف در تجمعات ضدصهیونیستی کنند.

تهدید، دانشجویان آمریکایی را نمی‌ترساند
حالا بیش از ۲۰۰روز ازآغاز جنگ در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع می‌گذرد،آمار‌ها ازاین حکایت دارد که تاکنون حدود ۳۵هزارنفر به شهادت رسیده وبیش از۷۷هزارنفر نیزمجروح شده‌اند.درچنین شرایطی شاهدهستیم که بسیاری ازاساتید ودانشجویان دانشگاه‌های غرب به صحنه آمده ونسبت به ادامه این جنایت‌ها اعتراض می‌کنند. در این بین برخی معتقدند که فرهیختگان جهان غرب باید زودتر به کشتار مردم مظلوم غزه واکنش نشان می‌دادند اما نکته قابل توجه گزارش شبکه۱۲اسرائیل از تظاهرات گسترده مردمی و اعتراضات سراسری دانشگاهیان در آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی بود که گزارشگر می‌گفت: «ما به لحظه انفجار و تعیین‌کننده‌ای نزدیک می‌شویم؛ تهدیدات واقعا دانشجویان را نمی‌ترساند و آنها اصرار دارند که در آن مکان‌ها بمانند!»در ادامه باید گفت که رسانه‌های اسرائیلی به این نخبگان اتهاماتی مانند یهودستیزی می‌زنند یا ادعا می‌کنند که آنها تحت‌تاثیر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را درپیش گرفته‌اند اما واقعیت این است که ایران درمسیر خردمندانه‌ای حرکت می‌کند که این روز‌ها جامعه فرهیخته و دانشگاهی آمریکا نیز به آن پی‌برده است.این تحولات در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که پلیس آمریکا طی هفته گذشته حدود ۵۵۰ دانشجو حامی فلسطین و غزه را در دانشگاه‌های بزرگ این کشور بازداشت کرد. در این میان باید گفت این احتمال وجود دارد که اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جوامع دیگر نیز تکرار شود. نباید فراموش کرد که دستگاه رسانه‌ای جهان همواره تلاش می‌کند که واقعیت آنچه درغزه می‌گذرد به گوش جامعه نخبگان نرسد. البته به دلیل حجم بالای جنایت درغزه رسانه‌های آمریکایی نتوانستند،فضا را بسته نگه دارند. لازم به یادآوری است که اساتید و دانشجویانی که نسبت به شرایط مردم مظلوم غزه اعتراض می‌کنند،خطردستگیری رابه جان‌می‌خرندواین اقدام آنها نشان‌می‌دهدکه این فرهیختگان به خاطر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را دنبال نکرده‌اند؛ درواقع آنها آگاه شده‌اند و وظیفه انسانی خود می‌دانند که از مردم مظلوم غزه دفاع کنند. این رویکرد نشانه دیگری ازشکست اسرائیل است به عبارت دیگر باید خاطرنشان کرد که وقتی سال۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به جوانان غربی نوشتند وآنها رابه بیداری وآگاهی دعوت کردند؛ شایدکمتر کسی چنین باوری داشت که روزی جامعه نخبگانی غرب به این سطح ازبینش‌وبصیرت برسد وعلیه جنایات رژیم صهیونیستی دست به تحصن و اعتراض بزند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها