در مسیر مصنوعی شدن!
تغییرات هوش‌مصنوعی در دنیا، آینده را ترسناک خواهد کرد؟

در مسیر مصنوعی شدن!

بشر تکنولوژی را با هوش و درایت خود ابداع کرد تا بتواند از آن برای پیشبرد اهداف خودش استفاده کند. در واقع قرار بود انسان سوار بر تکنولوژی شود و نه تکنولوژی سوار بر انسان!
بشر تکنولوژی را با هوش و درایت خود ابداع کرد تا بتواند از آن برای پیشبرد اهداف خودش استفاده کند. در واقع قرار بود انسان سوار بر تکنولوژی شود و نه تکنولوژی سوار بر انسان!
کد خبر: ۱۴۱۲۸۸۴
نویسنده مهدی نیک‌ضمیر |  جامعه

باوجود این پس از شکل‌گیری و همگانی شدن تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته در عرصه‌های گوناگون، شاهد آن هستیم که این تکنولوژی است که بر بشر تسلط پیدا کرده و افسار رفتار انسان‌ها را به‌دست گرفته است. از زمان انقلاب صنعتی و تولید اولین ماشین نساجی، پیشرفت تکنولوژی به‌عنوان دست‌ساخته انسان، گروه دیگری از انسان‌ها را به استثمار گرفته یا برای‌شان ایجاد چالش کرده است. همچنان که راه افتادن ماشین‌های نساجی موجب بیکار شدن تعداد قابل‌توجهی از کارگران صنعت نساجی شد. این مسأله در سایر تکنولوژی‌ها و عرصه‌ها هم وجود داشت و دیده شده است.
باوجود این نمی‌توان از فرصتی که پیشرفت علم و دستاوردهای تکنولوژی برای زندگی بشر داشته، چشم‌پوشی کرد. به بیان دیگر چالش‌های تکنولوژی نباید ما را از توجه به فرصت‌های آن غافل کند. بدیهی است قرار گرفتن در مسیر استفاده بهینه از تکنولوژی و فرصت‌سازی آن می‌تواند ما را بر چالش‌هایش غالب سازد‌. تکنولوژی‌هایی که به‌واسطه آن با یک کلیک، دنیایی از اطلاعات پیش‌روی‌مان قرار می‌گیرد با یک دکمه شب‌مان همچون روز روشن می‌شود، غذای‌مان در مایکرو‌ویو در سریع‌ترین زمان پخته می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان با هواپیما از یک نقطه زمین به نقطه دیگر می‌رسیم!
درنهایت باید این نکته را از‌نظر دور نداشت که تکنولوژی‌هایی همچون هوش‌مصنوعی، رایانه نظریه، ربات‌ها و هر تکنولوژی پیچیده و شگفت‌آور دیگری، محصول ذهن خلاق یک انسان است‌. پس وقتی در برابر این تکنولوژی‌ها قرار می‌گیریم، به‌جای مقهور شدن در برابر توانمندی آنها، باید انسانی را که در پشت این تکنولوژی‌ها قرار داشته ببینیم و خالقی که ذهن ما انسان‌ها را این‌گونه خلاق آفریده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها