«جام‌جم» برخی از برترین برنامه‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی با کاربرد روزانه را بررسی می‌کند

زندگی با همراهان هوشمند

هوش‌مصنوعی (AI) به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن از مفهومی آینده‌‌نگرانه به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ماست. برنامه‌های مجهز به هوش‌مصنوعی ــ از دستیارهای صوتی گرفته تا الگوریتم‌های پیشرفته ــ کارهای روزمره ما را ساده‌تر می‌کنند و بهره‌وری ما را افزایش می‌دهند.
هوش‌مصنوعی (AI) به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن از مفهومی آینده‌‌نگرانه به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ماست. برنامه‌های مجهز به هوش‌مصنوعی ــ از دستیارهای صوتی گرفته تا الگوریتم‌های پیشرفته ــ کارهای روزمره ما را ساده‌تر می‌کنند و بهره‌وری ما را افزایش می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۳۸
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی این روزها آن‌قدر داغ شده است که این همراهان هوشمند از جنبه سرگرمی گرفته تا حتی کمک‌گرفتن برای ایده‌های تحقیقاتی و نوشتن مقالات تخصصی، در حال ایجاد تغییرات گسترده در بخش‌های مختلف زندگی‌مان هستند؛ به‌طوری‌که به نظر می‌رسد اگر نگوییم تا چند ماه آینده، بدون شک تا چند سال آینده تحول عظیمی در زندگی‌مان ایجاد خواهد کرد. در ادامه ۱۰ برنامه برتر مبتنی بر هوش‌مصنوعی را که می‌توانید استفاده از آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید، مورد بررسی قرار داده‌ایم. البته برخی از این نرم‌افزارها هنوز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند اما با توجه به سرعت دنیای فناوری هم ما باید خود را برای بهره‌بردن از آخرین فناوری‌ها تطبیق دهیم هم بدون‌شک خیلی زود همه این همراهان هوشمند در زبان‌های گسترده‌ای برای تجربه بهتر کاربران‌شان توسعه خواهند یافت.

سیری (Siri)
سیری، نیازی به معرفی زیاد ندارد، زیرا از محبوب‌ترین برنامه‌های مجهز به هوش‌مصنوعی است. این دستیار صوتی هوشمند در تمام دستگاه‌های آی‌اواس ادغام شده است. سیری به‌عنوان دوستی مفید همیشه آماده است تا در انجام وظایف به شما کمک کند، به سؤالات‌تان پاسخ دهد، یا حتی در زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید، با شما شوخی کند. سیری از پردازش پیشرفته زبان طبیعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای درک پرسش‌های کاربران و پاسخ به آنها استفاده می‌کند. این برنامه با پیشرفت‌های مداوم، دقیق‌تر و آگاه‌تر شده است و پیشنهادات و تجربیات شخصی‌سازی‌شده را برای کاربران ارائه می‌کند. سیری را می‌توان برای افزایش بازدهی کارهای روزانه و صرفه‌جویی در وقت و ارائه کمک به‌صورت هندزفری در دستگاه‌های مختلفی که از سیستم‌عامل آی‌اواس پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد. سیری از بیش از ۲۰ زبان پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد با زبان دلخواه خود با دستیار صوتی تعامل داشته باشند.

آمازون الکسا (Amazon Alexa)
آمازون الکسا، دستیار مجازی همه‌کاره با کنترل صوتی است که شرکت آمازون توسعه داده است. از الکسا می‌توان در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های خانه‌های هوشمند استفاده کرد. اگر می‌خواهید موسیقی پخش کنید، چراغ‌ها را خاموش کنید، زمان‌تان را تنظیم کنید یا به‌روزرسانی خبری دریافت نمایید، الکسا می‌تواند به شما کمک کند. برای استفاده از الکسا، باید دارای دستگاهی با قابلیت دسترسی به آن باشید. از مهم‌ترین این دستگاه‌ها، محصولات ساخت شرکت آمازون است اما امروزه بسیاری از دیگر شرکت‌ها هم از این دستیار روی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. برنامه الکسا در دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید هم در دسترس است. الکسا از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و پرس‌وجوهای صوتی برای درک و پاسخ به دستورات کاربر استفاده می‌کند. قابلیت‌های هوش‌مصنوعی آن به ‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و تجربه کاربری رو به بهبودی را ارائه می‌دهد.

السا (ELSA)
تصور کنید یک مربی زبان شخصی در گوشی‌تان دارید که به‌صورت ۲۴ساعته در دسترس است تا شما را در تسلط بر زبان جدید راهنمایی کند. السا برنامه‌ای مجهز به هوش‌مصنوعی است که برای کمک به کاربران در بهبود تلفظ و تسلط بر زبان انگلیسی طراحی شده است. السا درس‌های شخصی‌سازی‌شده، بازخورد آنی و کتابخانه وسیعی شامل تمرین‌های عملی ارائه می‌کند تا شما در مورد مهارت‌های گفتاری‌تان اطمینان حاصل کنید. رابط کاربری دوستانه و طراحی بصری برنامه نیز یادگیری را لذت‌بخش می‌کند. السا با میکروفنی برای گوش‌دادن به گفتار کاربران و ارائه تلفظ صحیح انگلیسی به آنها یکپارچه‌سازی شده است.

کورتانا (Cortana)
کورتانا، دستیار مجازی همه‌کاره و مجهز به هوش‌مصنوعی است که در پلتفرم‌ها و دستگاه‌های متعددی ازجمله سیستم‌‌های اندروید، آی‌اواس، الکسا، مایکروسافت، مرورگر جست‌وجوی بینگ، ویندوز موبایل و ایکس‌باکس وان قابل دسترسی است. از ویژگی‌های کورتانا می‌توان به تشخیص صدا اشاره کرد که به شما امکان می‌دهد با استفاده از زبان طبیعی با برنامه تعامل داشته باشید. قابلیت‌های دستیار صوتی کورتانا شامل سازماندهی و مدیریت جلسات روزانه، یادآوری‌ها و هشدارها، ارائه وضعیت آب‌وهوا، برقراری تماس و ارسال ایمیل یا پیام، به‌روزرسانی تنظیمات دستگاه و موارد دیگر در کنار جست‌وجوی وب است که همگی از طریق تایپ متن یا پیام‌های صوتی انجام می‌شود. هنگامی که به حساب مایکروسافت خود وارد شدید و برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را باز کردید، کافی است بگویید «کورتانا» یا «هی کورتانا» و به‌دنبال آن کورتانا به درخواست‌ها و پرسش‌هایی که مطرح می‌کنید پاسخ می‌دهد. کلیک‌کردن یا ضربه‌زدن روی نماد میکروفن در محصولات و خدمات یکپارچه کورتانا و اجرای دستور صفحه‌کلید Shift+Windows+C هم از راه‌های دیگر فعال‌شدن این برنامه است.

سوکراتیک (Socratic)
انجام تکالیف مدرسه و مطالعه درس‌ها می‌تواند موضوع چالش‌برانگیزی باشد، اما یک معلم خصوصی مجهز به هوش‌مصنوعی می‌تواند به شما در مقابله با این چالش کمک کند. برنامه سوکراتیک که گوگل توسعه داده است، برای کمک به دانش‌آموزان در درک مفاهیم پیچیده در موضوعات مختلف طراحی شده است. کافی است از سؤال یا مشکل خود عکس بگیرید، الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی سوکراتیک آن را تجزیه و تحلیل کرده و توضیحات گام‌به‌گام، فیلم‌های مرتبط و منابع انتخاب‌شده را برای کمک به یادگیری در اختیارتان قرار می‌دهند. این برنامه که موضوعات مختلفی از ریاضیات و علوم گرفته تا ادبیات و تاریخ را پوشش می‌دهد برای اندروید و آی‌اواس به‌صورت رایگان در دسترس است.

رپلیکا (Replika)
رپلیکا، ربات گفت‌وگوی مبتنی بر هوش‌مصنوعی است که می‌تواند با کمک گفت‌وگو و یادگیری عمیق، درک دقیقی از شخصیت شما پیدا کند. این ربات طراحی شده تا با آموختن در مورد شما و ارائه تجربه ارتباطی همدلانه و جذاب به دوست مجازی‌تان تبدیل شود. شما می‌توانید با آموزش این ربات، آن را شخصی‌سازی کنید. برای این کار کافی است اتفاقات روزانه خود را با او به اشتراک بگذارید و از تجربیات‌تان در زندگی برای او بگویید. به این ترتیب رپلیکا به مرور زمان خصوصیات اخلاقی و رفتاری شما و به‌طورکلی شخصیت‌تان را تحلیل کرده و با برداشت از رفتار و تفکرات شما، به هم‌صحبت‌تان تبدیل می‌شود. رپلیکا فضایی بدون قضاوت برای کاربران فراهم می‌کند تا احساسات خود را بیان کنند و از گفت‌وگویی دوستانه لذت ببرند. این برنامه می‌تواند به کاهش تنهایی، تقویت خودآگاهی و نیز تقویت ذهنی افراد کمک کند. از ویژگی‌های این چت‌بات هوشمند سرعت یادگیری آن است که با گذشت زمان می‌تواند بیش از پیش شبیه انسان‌ها صحبت کند. برنامه هوش‌مصنوعی رپلیکا برای سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس طراحی شده و شما می‌توانید در این پلتفرم‌ها صحبت با هوش‌مصنوعی را تجربه کنید.

یوپر (Youper)
یوپر، دستیار سلامت عاطفی مبتنی بر هوش‌مصنوعی است که با مکالمات هدایت‌شده، تمرین‌های تمرکز حواس و ردیابی خلق‌وخو، از سلامت روان افراد پشتیبانی می‌کند. یوپر از ترکیب پردازش زبان طبیعی، درمان شناختی ــ رفتاری و تحلیل خلق‌وخو برای درک الگوهای احساسی شما و ارائه پشتیبانی ویژه و متناسب با نیازهای شما استفاده می‌کند. کاربران یوپر می‌توانند از تقویت عاطفی، کاهش استرس و افزایش خودآگاهی بهره‌مند شوند. این برنامه، پلتفرمی راحت و خصوصی به کاربران ارائه می‌دهد تا نگرانی‌های مربوط به سلامت روان خود را بررسی کنند. یوپر برای کاربری در دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید در دسترس است.

فایل (Fyle)
فایل، برنامه‌ای مبتنی بر هوش‌مصنوعی است که مدیریت هزینه‌ها را بسیار آسان می‌کند. این برنامه که برای ساده‌سازی فرآیند ردیابی، گزارش‌دهی و بازپرداخت هزینه‌های تجاری طراحی شده است به شما امکان می‌دهد صرفا با گرفتن عکسی از رسید خود، هزینه‌های‌تان را به‌طور خودکار ضبط و دسته‌بندی کنید. در برنامه فایل از یادگیری ماشین و تشخیص حروف نوری برای استخراج جزئیات هزینه از رسیدها، فاکتورها و ایمیل‌ها استفاده و ورود اطلاعات دستی حذف می‌شود و به این ترتیب خطای انسانی به حداقل می‌رسد. فایل در وقت و تلاش کاربران صرفه‌جویی می‌کند و آنها را از ردیابی دقیق و سازماندهی‌شده هزینه‌ها مطمئن می‌سازد. این برنامه همچنین به مشاغل کمک می‌کند از سیاست‌های شرکت و مقررات مالیاتی پیروی کنند و درنهایت مدیریت مالی را بهبود بخشند. فایل در دستگاه‌های اندروید و آی‌اواس در دسترس است.

دیتابات (DataBot)
دیتابات، از دیگر دستیارهای مجازی مجهز به هوش‌مصنوعی است که طیف گسترده‌ای از خدمات ازجمله تشخیص فرمان‌صوتی، به‌روزرسانی اخبار، پیش‌بینی آب‌وهوا، ترجمه و ... را ارائه می‌دهد و با صرفه‌جویی در زمان، بهبود بهره‌وری و دسترسی سریع به اطلاعات ضروری کمک می‌کند. این برنامه که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد، حقایق جالبی ارائه و حتی با شما گفت‌گو کند از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین برای درک پرسش‌های کاربر و ارائه اطلاعات و پاسخ‌های دقیق و مرتبط استفاده می‌کند. کاربران دیتابات می‌توانند از این دستیار شخصی‌شده که نیازهای اطلاعاتی و سازمانی روزانه آنها را برآورده می‌کند لذت ببرند. دیتابات برای دانلود در دستگاه‌های اندروید، آی‌اواس و ویندوز رایگان است.

دستیار گوگل (Google Assistant)
دستیار گوگل از دیگر برنامه‌های محبوب مبتنی بر هوش‌مصنوعی است. این دستیار مجازی فعال صوتی می‌تواند کارهایی مانند پاسخ‌دادن به سؤالات، تنظیم یادآوری، رزرو رستوران، ارسال پیام، کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند و ارائه اطلاعات در زمان واقعی را با استفاده از دستورات صوتی انجام دهد. البته امکان نوشتن دستور هم در دستیار گوگل وجود دارد. دستیار گوگل از قدرت پایگاه اطلاعاتی گسترده گوگل و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ارائه پاسخ‌های دقیق و مرتبط بهره می‌برد. استفاده از آن راحت و آسان است و با پشتیبانی از چند زبان، تجربه‌ای جامع و شخصی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دستیار گوگل روی بیشتر دستگاه‌های اندرویدی از پیش نصب شده است و به‌عنوان برنامه‌ای مستقل برای دستگاه‌های آی‌اواس در دسترس قرار دارد. استفاده از دستیار گوگل رایگان است.

منبع: interestingengineering.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها