شبکه آموزش سیما با رویکرد دستیابی به «عدالت آموزشی» همواره سعی بر رفع نابرابری در توزیع امکانات و فضاهای آموزشی و بودجه خانواده‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان، به‌خصوص در نقاط محروم داشته است.
کد خبر: ۱۴۲۹۶۶۴
 
طی سال‌های اخیر، توجه بسیاری به بهره‌گیری از رسانه‌های نوین در امر آموزش شده است. رسانه‌های جدید با فراهم‌آوردن فرصت‌های مناسب برای تشخیص استعداد‌ها و علایق شخصی فراگیران، به بهبود نظام آموزشی کمک شایانی می‌کنند. براین اساس رسانه‌های‌آموزشی می‌توانند درمحیط آموزشی‌شرایطی به‌وجود آورند که یادگیری سریع‌تر، آسان‌تر، بادوام‌تر و مؤثر‌ترصورت گیرد. 
علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش سیما به جام‌جم  گفت: با توجه به تأثیر غیرقابل انکار تلویزیون بر دانش‌آموزان، شبکه آموزش سیما به‌عنوان یک رسانه تاثیرگذار، برنامه‌های آموزشی بسیاری را برای هدایت تحصیلی و ترویج عدالت آموزشی با ریتمی مفرح و سرگرم‌کننده برای دانش‌آموزان پایه‌های مختلف روی آنتن برده است.
وی افزود: رویکرد شبکه آموزش بر‌اساس رهنمون‌های رهبر مقام معظم رهبری و مدیران سازمان صداوسیما، دستیابی به عدالت آموزشی با استفاده از امکان پوشش حداکثری سیماست. رفع نابرابری در توزیع امکانات و فضاهای آموزشی و بودجه خانواده‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان، به‌خصوص در نقاط محروم با ارائه آموزش‌هایی مفید و جذاب با حداکثر توان از اهداف این شبکه است. از این‌رو شبکه آموزش سیما همواره سعی بر این داشته تا به‌عنوان یک همیار در کنار دانش‌آموزان باشد و نواقص آموزشی آنها را به نحوی آسان و مطلوب رفع کند. دراین باره می‌توان به تولید برنامه‌های مختلف اشاره کرد. مدرسه تلویزیونی ایران ابتکار راهبردی رسانه‌ملی در اولین روزهای آغازین اسفند۱۳۹۸ و درست زمانی که کشور شاهد آغاز بحران بیماری همه‌گیری بود، اولین و جدی‌ترین تأثیراتش را از همان ابتدا بر نظام آموزشی و به‌ویژه آموزش و پرورش، گذاشت.
عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش در این زمینه اعتقاد دارد: با مروری بر بیانات رهبر انقلاب در این زمینه می‌توان به کوتاهی‌هایی که نسبت به استفاده‌نکردن درست از ساختار آموزشی در سراسر کشور اتفاق افتاده، رسید. در طرح جدید مدرسه تلویزیونی، هرکسی که به تلویزیون دسترسی دارد، می‌تواند از مدرسه تلویزیونی بهره ببرد.
برنامه «مدرسه کنکور ایران» با شعار «پنجره‌ای یکتا رو به عدالت آموزشی» از ۲۹ بهمن‌ سال گذشته روی آنتن شبکه آموزش رفت. راه‌اندازی مدرسه کنکور اتفاق خوب دیگری بود که زمینه‌ساز اتفاقات خوشایندی شد.
«مدرسه مهارت» با بخش عروسکی برای بچه‌های دبستانی دوره اول دبستان، مهارت‌های نرم و سخت، مانند مهارت‌های زندگی همچون مهارت گفت‌وگو، مهارت نه گفتن، مهارت ارائه و کارتیمی را آموزش می‌دهد.
«شبکه ماه» یک برنامه نمایشی و آموزشی به مدت ۹۰دقیقه است که زندگی چند دختر و پسر نوجوان را روایت می‌کند که یک شبکه‌ تلویزیونی را در دست می‌گیرند. در دل این برنامه، بحث آموزش و مهارت‌ورزی مثل آموزش هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی پایتون، طراحی وب و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دل یک سریال و موقعیت نمایشی مطرح می‌شود.
مجموعه «سوادیاران» در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است. 
«هوش یار» یک مسابقه تلویزیونی است که در ۵۲قسمت با مشارکت سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) تهیه شده‌است. هدف این برنامه در راستای شعار شبکه آموزش مبنی برعدالت آموزشی است. برنامه «رادیکال ۷» با هدف شرح و بسط علمی مسائل روزمره، از دیگر برنامه‌های شبکه آموزش است. مسابقه «گوی طلایی» با محوریت سنجش اطلاعات عمومی، در فصل اول در ۵۲ قسمت از شبکه آموزش پخش می‌شود.
برنامه «پرسشگر» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این شبکه است که مورد استقبال معلمان و قشر فرهنگی قرار گرفته است. برنامه «پاناسه» پایان‌نامه‌های تاثیرگذار علمی را در سه دقیقه با به‌کارگیری فناوری واقعیت افزوده AR به مخاطبان ارائه می‌دهد.
«جوان، توسعه، مهارت»، به شکل روایی ــ موشن‌گرافیک(بااستفاده از نریشن و تصویر‌سازی موشن‌گرافیک) تولید و پخش می‌شود. 
«خارج از محدوده» در قالب طنز سعی دارد به تله‌های زندگی یا طرحواره‌های ناسازگار بپردازد و این‌که چگونه می‌توان از آن رهایی یافت. «کهربا» برنامه‌ای است که برای حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است. محور این برنامه فعالیت مجموعه‌های دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق است. 

حانیه السادات آجودانی - گروه رسانه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها