تاکید پلیس بر بازگشایی جاده پس از ایمن‌سازی کامل

خسارات در جاده چالوس چقدر بود؟

«جام‌جم» دلایل افت فشار و قطعی آب مناطق مختلف پایتخت را بررسی می‌کند

سیل چالوس، تهران را تشنه کرد!

قطعی آب تهران. موضوعی که در چند روز گذشته خبر اصلی اغلب رسانه‌ها بود. تا عصر دوشنبه خبری از اطلاعیه وزارت نیرو یا سازمان آب و فاضلاب نبود تا این که بالاخره در تاریخ مذکور اطلاعیه‌ای مبنی بر این که قطعی آب به دلیل سیل اخیری است که در جاده چالوس آمده و به تاسیسات آبرسانی آسیب زده، صادر شد.
قطعی آب تهران. موضوعی که در چند روز گذشته خبر اصلی اغلب رسانه‌ها بود. تا عصر دوشنبه خبری از اطلاعیه وزارت نیرو یا سازمان آب و فاضلاب نبود تا این که بالاخره در تاریخ مذکور اطلاعیه‌ای مبنی بر این که قطعی آب به دلیل سیل اخیری است که در جاده چالوس آمده و به تاسیسات آبرسانی آسیب زده، صادر شد.
کد خبر: ۱۴۱۱۹۶۹

اغلب مناطق تهران اکنون با مشکل قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این قطعی برای یک منطقه طولانی‌مدت نیست. بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد حداکثر قطعی دو ساعت در هر منطقه است و تقریبا در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که حجم بار اندکی دارد. به عنوان مثال در مناطق اداری در ساعت کاری آب قطع نشده و پس از تعطیل‌شدن ادارات قطعی اتفاق افتاده است. اما نکته قابل توجه اینجاست که افت فشار در اغلب مناطق را شاهد هستیم. از نظر فنی زمانی که تاسیسات آبرسانی و تصفیه آب به مشکل می‌خورد، کدورت آب افزایش می‌یابد و در این زمان بخش فشار به تصفیه‌خانه‌های دیگر وارد می‌شود. منطقه امیرآباد اکنون بیشترین افت فشار را دارد اما فقط لوله‌های منطقه امیرآباد نیست که به سرفه افتاده و آبی ندارد. از شرق تا غرب، مناطق دیگر تهران هم با قطعی آب مواجه است. طی روزهای اخیر برخی مناطق تهران از جمله مناطق ۳، ۷، ۶ و ۱۱ و برخی دیگر از مناطق تهران دچار افت و قطعی آب شده است که روزهای گذشته آبفای تهران با انتشار گزارشی دلیل این امر را اثر بارش باران، جاری‌شدن سیلاب و رانش گسترده زمین در حوالی جاده چالوس و مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تأسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج اعلام کرد. اما اکنون با بازشدن راه سد کرج همچنان افت فشار آب وجود دارد. در اطلاعیه دیروز آبفای تهران آمده که بر اثر بارش باران، جاری‌شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود. در پی این حادثه، بلافاصله گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه حاضر شدند و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه آغاز شد. با تلاش شبانه‌روزی و بسیج امکانات، هم‌اکنون مسیری از میان توده‌های عظیم سنگ به همراه گل و لای در بستر رودخانه ایجاد و آب در مسیر رودخانه جاری شده است. افزون بر این اقدامات در این مدت بخش قابل توجهی از نیاز شبکه از طریق سامانه‌های دیگر آبرسانی تامین شد تا از گسترش محدوده‌های افت فشار جلوگیری شود. همچنین وعده داده شده بود که توزیع آب در شبکه و محدوده‌های دارای افت فشار به زودی حل می‌شود اما ظاهرا این مشکل هنوز رفع نشده است.

کسری میزان ذخایر سدهای تهران
در گزارش اخیر وزارت نیرو آمده است: «حجم ذخیره آب سدهای تامین‌کننده آب شرب استان تهران در حال حاضر ۵۸۱ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۶۳۲ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، حدود ۵۱ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد. حجم آب سد امیرکبیر تاکنون حدود ۱۴۸ میلیون مترمکعب اعلام شده، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده است. این سد اکنون پس از سیل اخیری که در جاده چالوس آمده با مشکلاتی مواجه شده که در حال رفع‌شدن است.» حجم آب سد ماملو نیز از ۶۶ میلیون مترمکعب روز مشابه سال گذشته، در حال حاضر به ۵۷ میلیون مترمکعب رسیده است. آن طور که بررسی خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد این وضعیت تا پایان خرداد ادامه دارد و هر روز بخشی از مشکلات حل خواهد شد. این آمار در حالی است که همراهی شهروندان در خصوص مدیریت مصرف و صرفه‌جویی ضروری است تا وضعیت کم‌آبی فعلی پشت سر گذاشته شده و کمترین چالش در حوزه تامین آب شرب پایدار به ویژه در روزهای پیش‌رو و پیک مصرف آب را شاهد باشیم.

به‌زودی مشکل رفع می‌شود
پیگیری‌ها از آب منطقه‌ای تهران حاکی از آن است که راه مسدودشده سد باز شده است اما همچنان افت فشار آب وجود دارد که ممکن است مانند سایر استان‌ها ناشی از کدورت آب باشد و تا زمانی که این کدورت برطرف نشود، امکان افزایش فشار آب وجود ندارد. آبفای تهران روز گذشته برای شهروندان ساکن در مناطقی که با افت فشار مواجه شده بودند، تانکرهای آب شرب را در این مناطق تعبیه کرد تا کمی از این مشکلات برطرف شود. آب مناطقی که با افت فشار مواجه شده‌اند تا روز آینده به حالت عادی برمی‌گردد. البته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این که آب تهران مشکل آلودگی زیست‌محیطی ندارد، گفت: جاری‌شدن سیلاب و ریزش بخشی از رودخانه کرج دلیل قطعی آب و افت فشار در برخی مناطق بوده است. وی توضیح داد: در واقع منابع آب ورودی به تهران از طریق سد کرج دلیل این مشکل بوده که اکنون رفع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها