در گفت‌وگوی «جام‌جم» با رضا کوچک‌زاده مطرح شد

رادیو گفت‌وگو؛ جریان‌ساز در انتخابات ۱۴۰۲

در حال نزدیک شدن به فصل انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و در آستانه این رویداد ملی، شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی سعی در ایجاد شور بیشتر و همچنین تبیین و روشنگری دارند تا انتخابات با مشارکت حداکثری برگزار شود.
کد خبر: ۱۴۳۵۸۸۸
 
در این میان یکی از شبکه‌های مؤثر، شبکه رادیویی گفت‌وگوست که به گفته مدیرش شبکه گفتمانی و جریان ساز رادیوست که در بستر انتخابات اسفند ۱۴۰۲ نیز صاحب نقش است. درخصوص برنامه‌های این شبکه برای انتخابات با رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر رادیو گفت‌‎وگو گپ زدیم. 

با توجه به نزدیک شدن فصل انتخابات۱۴۰۲ رادیو گفت وگو چه برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی را مدنظر قرار داده است؟
رادیو گفت‌وگو شبکه گفتمانی و جریان‌ساز رادیوست که در بستر انتخابات اسفند۱۴۰۲ نیز صاحب نقش است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های ستاد انتخابات سازمان صداوسیما و اسناد بالادستی این حوزه، مجموعه برنامه‌های مستمر شبکه از زمان پیش ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رنگ انتخاباتی به خود گرفته و در جهت اجرا سازی چهار راهبرد کلان مقام معظم رهبری در انتخابات پیش‌رو(مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت) خاصه دو راهبرد مشارکت افزایی مردمی و رقابتی کردن انتخابات۱۴۰۲ گام برمی‌داریم. در بخش‌های ویژه نیز برنامه‌های متعددی برنامه‌ریزی شده که بخشی در حال اجرا و تعدادی از آنها به اقتضای زمان‌بندی اقدامات انتخاباتی رسانه‌ملی پخش خواهد شد. در این عرصه، مهم‌ترین تلاش ما بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلسن شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند۱۴۰۲ است تا با یک حضور پرشور و عالمانه مسیر پیشرفت کشور تقویت‌شود. 
 
یکی از برنامه‌های معرفی شده جدید رادیو گفت‌وگو، برنامه«شش در دو » است که در قالب مناظره پخش خواهد شد تا با حضور نخبگانی با گرایش‌های سیاسی مختلف به برنامه‌های انتخاباتی معاونت صدا جذابیت بدهد. در این برنامه دیگر شاهد چه رخدادهایی هستیم؟
ما برنامه‌های متعددی در قالب‌ها و ساختارهای متنوع رادیویی برای انتخابات تدارک دیده‌ایم. در این بستر، برنامه شش در دو، با ساختار و فرم جذاب مناظره در ۳۰قسمت ۷۵ دقیقه‌ای از روز دوشنبه ۲۷ آذر روی آنتن خواهد رفت. این برنامه می‌کوشد در فضای سیاسی کشور کنشگری کند و با ایجاد فضای رقابتی و با تقویت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در انتخابات درست به جامعه کمک کند و در ادامه در افزایش مشارکت پرشور و مؤثر در انتخابات نقش‌آفرین باشد. شش در دو، محلی برای حضور تشکل‌های دانشجویی، روزنامه نگاران، فعالان سیاسی از جناح‌های مختلف و متخصصان حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با دیدگاه‌های مختلف است تا با تضارب آرا و اندیشه و طرح دیدگاه‌های مختلف خود در برنامه، جهت‌دهی مناسبی در رفتار انتخاباتی جامعه ایجاد کند. این برنامه با تکیه بر عدالت محوری تنور انتخابات را گرم خواهد کرد که نتیجه‌اش همگرایی ملی خواهد بود.
 
مخاطبان برنامه شش در دو، چه طیفی از جامعه هستند و نقش این برنامه در بالابردن مشارکت در انتخابات آینده چگونه برآورد می‌شود؟
مخاطبان برنامه جریان نخبگی به‌طور خاص و ویژه و البته عام جامعه توأمان خواهند بود. به جهت سنی نیز جوانان را به‌عنوان مهم‌ترین قشر مخاطب این برنامه می‌توانیم در نظر بگیریم. همچنین سعی داریم تا در بستر خطوط سبزی سازمان صداوسیما، مطالبات و دغدغه‌های امروز مردم بدون روتوش در این برنامه مطرح و نمایندگان سلایق سیاسی، روزنامه‌نگاران، احزاب و گروه‌های مرجع اجتماعی از دانشگاه تا جامعه در این برنامه مشارکت داشته باشند تا یک وجه تبلیغی مناسبی برای شکل‌دادن به یک انتخابات مشارکتی و پرشور انجام شود. از نکات مهم این برنامه، مسأله محور‌بودن موضوعات انتخابی و پژوهش محور‌بودن آن است. کارشناسان مدعو در هر برنامه به اقتضای عنوان مورد بحث، از مسائل اقتصادی چون تورم، نظام یارانه‌‌ای، مالیات و خودرو گرفته تا مسائل اجتماعی، فرهنگی و درنهایت عرصه سیاسی کشور اعم از سیاست خارجی و داخلی به مهم‌ترین مسائل روز که با روزمره مردم ارتباط دارند، خواهند پرداخت و راهکار ارائه می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه شش در دو، این است که مخاطبان عزیز می‌توانند با پخش زنده هم از طریق بسترهای تعریف شده رادیو و هم از طریق بخش تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجویان ایران مشاهده‌کننده فضای استودیو و گفت‌وگوهای صورت‌گرفته باشند. نکته دیگر این که در این برنامه روزنامه جام‌جم و به تعبیر رئیس محترم صداوسیما فرزند خلف رسانه‌ملی یاریگر ماست، یعنی این برنامه با مشارکت روزنامه جام‌جم و خبرگزاری دانشجویان ایران تهیه و پخش می‌شود.
 
در فضای این برنامه، راهبرد رقابتی شدن انتخابات و نگاه بی‌طرفانه در بستر سیاسی جامعه توسط شبکه رادیویی گفت وگو تا چه حد وجود دارد؟
رادیو گفت‌وگو در تولید این برنامه و البته دیگر برنامه‌های انتخاباتی وغیرانتخاباتی خود را ملزم به رعایت اسناد بالادستی ازجمله «نقشه راه سازمان درانتخابات۱۴۰۲» و «سند تحول سازمان» در دوره جدید تحولی می‌داند. برمبنای این اسناد، رعایت بی‌طرفی، تریبون سپاری به همه سلایق سیاسی خانواده انقلاب اسلامی، مردمی‌سازی برنامه‌ها، عدالت محوری و کوشش همه‌جانبه برای افزایش مشارکت و رقابتی شدن انتخابات فرارو ازجمله اصول مهم کنشگری فرض شده و به آن پایبند هستیم.  شش در دو، برنامه‌ای در ساختار مناظره تعریف شده و در این برنامه سعی می‌شود از همه سلایق سیاسی کشور، نمایندگان گروه‌ها و جبهه‌های سیاسی، نمایندگان احزاب، روزنامه‌نگاران و اساتید حوزه و دانشگاه دعوت شوند تا با نقد صحیح شرایط، بایسته‌های انتخابات‌های آینده را تبیین کنند. طبعا داغ شدن این مناظره‌ها از یک سو موجب تقویت رقابت سیاسی و از سوی دیگر حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را افزایش خواهد داد. 
 
برای بهتر شدن نفوذ برنامه در جامعه از ظرفیت‌های ۳۶۰درجه‌ای حوزه مجازی و شبکه‌های اجتماعی بهره خواهید برد؟ و در این راستا با کدام نهاد دیگر هم افزایی دارید؟
بله. مترتب بر رویکرد هم‌افزایی درون سازمانی وباهدف امتداد پیام به‌صورت ویژه باهمکاران‌مان در روزنامه جام‌جم و همچنین همکاران معاونت مجازی سازمان محتوای این برنامه در روزنامه و شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده می‌شود تا از این ظرفیت‌ها هم به نحو شایسته و حداکثری استفاده شود؛ همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد این برنامه با مشارکت خبرگزاری دانشجویان ایران تولید می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها