وزیر ارتباطات در افتتاحیه نشست رسمی سومین اجلاس وزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو بر ضرورت همکاری این کشورها در حوزه ارتباطات تأکید کرد.
وزیر ارتباطات در افتتاحیه نشست رسمی سومین اجلاس وزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو بر ضرورت همکاری این کشورها در حوزه ارتباطات تأکید کرد.
کد خبر: ۱۴۱۶۳۵۷

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاحیه نشست رسمی سومین اجلاس وزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) گفت: «امروز سالروز تولد دانمشند بزرگ ایرانی، خوارزمی است که نقش مهمی در ریاضیات جدید که پایه علوم کامپیوتر است را داشته است. به همین دلیل امروز در جمهوری اسلامی ایران روز ملی فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده. ما تقارن آن را با برگزاری نشست امروز را به فال نیک می‌گیریم.»
او با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای برای سازمان اکو قائل است، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته نیز تلاش کرده است تمام توان خود را برای همکاری کشورهای عضو به کار گیرد.» زارع‌پور اضافه کرد: «با توجه به موقعیت ویژه‌ای که ایران دارد، می‌تواند نقش سازنده‌ای برای همکاری بین کشورهای عضو ایفا کند.» به گفته او، پس از برگزاری اجلاس اول وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو در ایران و متعاقب آن برگزاری نشست دوم در باکو، دستاوردها و مصوبات خوبی به دست آمده است که اجرای کامل آن می‌تواند منجر به تحولاتی قابل توجه در کشورهای عضو شود. او در ادامه تصریح کرد: «امروز هم در حالی سومین نشست وزرای ارتباطات را برگزار می‌کنیم که روز گذشته و در نشست کارشناسان تصمیمات خوبی گرفته شده است و امیدوارم با تصویب آن در این نشست و بعد پیگیری آن، بتوانیم شاهد رشد و پیشرفت کشورهای عضو اکو در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باشیم.» بنا بر گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، در ادامه این نشست خسرو ناظری، دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو، در سخنرانی خود با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژی و ارتباطات تأکید کرد که این پیشرفت‌ها می‌تواند تأثیرات منفی و مثبت داشته باشد.
او با بیان این که با افزایش نقش پلتفرم‌ها نقش دولت‌ها کاهش می‌یابد، توضیح داد: «باید راه حل‌های مناسبی را برای افزایش نقش دولت‌ها در اداره جامعه و موضوعات دیگر مورد استفاده قرار دهیم.» دبیر کل اکو تصریح کرد: «ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند به توسعه پایدار و شناسایی فرصت‌های جدید منجر شود و در همین راستا ضروری است بتوانیم همکاری‌های مشترک برای توسعه این فناوری‌ها در اعضای اکو داشته باشیم.»
ناظری با اشاره به تدوین استراتژی این حوزه در کشورهای عضو اکو تا سال ۲۰۲۵، از اعضای اکو خواست استراتژی جدیدی را تا سال ۲۰۳۰ برای حوزه ICT تهیه و تدوین کنند. 

هوش مصنوعی گوگل فارسی هم می‌خواند و درک می‌کند
هوش مصنوعی گوگل - بارد - اکنون زبان فارسی را می‌فهمد. به‌علاوه گوگل گفته است که بارد از این‌ پس می‌تواند افزون‌ بر متن، تصاویر را نیز درک کند.گوگل در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی، از اضافه شدن قابلیت‌هایی جدید به چت‌بات هوش مصنوعی Google Bard خبر داده است؛ ازجمله خواندن پاسخ‌های بارد با صدای بلند و پاسخ به درخواست‌های حاوی عکس. گوگل می‌گوید بارد هم‌اکنون در اکثر نقاط دنیا ازجمله اتحادیه اروپا قابل‌دسترس است. براساس گفته گوگل، خوانده‌شدن پاسخ‌های بارد باعث می‌شود کاربران با تلفظ دقیق کلمات آشنا شوند یا پای گوش‌دادن به اشعار و متن‌ها بنشینند. پس از وارد کردن درخواست متنی و تولید پاسخ توسط بارد، می‌توانید روی آیکون صدا کلیک کنید تا بارد پاسخش را برای شما بخواند.گوگل می‌گوید بارد هم‌اکنون با بیش‌از ۴۰ زبان دنیا ازجمله فارسی سازگاری دارد.
براساس بررسی‌های زومیت، قابلیت خواندن پاسخ‌ها با صدای بلند، فعلا به زبان فارسی ارائه نمی‌شود. بر اساس گزارش ورج، گوگل به‌هنگام رونمایی بارد در مراسم I/O ۲۰۲۳ گفته بود این چت‌بات از ورودی عکس پشتیبانی خواهد کرد. این شرکت در یک نمونه گفت که کاربر می‌‌تواند عکس دو سگ بامزه را به بارد بدهد و از این چت‌بات بخواهد که کپشنی جذاب برای عکس بنویسد. گوگل می‌گوید این قابلیت به زبان انگلیسی در دسترس است و به‌زودی برای زبان‌های دیگر ارائه می‌شود. گوگل یک‌سری قابلیت جدید دیگر نیز معرفی کرده است، ازجمله امکان سنجاق‌کردن و تغییر نام مکالمات، اشتراک‌گذاری پاسخ‌ها با دوستان و تغییر سبک پاسخ‌های بارد.

هشدار هوش مصنوعی 
بین ۱۰تا۴۰سال دیگر نیمی از مشاغل در دست انسان‌‌ها نیست
یک مؤسسه تحقیقاتی می‌گوید هوش مصنوعی مولد بین ۱۰تا۴۰سال آینده نیمی از مشاغل را درگیر اتوماسیون می‌کند. مؤسسه تحقیقاتی McKinsey در گزارشی تحلیلی می‌گوید هوش مصنوعی مولد به‌صورت سالانه ۴٫۴ تریلیون دلار به ارزش اقتصاد جهانی خواهد افزود. این یکی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌هایی به شمار می‌رود که درباره هوش مصنوعی مولد انجام شده؛ فناوری هیجان‌انگیزی که در ماه‌های اخیر رشد زیادی تجربه کرده است.  فناوری هوش مصنوعی مولد که شامل چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT می‌شود و توانایی تولید متن و محتواهای دیگر را دارد، بهره‌وری کارها را افزایش می‌دهد. McKinsey معتقد است که هوش مصنوعی بخش قابل‌توجهی از کارها را خودکار می‌کند تا زمانی که از کارکنان گرفته می‌شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یابد. McKinsey در گزارش ۶۸ صفحه‌ای جدیدش گفته است که در بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ نیمی از تمامی کارها درگیر اتوماسیون خواهند شد. McKinsey قبلا پیش‌بینی کرده بود که هوش مصنوعی در بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۷۵ نیمی از کارها را درگیر اتوماسیون می‌کند؛ با این‌ حال قدرت ابزارهای هوش مصنوعی باعث شد این شرکت پیش‌بینی‌هایش را اصلاح کند.

طرح ملی آموزش برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان آغاز شد
طرح ملی آموزش برنامه‌نویسی و مهارت‌های دیجیتال برای کودکان دبستانی و دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه کار خود را آغاز کرد.به گفته معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، این طرح با هدف افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامه هفتم توسعه و برای جامعه هدف کودک و نوجوان طراحی و اجرا شده است. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در این باره گفت: «مدرسه فنانو به‌عنوان محل عرضه و فراگیری محتوای آموزشی این طرح با همکاری شبکه آموزش صداوسیما در قالب مدرسه تابستانی مهارت راه‌اندازی شده است.»
عابدی با اشاره به این‌که حضور و مشارکت دانش آموزان سراسر کشور در این طرح رایگان است، گفت: «بالا بردن سطح علمی و سواد دیجیتال فردی و خانواده، بالا بردن سطح استاندارد آموزشی و سطح کیفی محتوا و محیط آموزشی کودک و نوجوان و سامان‌بخشی به محیط قابل دسترس نسل آینده از راهبردهای این رویداد بزرگ ملی است.»
این طرح از نیمه تیرماه با پخش محتوای آموزشی در شبکه آموزش آغاز شده و با برگزاری آزمون مهارت‌سنجی در اواخر شهریور و اعطای گواهی معتبر بنا به امتیاز کسب شده به پایان می‌رسد.
به گفته محمداحسان خرامید رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدرسه فنانو برای کودکان دبستانی و دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه به صورت مجزا برنامه دارد: «برای برپایی کلاس‌های آموزش رایگان طراحی وب و برنامه‌نویسی‌های پایتون و اسکرچ با ویژگی یادگیری سرگرم‌کننده و جذاب و خوشایند نسل جدید و به زبان ساده، چند برنامه در شبکه آموزش سیما تولید شده که در قالب مدرسه تابستانه مهارت در حال پخش است.»

رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی در بین قدرت‌های جهان  
شتاب در تولید ربات‌های جنگجو
مستند جدید نتفلیکس نشان می‌دهد که نیروهای نظامی سرتاسر جهان برای تولید سلاح‌های جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی رقابت می‌کنند.
جسی سویت، کارگردان فیلم «ناشناخته: ربات‌های مرگ‌بار»(UNKNOWN: Killer Robots) می‌گوید: «رهبران جهان در روسیه، چین و آمریکا اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی مزیت‌های بسیاری در جنگ‌ها به‌ارمغان خواهد آورد.»
 سویت که قبلا جایز‌ه امی را به‌دست آورده است، هشدار داد: «انقلاب هوش مصنوعی در حال رخ‌دادن است؛ اما فکر می‌کنم آگاهی ما از سرعت رشد این فناوری عقب مانده است.» سویت در مستند خود نشان می‌دهد که استفاده از ربات‌ها و پهپادهای درجه‌‌یک در نبردها، موضوع جدیدی نیست؛ اما بهره‌گرفتن از هوش مصنوعی سخت‌افزارهای موجود را تقویت و جنگ‌ها را مدرن می‌کند. به‌گفته کارشناسان، پیشرفت‌های هوش مصنوعی ما را به نقطه‌ای سوق داده‌ که قدرت‌های جهانی اکنون چاره‌ای غیر از بازنگری استراتژی‌های نظامی خود ندارند.
ناتان مایکل، مدیر ارشد فناوری Shield AI، اعلام کرد: «انتظار این‌که هوش مصنوعی جنگنده F-۱۶ را خلبانی کند، واقع‌بینانه است و دستیابی به چنین سطحی از فناوری، چندان دور از ذهن نیست.»
Shield AI شرکتی است که هدفش ساخت بهترین خلبان هوش مصنوعی جهان است. به‌هر‌حال، برخی از فیلمسازان و ازجمله کسانی که آثارشان درباره هوش مصنوعی است، درباره نظامی‌سازی سریع رباتیک ابراز نگرانی کرده‌اند و هشدار داده‌اند که از آنچه می‌سازیم، درک درستی نداریم.
دکتر شان اکینز، مدیرعامل شرکت Collaborations Pharmaceuticals، در مستند سویت داستانی را بیان می‌کند که گروه ناظر هوش مصنوعی سوئیسی چگونه در سال ۲۰۲۱ به او مأموریت دادند تا امکان طراحی سلاح بیولوژیکی را آزمایش کند. اکینز در گفت‌وگو با NYPost اعلام کرد: «در حال ساخت مدل‌های یادگیری ماشینی مختلفی هستیم تا احتمال سمی‌بودن مولکول‌ها را بررسی کنیم. ما به‌معنای واقعی کلمه، سوئیچ‌ را روی یکی از مدل‌ها چرخاندیم و یک‌شبه مولکول‌های سلاح شیمیایی تولید کرد. جالب این‌که چنین کاری را شرکت کوچکی با مک رومیزی مدل ۲۰۱۵ انجام داد.» در میان مدل‌های تولیدشده با هوش مصنوعی، ترکیبات مشابهی با VX وجود داشت که یکی از کشنده‌ترین عوامل عصبی شناخته‌شده در جهان است. دکتر اکینز افزود: «از فناوری‌های مولد برای انجام این کار استفاده کردیم که البته در سال ۲۰۲۱ بسیار ابتدایی بودند. اکنون تقریبا دو سال از آن زمان گذشته و فکر می‌کنم کاری که انجام دادیم درمقایسه‌با آنچه امروز امکان‌پذیر شده، بسیار ناچیز است.»
اکینز نگران است که دانشمندان سرکش یا افراد فاقد صلاحیت کافی با استفاده از هوش مصنوعی سلاح‌های زیستی و شیمیایی خطرناک تولید کنند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم خطر واقعی این است به‌نقطه‌ای برسیم که به مولکول‌های جدید با سنتر بسیار آسان‌تر دست یابیم. این موضوع واقعا جای نگرانی دارد و هوش مصنوعی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا مولکول‌هایی ده‌هاهزار برابر سمی‌تر تولید کنند.»

ساخت اختصاصی تراشه ۵G پس از ۴سال
هواوی تحریم‌های آمریکا را کنار زد 
هواوی با کنار زدن تحریم‌های آمریکا توانسته است پس از چهار سال تراشه ۵G اختصاصی بسازد. هواوی به‌مدت چهار است که با تحریم‌های شدید ایالات متحده دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ یعنی زمانی که ترامپ رئیس‌جمور آمریکا بود، وارد فهرست سیاه وزارت بازرگانی این کشور شد و به مرور زمان تحریم‌های هواوی افزایش پیدا کرد. به‌موجب تحریم‌ها، شرکت‌های آمریکایی بدون کسب مجوز رسمی نمی‌توانند سخت‌افزار و نرم‌افزار به این شرکت بفروشند و دولت آمریکا اکثر درخواست‌ها برای تجارت با هواوی را رد می‌کند. تحریم‌ها باعث شده دسترسی هواوی به پردازنده‌های ۵G قطع شود و در روزهایی که حتی گوشی‌های میان‌رده نیز مودم ۵G دارند، این شرکت گوشی‌هایش را با مودم ۴G در دسترس قرار دهد. خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از سه مؤسسه تحقیقاتی می‌نویسد هواوی احتمالا امسال به بازار تراشه‌های ۵G برمی‌گردد. ظاهرا این شرکت موفق شده است تراشه ۵G مدنظرش را در همکاری با شرکت چینی SMIC و بر پایه لیتوگرافی N+۱ (کلاس هفت نانومتری) و نرم‌افزارهای EDA توسعه دهد. برخی از کارشناسان می‌گویند لیتوگرافی N+۱ شرکت SMIC را می‌توان در زمینه مصرف انرژی و پایداری با لیتوگرافی هفت نانومتری سایر شرکت‌ها مقایسه کرد؛ اما N+۱ اساسا هفت نانومتری محسوب نمی‌شود. منابع آگاه می‌گویند نرح بازدهی تراشه ۵G جدید هواوی قرار است زیر ۵۰ درصد باشد.

به اتهام سوءاستفاده از سرمایه‌های تسلا صورت می‌گیرد 
ایلان ماسک زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد!
برخی منابع وال‌استریت ژورنال می‌گویند تسلا با تحقیقاتی درباره تخلفات ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت مواجه شده است. هیات مدیره تسلا درمورد استفاده مشکوک ماسک از سرمایه‌های این برند خودروساز در ساخت اقامتگاه شخصی که نزدیک کارخانه گیگافکتوری منطقه آستین که با نام پروژه ۴۲ شناخته می‌شود، نگرانی خود را مطرح کردند. ظاهرا این اقدام شامل خرید مقدار زیادی شیشه خاص می‌شود که سال گذشته توجه بسیاری از کارکنان را جلب کرد. علاوه‌بر این، چندین شرکت با مسئولیت محدود مرتبط با مدیران ماسک و تسلا مقادیر قابل‌توجهی زمین در مجاورت ساختمان مذکور به‌دست آورده‌اند.
طبق گزارش‌ها، طرح‌های موردنظر ماسک شامل فضاهای شخصی مثل اتاق خواب، حمام و آشپزخانه بود که نشان‌دهنده اقامتگاه خصوصی است و این پروژه به تسلا ارتباط ندارد. درحال حاضر وضعیت و نتیجه تحقیقات، فاش نشده اما باید گفت تسلا چندسال قبل بخش روابط عمومی خود را منحل کرد و ماسک نیز هیچ توضیحی درمورد این اقدام ارائه نداد. اعتقاد بر این است هدف اصلی هیات‌مدیره، تعیین مشارکت ماسک و پاسخ به این سؤال است که آیا از کارمندان تسلا در ساعات کاری شرکت برای ساختن اقامتگاه شخصی بهره گرفته یا خیر.

طراحی پورشه با فرش ایرانی
طراحی بی‌نظیر گرافیست ایرانی از پورشه‌های مزین‌شده با فرش‌های فریبنده ایرانی، به‌قدری خلاقانه بود که نظر کمپانی خودروسازی پورشه را جلب کرد.علی حسینی یکی از هنرمندان کشورمان است که این روزها در سطح بین‌المللی درخشیده است. علاقه بی‌اندازه او به فرش ایرانی را می‌توان در طراحی‌های سه‌بعدی‌اش از خودروهای مختلف دید. یکی از طرح‌های او ماشین پورشه‌ای است که در قسمت بدنه جلویی‌اش از فرش ایرانی استفاده شده. این طرح که حدود یک سال پیش در صفحه اینستاگرام آثار هنری علی حسینی به‌اشتراک گذاشته شده بود، به‌قدری جذاب و خلاقانه به‌نظر می‌رسد که کمپانی پورشه نتوانست از آن چشم‌پوشی کند. حساب اینستاگرامی پورشه با دریافت موافقت حسینی، آثار او را در صفحه اینستاگرام کمپانی به اشتراک گذاشت که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تصاویر پورشه‌های جذاب را به‌همراه تعداد دیگری از آثار حسینی تماشا کنید.

مواظش هوش مصنوعی بارد باشید
گوگل به سرقت اطلاعات متهم شد
تعداد زیادی از کاربران به‌دلیل سرقت همه داده‌های اشتراک‌گذاری‌شده در اینترنت برای آموزش هوش مصنوعی Bard از گوگل شکایت کرده‌اند.
گوگل با شکایتی دسته‌جمعی مواجه شده که این شرکت را به سرقت هر اطلاعاتی ازجمله آثار دارای حق‌نشر و داده‌های شخصی میلیون‌ها نفر که تاکنون در اینترنت منتشر شده، متهم می‌کند. کلارکسون به‌عنوان نماینده مردم می‌گوید این شکایت پس‌از تغییر سیاست‌ حریم خصوصی هوش مصنوعی گوگل که اولین‌بار گیزمودو درمورد آن اطلاع‌رسانی کرد مطرح شد. این شرکت خط‌مشی خود را تغییر داد و اعلام کرد حق استفاده از همه اطلاعات عمومی موجود در اینترنت را برای تقویت پروژه‌های هوش مصنوعی خود، محفوظ می‌دارد.
رایان کلارکسون می‌گوید: «صرفا به‌این دلیل که آثار خلاقانه‌، توصیف شخصیت، تصاویر خانوادگی و فرزندهایمان یا هر اطلاعات دیگری را به‌اشتراک می‌گذاریم، دلیل این نیست که گوگل مالک آنهاباشد. ما اخیرا متوجه شدیم این شرکت هر چیزی که میلیون‌ها کاربر اینترنت ایجاد می‌کنند یا به‌اشتراک می‌گذارند ازجمله اطلاعات شخصی، آثار هنری خلاقانه و کارهای حرفه‌ای و غیره را جمع‌آوری کرده و از آنهابرای آموزش و ساخت محصولات تجاری هوش مصنوعی استفاده می‌کند.»
شکایت دسته‌جمعی علیه گوگل تقریبا به‌طور همزمان با شکایتی علیه OpenAI مطرح شده است. موضوع اصلی این شکایت‌ها استفاده‌ از اطلاعات عمومی موجود در اینترنت برای آموزش چت‌بات‌های هوش مصنوعی مثل Bard و ChatGPT است. شرکت‌هایی مثل گوگل، داده‌های مذکور را به سیستم‌های هوش مصنوعی خود ارائه می‌دهند و سپس چت‌بات‌ها می‌توانند براساس اطلاعات دریافتی محتوای جدیدی تولید کنند. این موضوع دادگاه‌ها را با سؤالات جدیدی مواجه کرده زیرا اگر انسان‌ها از اطلاعات موجود استفاده کنند و از آن برای ایجاد ایده‌های جدیدتر بهره ببرند، اینکار کاملا قانونی است و نمی‌دانیم آیا شرکت‌های خصوصی با انجام همین‌کار دچار تخلف می‌‌شوند یا خیر. این موضوع کاملا جای بحث دارد اما متن شکایت اشاره می‌کند که گوگل قانون کپی‌رایت را زیر پا گذاشته و بدون کسب رضایت کاربران، اطلاعات آنهارا جمع‌آوری کرده است. ازطرف دیگر گوگل می‌گوید جمع‌آوری داده‌های هوش مصنوعی این شرکت مخفیانه انجام نشده است. سیاست رازداری غول جست‌وجوی اینترنت اشاره می‌کند که از اطلاعات عمومی برای کمک به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مثل مترجم خود بهره می‌برد. به‌هر حال، شکایت دسته‌جمعی علیه گوگل استدلال می‌کند این شرکت داده‌های کاربران را به‌طور مخفیانه جمع‌آوری کرده است. کلارکسون می‌گوید: «گوگل این اطلاعات را مخفیانه و بدون اطلاع کاربران یا کسب رضایت آنهاجمع‌آوری کرده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها