دولت سیزدهم زمانی که روی کار آمد اعلام کرد برق در ناترازی شدید به سر می‌برد و میزان مصرف و تولید با هم برابر نیست. در اواخر سال۹۹ و همچنین اوایل سال ۱۴۰۰ نیز خاموشی‌های گسترده در بخش خانگی و معابر شاهد بودیم که این موضوع آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده بود. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق و برنامه‌ریزی نامناسب باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده بود.
دولت سیزدهم زمانی که روی کار آمد اعلام کرد برق در ناترازی شدید به سر می‌برد و میزان مصرف و تولید با هم برابر نیست. در اواخر سال۹۹ و همچنین اوایل سال ۱۴۰۰ نیز خاموشی‌های گسترده در بخش خانگی و معابر شاهد بودیم که این موضوع آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده بود. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق و برنامه‌ریزی نامناسب باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده بود.
کد خبر: ۱۴۱۵۶۷۳
نویسنده محمد‌حسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

ناترازی در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۵‌هزار مگاوات بود که در سال گذشته پیش‌بینی ۲۰‌هزار مگاواتی صورت گرفته بود. این در حالی است که دیروز مصرف برق نسبت به روز مشابه سال گذشته ۶۰۰۰‌مگاوات و نسبت به رکورد مصرف سال گذشته ۳۰۰۰مگاوات افزایش داشته است. درباره این‌که چگونه با وجود ناترازی، برق پایدار است گزارشی تهیه کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

آمارها نشان می‌دهد مجموع ظرفیت نیروگاهی تا پایان سال ۱۴۰۱ به مدار آمد و حدود ۷۰۵۴‌مگاوات آن از بخش تجدید‌پذیر و حدود ۶۸۶۰ مگاوات نیز در بخش حرارتی تامین شد. ظرفیت‌های ایجاد شده برق از نیمه‌دوم سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۸۱ مگاوات، ۲۴۷۶ مگاوات، ۵۵۱ مگاوات، ۱۲۲۸ مگاوات، ۱۷۲۲ مگاوات، ۱۴۶۲ مگاوات، ۲۷۵۶ مگاوات، ۱۸۶۰ مگاوات، ۱۶۴ مگاوات و در مجموع ۶۸۶۴ مگاوات بوده است. به بیان بهتر متوسط ساخت نیروگاه در طول هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۶۰۰ مگاوات بود که نسبت به برنامه ششم توسعه و همچنین هدف‌گذاری صورت گرفته فاصله زیادی داشت. 
 
اهمیت مصرف بخش خانگی و تجاری
وزارت نیرو اعلام کرده مشترکان بخش خانگی با همکاری گسترده‌ای که در سال گذشته داشتند بحران بی‌برقی را پشت سر گذاشتند و امسال نیز از مردم خواسته‌اند بیشتر از قبل کمک کنند. در نیمه نخست سال گذشته سهم بخش خانگی۳۳.۷درصد و سهم بخش صنایع ۳۴‌درصد شد. این در حالی بود که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ میزان مصرف برق بخش صنعت ۳۲.۲درصد بود و بخش خانگی ۳۵‌درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده بود. اعداد و ارقام حاکی از آن است که مشارکت بخش خانگی در سال گذشته بهتر از نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بوده است. نکته قابل‌توجه اینجاست که کاهش مصرف در بخش خانگی در نیمه نخست ۱۴۰۱ باعث شد مصرف برق در صنایع پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد به ترتیب ۳۰، ۱۸ و ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن افزایش داشته باشد. 
 
کمک بخش خانگی به صنایع
آمار و ارقام نشان می‌دهد صرفه‌جویی در مصرف برق باعث افزایش مصرف در بخش صنعتی می‌شود. این موضوع در سال‌های گذشته در بدنه وزارت نیرو مشکلاتی را ایجاد کرده بود. به این صورت که برخی از آنها معتقدند به دلیل این‌که بی‌برقی صنایع درآمد ارزی کشور را کاهش می‌دهد از این‌رو باید بخش خانگی قطع شود و برخی دیگر آسیب‌های اجتماعی را مطرح می‌کنند و موافق قطعی برق صنایع هستند. حالا رویکرد دیگری حاصل شده و آن هم مشوق‌های برقی برای کاهش مصرف در بخش خانگی است. هرچند مخالفانی در این زمینه هستند که معتقدند برای کاهش مصرف باید از ظرفیت افزایش قیمت بهره برد اما تعرفه پلکانی باعث شده تا مصرف برق کاهش چشمگیری داشته باشد. 
 
مصرف برق در کشورهای مختلف
حدود ۴۰‌درصد از مصرف برق کشور (۳۱‌هزار مگاوات) مربوط به وسایل سرمایشی است و صرفه‌جویی در این زمینه به‌طور محسوسی مصرف برق را کاهش خواهد داد. نکته قابل‌توجه دیگر اینجاست که اوج بار مصرف برق در مناطق گرمسیر ایران با برخی کشورها برابر است. به‌عنوان مثال در کشور مصر ۳۱هزار مگاوات، امارات ۲۶.۳هزار مگاوات، الجزایر ۱۴.۷هزار مگاوات، مراکش ۶.۵هزار مگاوات و عمان ۶.۴هزار مگاوات مصرف برق گزارش شده است. البته برخی از این کشورها بخشی از برق خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌کنند. 
 
مشارکت مردم برای پایداری شبکه
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران در گفت‌وگویی که با خبرنگار جام‌جم داشت به موضوع افزایش مصرف برق اشاره کرد و توضیح داد: دیروز رکورد مصرف برق برای سومین روز پیاپی شکسته شد و به ۷۲هزارو۴۱۹ مگاوات رسید. این عدد ۳۰۰۰ مگاوات نسبت به اوج بار سال گذشته و ۶۰۰۰ مگاوات نسبت به روز مشابه سال گذشته بیشتر است که رکورد خیلی سنگینی به شمار می‌رود و رشد حدود ۴.۳ درصدی را در اوج بار نشان می‌دهد. وی با بیان این‌که مردم همکاری خوبی با صنعت برق دارند، افزود: میزان مشارکت مردم در طرح پاداش مدیریت مصرف ۳۷درصدبوده که برای برخی از آنها قبض رایگان صادر شده و برخی دیگر بستانکار شده اند. 
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: گرما در اغلب نقاط ایران ماندگار است ، وسایل سرمایشی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ، لازم است توصیه مدیریت مصرف را جدی بگیرند و از ساعت ۱۱ تا ۱۷ صرفه جویی داشته باشند. همچنین در نقاط گرمسیر مردم همراهی بیشتری را در برنامه قرار دهند و از روشن کردن کولر اضافه خودداری کنند تا در طرح پاداش مدیریت مصرف برق وارد شوند. به گفته وی، در مناطق عادی استفاده از دور کند کولرهای آبی تا ۵۰ درصد مصرف برق را کاهش خواهد داد. رجبی مشهدی با تاکید بر این‌که کارکنان صنعت برق در وضعیت آماده‌باش هستند، تصریح کرد: دیروز ۸۷۰۰ مگاوات از طریق طرح‌های مدیریت مصرف در بخش خانگی و اداری توانستیم ناترازی را جبران کنیم و الباقی آن را تولید کردیم. دیروز نیروگاه‌های حرارتی ایران ۵۰هزارو۳۹۲ مگاوات تولید برق داشتند. نیروگاه‌های تولید پراکنده ۹۵۶مگاوات و نیروگاه‌های اتمی ۹۸۸مگاوات تولید برق داشته است. همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی ۸۴۳۷ مگاوات تولید برق داشتند و بقیه را نیز از طریق واردات تامین می‌کنیم که در شرایط فعلی از صادرات‌مان بیشتر است. 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها