گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با یوسف بچاری، تهیه‌کننده برنامه سینمایی شبکه ۴

میز نقد سینما در تلویزیون

یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون اختصاص به «نقد سینما» دارد؛ برنامه‌ای که بعد از یک وقفه کوتاه جمعه‌ها از شبکه چهار پخش می‌شود. دراین برنامه کارشناسان و صاحب‌نظران صرفا فیلم‌های روی پرده را نقد و بررسی نمی‌کنند؛ بلکه این برنامه در سری جدید با رویکرد فرهنگ‌سازی سینمایی به‌طور جدی‌تر و ریتمی سریع‌تر به حوزه سینما می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۹۰
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

از قسمت‌های اصلی این فصل از برنامه می‌توان به بخش سینمای بین‌الملل اشاره کرد که درآن هم به سینما و هم سریال‌های خارجی پرداخته می‌شود که آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان منتقدان ثابت این بخش هستند. سری جدید نقد سینما جمعه‌ها از شبکه چهار پخش می‌شود.

سینما کلید پیشرفت است

یوسف بچاری، تهیه‌کننده سری جدید این برنامه در گفت‌و‌گو با جام‌جم در‌خصوص ویژگی‌های آن نسبت به فصل‌های گذشته و تغییراتی که در برنامه ایجاد کرده است، بیان می‌کند: نقد سینما تفاوت عمده‌ای که با فصل‌های گذشته دارد در این است که نگاه محتوایی مشخص‌تری دارد؛ یعنی در حقیقت مضمون اصلی برنامه دراین سری با این شعار است که «سینما کلید پیشرفت است». 
براین اساس نگاه ما هم در نقد فیلم‌ها و هم درگفت‌و‌گوهای ویژه و هم سایر بخش‌هایی که برای این سری طراحی کرده‌ایم، سعی می‌کنیم نگاهی باشد بر این‌که سینما چگونه می‌تواند کلید پیشرفت باشد. بنابراین در این‌باره بیشتر در برنامه صحبت می‌شود. من احساس می‌کنم در این فصل مجموعه گفت‌و‌گوها و موضوعاتی که درطول برنامه داریم، یک مقدار از نظر محتوایی منسجم‌تر است.
وی همچنین ادامه می‌دهد: یعنی سینما کلید پیشرفت است. ما می‌خواهیم در این برنامه با آیتم‌ها و بخش‌هایی که طراحی کرده‌ایم بگوییم که موضوعاتی مثل پدرانه‌های سینما، تصویر قهرمان در سینما و داستانگویی در سینما در راستای همین شعاری است که در برنامه داریم. 
وی در ادامه می‌افزاید: نگاه ما از ابتدای این فصل از برنامه فقط این نبود که به نقد فیلم‌های در حال اکران بپردازیم و نکات مثبت و منفی آنها را بررسی کنیم؛ بلکه هر موضوعی که مطرح می‌کنیم باید با شعار برنامه و هدفی که ما در این سری از «نقد سینما» داریم، متناسب باشد و در راستای همین شعار برنامه اتفاق بیفتد. 

تنوع کارشناسان در هر قسمت از برنامه

بچاری در پاسخ به این سؤال که آیا نقد سینما با هدف نقد و بررسی همه فیلم‌های روی پرده سینمای ایران و سینمای جهان روی آنتن می‌رود یا خیر، می‌گوید: می‌توانم بگویم معیار ما برای انتخاب فیلم‌ها همواره مرتبط با تم و شعار برنامه است و بر این اساس فیلم‌ها را انتخاب می‌کنیم. به همین دلیل همه فیلم‌های روی پرده در تم برنامه ما نمی‌گنجند اما یک‌سری فیلم‌ها هست که ممکن است نقد به آنها وارد باشد اما احساس می‌کنیم تلاش و پیشرفتی به این سمت و سو دارند که جای‌شان در نقد سینما است. از این جهت ما همه فیلم‌ها را در برنامه پوشش نمی‌دهیم. بنابراین ما در انتخاب فیلم‌های ایرانی و خارجی این موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم. حتی در اخبار سینما و موضوع گفت‌و‌گوهای ویژه هم این ملاک و چارچوب را رعایت می‌کنیم.
این تهیه‌کننده درباره تنوعی که در بخش کارشناسی وجود دارد و نقد سینما جزو معدود برنامه‌هایی است که چند کارشناس دارد هم توضیح می‌دهد: به‌هر حال حضور چند کارشناس در برنامه باعث می‌شود مخاطب با نقطه‌نظرات مختلف روبه‌رو شود؛ ضمن این‌که روی ریتم برنامه هم تاثیر می‌گذارد.  وی درباره بازخورد مخاطبان برنامه و همچنین هنرمندان و صاحب‌نظران و اهالی سینما نسبت به سری جدید نقد سینما عنوان می‌کند: ما در هر برنامه پنج تا شش کارشناس داریم که دو سه نفر از آنها جزو منتقدان ثابت هستند و باقی کارشناس‌ها را در هر برنامه براساس نگاه تخصصی که به موضوع دارند دعوت می‌کنیم. البته در این میان گاهی سازندگان فیلم‌ها هم در برنامه حضور دارند. من فکر می‌کنم وجود چند کارشناس که هرکدام دیدگاه به‌خصوصی دارند، می‌تواند متناسب با سلایق مخاطبان برنامه باشد که هرکدام از آنها با یکی از کارشناس‌ها هم‌نظر و هم‌عقیده است. به‌هر حال وقتی تنوع آدم‌ها در برنامه بیشتر می‌شود، تعامل و تاثیر برنامه هم در چنین شرایطی بیشتر می‌شود. 
بچاری درباره بازخوردها هم می‌گوید: هیچ‌وقت نظرسنجی کامل، علمی و دقیقی در این زمینه نشده است. اما با توجه به بازخوردهایی که من و سایر دوستانی که در برنامه حضور دارند دریافت کرده‌ایم، این بوده که جامعه حرفه‌ای سینما بازخوردهای خوبی داشته است. البته منظورم این نیست که همه از برنامه خوش‌شان آمده است. منظورم هم منتقدان و هم موافقان برنامه است. در بین علاقه‌مندان به سینما و مخاطبان برنامه هم بازخوردهای خوبی گرفته‌ام، به‌خصوص این‌که در بین کسانی که به صورت تخصصی برنامه را تماشا می‌کنند هم احساس می‌کنم توانسته‌ایم نفوذ خوبی داشته باشیم. 

بحث‌های نظری و فکری بدون حاشیه

وی در پاسخ به سؤال دیگری در این‌خصوص که چطور پیرامون برنامه حواشی شکل نگرفته هم بیان می‌کند: کارکرد برنامه ما به چالش کشیدن به آن معنایی که همه می‌دانند، نیست. ما در برنامه بحث نظری و فکری می‌کنیم. در چنین بحث‌های نظری و علمی ممکن است که اختلاف‌نظر وجود داشته باشد اما کارشناسان وارد بحث‌های چالشی نمی‌شوند. این تهیه‌کننده درباره حضور کارشناس‌های جوان و چهره‌های جدید در کنار منتقدان صاحب‌نام و صاحب‌نظر و شناخته‌شده‌تر در برنامه هم می‌گوید: یکی از مسئولیت‌هایی که ما داریم این است که چهره‌های جوان و نسل جدیدی را که وارد حوزه نقد و کارشناسی سینما شده‌اند هم معرفی کنیم. 

انتخاب مجری متخصص

بچاری درباره انتخاب مجری برنامه می‌گوید: با آقای مافی سابقه همکاری قبلی داشتیم. چون در فصل‌های قبلی نقد سینما هم به‌عنوان مجری و کارشناس حضور داشت؛ ضمن این‌که ویژگی‌هایی دارد که بسیار گزینه مناسبی برای اجرای این برنامه است. آقای مافی تسلط بسیاری روی فضای هنری و تولیدی و سیاستگذاری‌های سینمای ایران دارد. به‌نوعی کارشناس مجری است و صرفا هدایتگر برنامه به‌عنوان مجری صرف محسوب نمی‌شود. ایشان به‌واسطه سوابق علمی که دارد خودش صاحب‌نظر است. می‌توانم بگویم آقای مافی جزو معدود کسانی است که روی موضوعات تخصصی اشراف دارد و می‌تواند موضوعات را ازنظرفکری هم هدایت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها