نگاهی به مهم‌ترین اقدامات معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پایان یک‌سال

هدایت سکان زیست‌بوم به‌سوی توسعه اقتصادی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: در چند ماه آینده از چندین دستاورد دانش‌بنیان در حوزه گردشگری رونمایی می‌کنیم و برای استفاده آنها را به مردم معرفی خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۴۴۸۷۱۳
 
روح ا... دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری گفت: بودجه مناسبی در خصوص فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گردشگری در سال آینده پیش‌بینی شده است.او با اشاره به رایزنی‌هایش با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: ما یک موافقت‌نامه‌ای با این وزارتخانه داریم که براساس آن انجام مجموعه‌ای از اقدامات موثر گردشگری پیش‌بینی شده است.دهقانی فیروزآبادی با ابراز امیدواری و رضایت نسبت به روند مثبت همکاری‌ها با وزارت میراث‌فرهنگی در زمینه گردشگری، اظهار کرد: در پرتوی این همکاری در دو، سه ماه آینده از چند دستاورد حوزه دانش‌بنیان در زمینه گردشگری به صورت آماده و قابل ارائه رونمایی و به مردم معرفی خواهیم کرد.

خرابکاری‌های زیادی را خنثی کردیم
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، درحاشیه جلسه هیأت دولت درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی توضیحاتی داد. زارع‌پور از تلاش برای خرابکاری‌هایی در شبکه ارتباطی خبرداده واعلام کرد:درروز رای‌گیری بیش از۲۰مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم تا شبکه ارتباطی دچار بحران شود اما قبل از اتفاق، کشف و برخورد شد. حتی دریک مورد، یک و نیم متر حفاری برای رسیدن به کابل فیبر نوری اتفاق افتاده بود ولی کشف وخنثی شد.اوهمچنین اعلام کرده است که ۹۹درصد استعلامات رای‌گیری در انتخابات اخیر برخط بوده است و در ادامه، درباره تجربه‌ انتخابات اخیر گفت:«این اولین تجربه‌ مشترک ارتباطات و وزارت کشور بود و یک قدم به انتخابات تمام الکترونیکی نزدیک شدیم.»

صادرات دیوارپوش‌های نانویی به ۷ کشور
مدیر تحقیق وتوسعه یک شرکت دانش‌بنیان که درحوزه تولید ورق‌های نانوکامپوزیتی سیمانی حاوی الیاف سلولزی و نانومواد اتوکلاو شده فعالیت دارد، گفت: «این شرکت باظرفیت تولید پنج میلیون مترمربع فعالیت خودراآغازکرد. این شرکت انواع ورق‌های الیاف سیمانی را تولید و به بازار عرضه می‌کند.ورق‌های الیاف سیمانی ساده برای دیوار بیرونی، داخلی، کف و سقف استفاده می‌شود. ورق‌های الیاف سیمانی طرح‌ چوب که جایگزین چوب در نماها می‌شود، نسبت به چوب مقاومت بیشتری داشته و مقاوم به عوامل بیولوژیکی است. یکی از مزیت‌های ورق‌های شرکت ما این است که در نمای خشک استفاده می‌شود و در شرایط یخ‌بندی و رطوبت بالا قابل استفاده است. ورق‌های تولید شده ابعاد بزرگی در حد ۲٫۴ در ۱٫۲ متر و ضخامت بین ۶ تا ۲۰ میلیمتر دارند. این فیلم‌ها مقاومت بسیار بالا و وزن کمی دارند. انتقال حرارت آن بالا و انتقال صوت آن بسیار کم بوده و همچنین بسیار زیست‌سازگار هستند.»صالح‌پور درمورد فرآیند تولید این ورق‌ها گفت: «برای تولید این محصول باید از الیاف استفاده کرد که این الیاف درون استخرها ریخته شده و به صورت همگن پخش می‌شود.خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند که باید ازهم جدا شوند.در ادامه با سیمان ترکیب شده و روی سیستم نقاله قرار می‌گیرد. این نقاله مجهز به نمدی است که مخلوط روی آن ریخته و آبگیری می‌شود که پس از زدایش آب لایه‌ها ضخامت کمی دارند. این لایه‌ها روی سیستم غلتکی قرار داده می‌شود که چند لایه روی هم قرار گرفته و با اعمال فشاری در حد پنج بار، ورق تشکیل می‌شود. این ورق‌ها بعد از برش به ابعاد مورد نظر می‌رسند. 

آینده ربات‌ها در دست کریستال‌های مایع
ربات‌ها ودوربین‌های آینده ممکن است به لطف یک کشف جدیدکه پتانسیل موادشیمیایی مورداستفاده در صفحات رایانه و ساعت‌های دیجیتال را تا حد زیادی گسترش می‌دهد، از کریستال‌های مایع ساخته شوند.به گزارش«ساینس‌دیلی»، این یافته‌ها که یک راه ساده و کم هزینه برای دستکاری درخصوصیات مولکولی از کریستال های مایع ارائه می دهد در نشریه «مواد پیشرفته» منتشر شده است.  «آلوین مودین» دانشجوی دکتری فیزیک در«جانز هاپکینز» وازمولفان این گزارش تحقیقی گفت: بااستفاده ازاین روش‌هر آزمایشگاهی با یک میکروسکوپ و مجموعه‌ای ازلنزهامی‌تواند ترکیبات و آرایه کریستال مایع را درهرالگویی که بخواهد، تنظیم کند. آزمایشگاه های صنعتی و تولیدکنندگان احتمالا می توانند این روش را دریک روز اتخاذکرده و وارد کار کنند. مولکول های کریستال مایع مانند یک مایع جریان پیدا می کنند اما یک سوگیری مشترک مانند درون جامدات دارند واین سوگیری می‌تواند در پاسخ به محرک‌ها تغییرکند. آنها دراسکرین‌های«ال سی دی»،ابزارهای تصویربرداری بیومدیکال و سایر دستگاه های نیازمند کنترل دقیق نور و حرکت‌های ظریف سودمند هستند.مودین در عین حال خاطرنشان کرد که کنترل آرایه آنها در سه بُعد نیازمند تکنیک‌های پرهزینه و پیچیده است.

حل مسائل ریاضی با گوگل Photomath    
گوگل جدیدترین اپلیکیشن‌هوش مصنوعی خود را بانامPhotomath معرفی کرده که قراراست حل مسائل ریاضی رابرای کاربران تسهیل کند.گوگل رسما از اپلیکیشن Photomath رونمایی کرده است. این غول موتور جست‌وجو، در ماه مه ۲۰۲۲ اقدام به خرید این سرویس مستقر در کرواسی کرد،اماسال گذشته پس ازچراغ سبز کمیسیون اروپا به این خرید، این معامله بالاخره نهایی شد.گرچه‌سرویس‌های کنونی گوگل ازقبیلGoogle DocsوSearch نیز قابلیت‌های حل‌ریاضی را‌دارند، اما برنامه Photomath باارائه راحت‌ترین وکارآمدترین روش به حل مسائل ریزودرشت ریاضی کمک شایانی می‌کند.Photomath به کاربران این اختیار را می‌دهد انواع مختلفی ازمسائل ریاضی مانند مثلثات یا حساب دیفرانسیل و انتگرال را حل کنند. برای این کار تنها کافی‌است یک عکس از معادله بگیرید تا این اپلیکیشن توضیحات گام به گام و روش‌ و تکنیک‌های حل معادله را در اختیارتان قرار دهد. نکته جالب این است که این اپلیکیشن جواب مسائل ریاضی را دو دستی تقدیم کاربران نمی‌کند! بلکه راه حل‌های حل مسئله را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا خود آنها به جواب دست یابند. همچنین این برنامه حتی بدون اتصال به اینترنت نیز اجرا می‌شود. گوگل نسخه اشتراکی«Photomath Plus»را نیز ارائه می‌دهد و هزینه آن ۹.۹۹دلار در ماه و ۶۹.۹۹دلار برای یک سال است. با این اشتراک، می‌توان به برخی از موارد اضافی مفید مانند راه حل‌های کتاب درسی، آموزش از طریق انیمیشن و کارتون و توضیحات دقیق‌تر دسترسی داشت.این اپلیکیشن جدید نیست زیرا درسال۲۰۱۴ برای اولین بار در کشور کرواسی عرضه شد و از آن زمان تاکنون بیش از۱۰۰میلیون بار دانلودشده است ونمره۴.۵ در Play Store و ۴.۷در App Store کسب کرده است. شهرت وآوازه Photomath نشات گرفته ازسرعت ودقت بالای آن است.احتمالا برخی ازشما نیزگاهی فیلتر تکالیف درGoogle Lens راامتحان کرده باشید.هوش مصنوعیPhotomathمی‌تواند با دیگرمحصولات گوگل مانندلنزادغام شود وقابلیت تشخیص متن وحل مسئله راافزایش دهد.این کارمی‌تواند قابلیت‌های تشخیص متن وحل مسئله رابه سطح جدیدی برساند.

تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی
دانشمندان روش موثری را برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی توسعه داده‌اند. پیشرفتی که آنها می‌گویند می‌تواند در ازای هر یک دلاری که هزینه می‌شود، طلایی به ارزش ۵۰ دلار بدست آورد. محققان از اسفنج‌های پروتئینی که محصولات جانبی حاصل از فرایند پنیرسازی هستند برای بازیابی این فلز گرانبها از زباله‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. روشی که ادعا شده پایدار و از نظر تجاری بادوام است. در این مطالعه، دانشمندان یک قطعه ۴۵۰گرمی طلای ۲۲عیار را فقط از ۲۰مادربورد کامپیوتر‌‌های قدیمی بازیابی کردند.یافته‌ها نشان می‌دهند هزینه تهیه مواد اولیه و انرژی برای کل این فرآیند ۵۰برابر کمتر از ارزش طلای قابل بازیافت است. برای استخراج طلا، دانشمندان طبیعت پروتئین‌های آب پنیر را در شرایط اسیدی و دمای بالا تغییر دادند تا دوغابی پروتئینی ایجاد شود و با خشک کردن آن باعث ایجاد یک اسفنج شدند. آنها سپس بخش‌های فلزی را از مادربوردها حذف کردند و در ادامه آنها رادرحمام اسیدی حل کردند.بعد ازآن اسفنج فیبری پروتئینی را درمحلول قراردادند تایون‌های طلا جذب شوند. درحالی که ممکن است یون‌های فلزی دیگر هم به فیبرها بچسبند، یون‌های طلا این عمل را به‌طور بسیار موثر‌تری انجام می‌دهند. دانشمندان سپس اسفنج را گرم کردند که باعث تبدیل شدن یون‌های طلا به پولک‌هایی‌ شد و در ادامه با ذوب کردن پولک‌ها یک قطعه طلا بدست آوردند. با استفاده ازاین روش که درمجله Advanced Materials به آن پرداخته شده است، محققان توانستند در ازای۲۰ مادربورد قدیمی ۴۵۰گرم طلا تولید کنند. این مطالعه ذکر می‌کند که طلای بدست آمده دارای خلوص ۹۱درصدی است و باقی آن را مس تشکیل می‌دهد. این یعنی طلای۲۲عیار.

دانشمندان پادزهر مرگ را کشف کردند!
محققان به کشف بزرگی درباره طول عمرانسان دست یافته‌اند وموفق به شناسایی نشانگرهای بیولوژیک غیرعادی در بدن انسان شده‌اند که می‌توانند بسیار تعیین‌کننده باشند. دانشمندان با انجام مطالعه‌ای روی نشانگرهای زیستی موجود درخون ۴۴هزارفرد بالای ۶۴سال که حدود ۱۲۰۰نفر از آنها به سن ۱۰۰سالگی رسیدند به نتایج جالبی دست یافتند. این تحقیق با جمع‌آوری داده‌های سلامت ۴۴ هزار فرد سوئدی بین ۶۴ تا ۹۹ سال که به مدت ۳۵ سال زیرنظربودندو ۱۲۲۴نفر آنها به مرز ۱۰۰سالگی رسیدند انجام شده است. در این مطالعه، ۱۲نشانگر زیستی بدن انسان شامل نشانگرهای مرتبط با خون، التهاب، متابولیسم، عملکرد کبد و کلیه، سوء تغذیه و کم‌خونی مورد بررسی قرارگرفتند و درنهایت،تیم تحقیق به این نتیجه رسید که از این ۱۲نشانگر زیستی،۱۰مورد با رسیدن فرد به سن ۱۰۰سالگی مرتبط است. طبق یافته‌های آنها، تفاوت در مقادیر نشانگرهای زیستی بین افرادی که به ۱۰۰سالگی رسیدند با بقیه افراد نشان می‌دهد که عوامل قابل تغییر در شیوه زندگی می‌توانند در نشانگرهای زیستی انسان تاثیر بگذارند و نقش مهمی در افزایش طول عمر ما داشته باشند. نتایج حاصله نشان می‌دهندکسانی که به مرز ۱۰۰سالگی رسیده‌اند، از ۶۰ سالگی به بعد، سطح گلوکز، کراتینین و اسید اوریک خون‌شان پایین بوده است. نکته جالب این‌که ۸۵ درصد از کسانی که در این مطالعه ۱۰۰سالگی را تجربه کردند خانم بودند. دانشنمدان در آخر به افراد توصیه کرده‌اند که مراقب سلامت کلیه و کبد و همچنین سطح گلوکز و اسید اوریک بدن‌شان باشند.

دلیلی که کاربران مدل‌های قدیمی آیفون می خرند!
مطالعه اخیر شرکت تحلیل بازار(Consumer Intelligence Research Partners CIRP) پدیده رفتار خرید کاربران اندروید را که به آیفون تغییر می‌دهند روشن می‌کند.درحالی که تعداد کل سوئیچرها ازسال۲۰۱۹ نسبتاً ثابت مانده است، با کاهش جزئی در سال۲۰۲۳ نسبت به سال۲۰۲۲، ترجیح آنها برای مدل‌های خاص آیفون تصویر واضحی را نشان می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که گروه ثابتی از کاربران درحال حرکت از اندروید به iOS هستند که بین۱۱تا۱۹درصد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ متغیر است، و جالب اینجاست که سال ۲۰۲۲ شاهد بالاترین هجوم ۱۵ درصدی بود که نشان‌دهنده اوج احتمالی قبل از کاهش محسوس درسال۲۰۲۳ بود. این ثبات ممکن است به پیچیدگی‌های ذاتی مرتبط با تغییر سیستم‌های عامل، از جمله انتقال داده‌ها و سازگاری با رابط کاربری جدید نسبت داده شود.با این حال، هنگام بررسی عادات خرید سوئیچرهای اندروید، داده‌ها چرخش جالبی پیدا می‌کنند. برخلاف کاربران فعلی آیفون که به‌روزرسانی می‌کنند واغلب جدیدترین مدل‌ها راترجیح می‌دهند(تنها۲۱درصد مدل‌های قدیمی‌تر را انتخاب می‌کنند)، بخش بزرگی (۲۹ درصد) از کاربران اندروید به سمت آیفون SE۳، آیفون۱۲ویا۱۳(از جمله نسخه مینی)، گرایش پیدا می‌کنند.

گوگل ارتباط ماهواره‌ای را به گوشی‌های اندرویدی می‌آورد
گوگل تصمیم دارد گوشی‌های پیکسل و احتمالا سایر گوشی‌های اندرویدی را به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای اضطراری مجهز کند. گوگل پیش از عرضه اندروید۱۴،وعده اضافه‌شدن پشتیبانی ازارتباطات ماهواره‌ای به این نسخه از سیستم‌عامل خود را داده بود؛ از آن زمان تا به‌حال شواهد زیادی نشان می‌دهد که این غول فناوری درحال توسعه قابلیت پیام اضطراری از طریق اتصال ماهواره‌ای است. اکنون، به‌روزرسانی اخیری که برای برنامه «Adaptive Connectivity Services» منتشر شده است نشان می‌دهد که گوگل درحال آماده‌شدن برای افزودن این ویژگی به گوشی‌های پیکسل است.

این گوشی‌ها دیگر آپدیت نمی‌شوند!
سامسونگ با انتشار یک سند اعلام کرده است که گوشی گلکسیS۱۰ لایت ونوت ۱۰لایت وهمچنین گلکسیA۷۱ و گلکسی A۰۲ دیگر آپدیت نرم‌افزاری جدیدی دریافت نمی‌کنند. به تازگی سامسونگ سندی در ارتباط با عرضه آپدیت نرم‌افزاری برای ماه مارس منتشر کرده است که اسامی گوشی‌های حذف یا اضافه‌شده به لیست دریافت‌کنندگان آپدیت‌های نرم‌افزاری این شرکت را مشخص می‌کند. باتوجه به سند منتشرشده، این‌بار سامسونگ به ندرت گوشی جدیدی را به لیست افزوده است درحالی که در طرف مقابل دو گوشی معروف گلکسی S۱۰ لایت ونوت ۱۰لایت و و همچنین گلکسی A۷۱ و گلکسی A۰۲ را به‌طور کامل از لیست حذف کرده است.طبق این خبر، این گوشی‌ها دیگر هیچ‌گونه آپدیت One UI یا وصله‌های امنیتی بیشتری دریافت نمی‌کنند که می‌تواند خبری بد برای آن دسته از کاربرانی باشد که هنوز درحال استفاده از آنها هستند؛ علاوه‌بر این، با این اقدام سامسونگ، عرضه آپدیت نرم‌افزاری برای همه گوشی‌های سری گلکسیS۱۰ ونوت۱۰متوقف می‌شود. با اینکه تا پیش از این، نام گلکسی S۱۰ لایت و نوت ۱۰لایت در بین اسامی دریافت‌کنندگان آپدیت‌های فصلی بود اما اکنون جایی برای آنها در لیست وجود ندارد. بنابراین، وصله امنیتی منتشر شده در فوریه امسال، آخرین آپدیت نرم‌افزاری برای این دو گوشی است. البته در صورت کشف یک نقص امنیتی جدی، ممکن است آپدیت‌های امنیتی مهم برای این دستگاه‌ها منتشر شود.لازم به ذکر است که عدم دریافت آپدیت نرم‌افزاری، مشکلی برای عملکرد گوشی‌های فوق ایجاد نمی‌کند  اما توصیه ما این است که برای حفظ امنیت گوشی و دریافت وصله‌های امنیتی، یک گوشی با مدل جدیدتر تهیه کنید.

انتشار اطلاعات تازه درباره تراشه تنسور G۴ گوگل
یک گزارش منتشرشده از سوی کره نشان می‌دهد که گوگل قصد دارد به کمک فرآیند ساخت جدیدتر سامسونگ، تراشه تنسور G۴ خود را با هدف تولید حرارت کمتر و بهره‌وری انرژی، تولید کند. وبسایت Financial News به‌نقل از منابع صنعتی گزارش داده است که گوگل و سامسونگ همانطور که انتظار می‌رفت درحال کار بر روی تراشه تنسور G۴ هستند؛ تراشه‌ای که از آخرین نسخه فرآیند ساخت ۴ نانومتری سامسونگ بهره خواهد برد.همان‌طور که سامسونگ در زمان تولید نسل پیشین این تراشه، از روش FOWLP استفاده کرده بود، اکنون این غول کره‌ای تصمیم دارد برای تولید پردازنده تنسور G۴ نیز از نسخه جدیدتر این روش استفاده کند که می‌تواند نوید پیشرفت در زمینه تولید حرارت و بهره‌وری انرژی را نسبت به نسل قبل بدهد.براساس گزارشات گذشته، تراشه تنسور G۴ گوگل، یک ارتقای جزئی نسبت به تراشه نسل پیشین خود است. اکنون اگر گوگل تولید حرارت کمتر و بهره‌وری انرژی را به عنوان بخشی از بهبودهای اصلی این تراشه لحاظ کرده، مطمئنا می‌تواند خبر خوبی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها