عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس:

در دیپلماسی فرهنگی غفلت کرده ایم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی می تواند نقش موثری حتی در امنیت ملی داشته باشد .
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی می تواند نقش موثری حتی در امنیت ملی داشته باشد .
کد خبر: ۱۴۰۸۵۸۸

به گزارش جام جم آنلاین رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان درباره دیپلماسی فرهنگی و نقش آن در سیاست خارجی با خانم زهره سادات لاجوردی عضودر دیپلماسی فرهنگی غفلت کرده ایم هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد.

سوال : ارزیابی شما از جایگاه دیپلماسی فرهنگی در روابط خارجی ایران و به بهانه نمایشگاه کتاب هم خدمت شما الان این گفت و گو را داریم ، تاثیری که نمایشگاه کتاب می تواند در تحقق این نوع از دیپلماسی می تواند داشته باشد چی هست ؟

لاجوردی : در میان انواع دیپلماسی که وجود دارد اعم از دیپلماسی رسانه ای دیپلماسی عمومی دیپلماسی فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است چون از این طریق ما می توانیم با مردم بقیه کشورها در ارتباط باشیم و می شود گفت دیپلماسی فرهنگی یک نوع قدرت نرم است که شامل تبادل اندیشه ها ، اطلاعات ، هنر و سایر جنبه های فرهنگی بین کشورهای مختلف می شود و در حقیقیت یک نوع ارتباطی بین ملت ها برقرار می شود و به وسیله این دیپلماسی فرهنگی ما می توانیم درک درستی از آرمان ها و رسم و رسوم ها را به دیگر ملت ها معرفی بکنیم . متاسفانه ما از این نوع دیپلماسی غفلت کردیم و کمتر به آن پرداخته شده با وجود این که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بوده و با دیپلماسی فرهنگی ما می توانیم در جهت پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی مان هم گام برداریم ، دیپلماسی فرهنگی می تواند نقش موثری حتی در امنیت ملی داشته باشد ، چون که در دراز مدت موجبات همکاری بیشتر با کشورهای مدنظر ما را فراهم می کند ، نگرش مثبت نسبت به فرهنگ و مردم کشور ایجاد می کند ، تعارضات بین کشورها را کمتر می کند . البته این در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد زمان می برد و دراز مدت هست لذا من انتظارم این است که و توقع مان این است که آن فرصت نمایشگاه بین المللی کتاب بتواند در این زمینه هم یعنی در زمینه دیپلماسی فرهنگی فرصتی را فراهم کند و از این طریق ارتباطات بیشتری با بقیه ملت ها و کشورهای مختلف بخصوص کشورهای همجوارمان ایجاد بشود تا انشاالله ما از این نوع دیپلماسی یعنی دیپلماسی فرهنگی هم بهترین بهره را در جهت تقویت روابط مان با ملت ها و کشورهای دیگر انشالله به کارببریم .

سوال : در خلال فرمایشاتتان اشاره کردید بر تاثیر دیپلماسی فرهنگی روی شقوق دیگر اهداف بخش های دیگر مثل دیپلماسی سیاسی و اقتصادی که شما مثال زدید ما شاهد این بودیم که در کشورهای دیگر مثل یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا با استفاده از ظرفیت های فرهنگی مثل یک گروه موسیقی ، تاثیری خیلی زیاد روی فرهنگ کشورهای دیگر گذاشته و از آن طریق دارد خودش را شقوق دیگر ظرفیت های خودش را دارد تحمیل می کند ما چقدر این مسیر در طول این سال ها گام برداشتیم و کمیسیون متبوع شما یعنی کمیسیون فرهنگی که شما عضو هیات رئیسه آن هم هستید آیا در این مسیر چشم انداز و یا برنامه ای دارند و اگر هست ارائه بفرمایید که مخاطبین ما که بخشی از آن هم فرهنگی هستند بیشتر در جریان قرار بگیرند .

لاجوردی : همانطور که اشاره کردید برنامه هایی مثل سرود ، که اجرا می شود البته در کشور خودمان هم سرودی که اخیرا سرودی در ارتباط با امام زمان بود و این جهانی شد و تاثیرش را گذاشت شاهد آن بودیم این نمونه و نشانه ای است از این که چقدر تاثیرگذار است و ما چقدر می توانیم از این طریق فرهنگ خودمان را انتقال بدهیم در کمیسیون فرهنگی ما با سازمان فرهنگ و ارتباطات جلساتی داشتیم و بازدید هایی داشتیم از این جهت که به نظرم می رسد سازمان فرهنگ و ارتباطات می تواند نقش بسیار خوبی را در کشورهای دیگر در آنجاهایی که ما رایزن فرهنگی داریم و رایزن های فرهنگی ما یکی از وظایف مهم شان همین مسئله هست . البته توقع ما و انتظارمان این است که بیشتر از این چیز یکه الان شاهد آن هستیم شاهد فعالیت ها باشیم و پیشنهاداتی داده شده و امیدوار هستیم که انشاالله این همچنان ادامه پیدا کند./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها