مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد:

آخرین وضعیت HIV در کشور

در آستانه روز جهانی ایدز در جام جم آنلاین مطرح شد

آگاه سازی کلید کنترل ایدز

باید جامعه را از این خطر ‌ که علت اصلی انتقال ویروس اچ آی وی  در جهان و کشورما از طریق روابط جنسی محافظت نشده است و در این خصوص نیاز است که مسئولان و رسانه‌ها به اطلاع رسانی بپردازند. زیرا بی‌توجهی به مسائل آموزشی و آگاه سازی سبب شده سن افراد مبتلا به این ویروس نیز کاهش پیدا کند و این روز‌ها شاهد باشیم افراد حدود ۲۰ ساله نیز به ‌ اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند.
باید جامعه را از این خطر ‌ که علت اصلی انتقال ویروس اچ آی وی در جهان و کشورما از طریق روابط جنسی محافظت نشده است و در این خصوص نیاز است که مسئولان و رسانه‌ها به اطلاع رسانی بپردازند. زیرا بی‌توجهی به مسائل آموزشی و آگاه سازی سبب شده سن افراد مبتلا به این ویروس نیز کاهش پیدا کند و این روز‌ها شاهد باشیم افراد حدود ۲۰ ساله نیز به ‌ اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۳۳۴۰۳
نویسنده دکتر مینو محرز | متخصص بیماری های عفونی

فردا در تقویم روز جهانی ایدز نامگذاری شده و فرصت مناسبی است که به شرایط کشورمان در این خصوص بپردازیم. با توجه به اقدامات انجام شده در کشورمان می‌توان گفت این روز‌ها حدود ۲۰۰ مرکزی که از سوی وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده است به افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی خدمات ارائه می‌کنند و ارائه دارو و خدمات درمانی به شکل رایگان صورت می‌گیرد.

در این بین آنچه که باید مورد توجه مسئولان و خانواده‌ها قرار بگیرد، آگاه سازی شهروندان و جوانان است، زیرا آنچه سبب شده این روز‌ها شرایط نگران کننده باشد، نبود آگاهی در جامعه است برای نمونه هنوز کم نیستند افرادی که تصور می‌کنند اگر فاش شود آن‌ها به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا هستند، مجازات‌هایی مانند زندان در انتظارشان است. در واقع چنین باور‌های اشتباهی سبب شده است که ما نتوانیم بیماران را به درستی و بموقع شناسایی کنیم و خدمات درمانی و دارویی مناسب را به آن‌ها ارائه دهیم.

به این ترتیب می‌توان گفت، برچسب‌زنی در خصوص این بیماری به مشکلات این حوزه دامن زده است و برخی افراد برای تشخیص و درمان بیماری خود بموقع اقدام نمی‌کنند. این درحالی است که با توجه به دارو‌هایی که برای کنترل این بیماری در اختیار است. این روز‌ها افراد مبتلا می‌توانند در کنار افراد سالم در محیط‌های کاری فعالیت کنند و شهروندان باید آگاه باشند که راه اصلی انتقال این بیماری روابط جنسی نامطمئن است.

لازم به یادآوری است که در سال‌های  گذشته راه‌های انتقال از طریق استفاده از فرآورده‌های خونی بود و پس از آن استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی بیشترین علت انتقال ویروس اچ‌آی‌وی محسوب می‌شد. اما با اقدامات انجام شده در این خصوص اکنون تمامی فرآورده‌های خونی از نظر سلامت بررسی می‌شود و با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب انتقال این بیماری به دلیل استفاده از سرنگ مشترک  نیز در بین معتادان تزریقی کنترل شده است.

بنابراین این روز‌ها باید جامعه را از این خطر ‌که علت اصلی انتقال ویروس اچ آی وی در جهان و کشورما از طریق روابط جنسی محافظت نشده است و در این خصوص نیاز است که مسئولان و رسانه‌ها به اطلاع رسانی بپردازند. زیرا بی‌توجهی به مسائل آموزشی و آگاه سازی سبب شده سن افراد مبتلا به این ویروس نیز کاهش پیدا کند و شاهد باشیم افراد حدود ۲۰ ساله نیز به ‌ اچ‌آی‌وی مبتلا شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها