«جام‌ جم» عملکرد دولت در حوزه برق را بررسی می‌کند

بدون «بی‌ برقی»

دولت سیزدهم با هدف جبران ناترازی شدید برق اقدام به افزایش ظرفیت تولید برق کشور از مسیرهای مختلف کرد و در نتیجه مجموعه این اقدامات تا سال ۱۴۰۲ ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور با رشد ۷‌درصدی به ۹۱هزار و ۲۸۸ مگاوات رسید.
دولت سیزدهم با هدف جبران ناترازی شدید برق اقدام به افزایش ظرفیت تولید برق کشور از مسیرهای مختلف کرد و در نتیجه مجموعه این اقدامات تا سال ۱۴۰۲ ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور با رشد ۷‌درصدی به ۹۱هزار و ۲۸۸ مگاوات رسید.
کد خبر: ۱۴۲۱۲۲۳

مجموع تولید برق نیروگاه‌های احداث شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۶‌هزار و ۱۶ مگاوات بوده که ۱۲ هزار و ۹۴۶ مگاوات آن نیروگاه حرارتی است و در طول هشت سال، سالانه به طور متوسط ۱۶۱۸‌مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شده است.

کشور در تابستان سال ۱۴۰۰ با ناترازی شدید تولید و مصرف برق مواجه بود به نحوی که رصد شبکه‌های اجتماعی حاکی از نارضایتی شدید مردم از خاموشی‌هایی بود که از اردیبهشت تا اواخر شهریور همان سال ادامه داشت و ۴۲ درصد از کل پیام‌ها و اخبار منفی در شبکه‌های اجتماعی، مربوط به خاموشی‌ها و نارضایتی‌ در حوزه برق بوده است.

این حجم خاموشی علاوه بر ایجاد نارضایتی، در کاهش تولیدات صنعتی و ساختمانی و افزایش قیمت برخی کالا‌ها و به دنبال آن ایجاد رکود در کشور نیز تأثیر انکارناپذیری داشت. میزان کمبود نیروی برق در سال۱۴۰۰ حدود ۱۵هزار مگاوات بود که با توجه به رشد بار، پیش‌بینی می‌شد این ناترازی در تابستان سال۱۴۰۱ به حدود ۲۰هزار مگاوات یعنی ۲۸درصد تقاضای بار افزایش یابد که تهدید بزرگی برای کشور محسوب می‌شد.

افزایش ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور در نتیجه افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۷۷۵۷ مگاوات طی دو سال گذشته اتفاق افتاد که نسبت به متوسط عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در افزایش ظرفیت سالانه تولید برق افزایش بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر وزارت نیرو در دولت جدید برای افزایش ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور از سه روش مختلف؛ ایجاد نیروگاه‌های جدید، ارتقای توان نیروگاه‌های موجود و نیز تعمیر و نوسازی نیروگاه‌های موجود استفاده کرد. بر همین اساس و طی دو سال از طریق ایجاد نیروگاه‌های حرارتی جدید ۵۱۹۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

وزیر نیرو در گفت‌و‌گویی که پیشتر با روزنامه جام‌جم داشت به موضوع ناترازی برق اشاره و تصریح کرده بود: «در تابستان سال ۱۴۰۰ ما با خاموشی‌های ناشی از ناترازی برق به میزان ۱۵هزار مگاوات برق در حوزه تولید و تقاضا روبه‌رو بودیم که تداوم آن می‌توانست کشور را با چالش‌هایی جدی در بخش‌های مختلف، از اقتصادی گرفته تا دیگر حوزه‌ها مواجه کند و صنعت برق را به جای پیشران توسعه، به گلوگاه عدم پیشرفت مبدل سازد. ما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با کمبود سوخت نیروگاه‌ها مواجه بودیم و فرسودگی و سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌های حیاتی، افزایش بی‌رویه مصرف برق در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع و کشاورزی و ناترازی مالی از مسائل گریبانگیر صنعت برق بود. در سال۱۴۰۰میان تولید و تقاضای برق ۱۵‌هزار مگاوات ناترازی وجود داشت، این در حالی است که سالانه ۵‌درصد بر تقاضای مصرف برق کشور افزوده می‌شود که رقمی بیش از ۳۵۰۰ مگاوات است. از سوی دیگر توسعه ظرفیت نیروگاهی در دوره‌های قبل به دلیل عقب‌ماندگی‌هایی که در این بخش وجود داشته، متناسب با رشد تقاضا نبوده است. بنابراین توسعه حداقل ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور در افق چهار ساله فعالیت دولت دیده شد که رشدی معادل ۴۱ درصد ظرفیت‌ را دارد. از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شده است. در بخش نیروگاه‌های خودتامین صنعت نیز  تاکنون ۳۶ فقره موافقت اصولی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۵ هزار و ۴۰۴ مگاوات صادر شده است. اقدامات دولت در حوزه برق را در ادامه می‌خوانید. 

۱- کاهش ناترازی برق
۲- بهره‌برداری از ۳۴ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۵۱۹۸مگاوات
۳- بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیربا ظرفیت ۲۲۳.۵۳مگاوات
۴- ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود به ظرفیت ۱۴۰۰مگاوات
۵- افزایش ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع برق
۶- احداث خطوط و پست‌های انتقال و توزیع برق روستایی
۷- احداث ۳۹۴۹ کیلومتر مدار و ۲۴هزار۱۹۶ مگاولت آمپر پست
۸- افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۷۷۰۵.۸۳مگاوات
۹-مقام دوازدهم تولید برق در دنیا
۱۰- مقام اول ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در منطقه 
۱۱- رکورد تاریخی افزایش سالانه ظرفیت نیروگاهی در سال اول دولت
۱۲- برق‌رسانی به ۳۴۷روستا
۱۳- احداث ۲۵ هزار کیلومتر مدار و ۷۱۹۸مگاولت آمپر افزایش ظرفیت ترانسفورماتورها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها