برنامه اعجوبه‌ها از همان فصل اولی که روی آنتن رفت، انتظارات بسیاری ایجاد کرد. شاید پیش از آن به جز کودک‌شو، برنامه مشخص و قابل ذکری نبود که بخواهد توانمندی‌های حوزه کودک را نشان دهد.
برنامه اعجوبه‌ها از همان فصل اولی که روی آنتن رفت، انتظارات بسیاری ایجاد کرد. شاید پیش از آن به جز کودک‌شو، برنامه مشخص و قابل ذکری نبود که بخواهد توانمندی‌های حوزه کودک را نشان دهد.
کد خبر: ۱۴۰۵۹۶۳
نویسنده سپیده اشرفی | گروه رسانه

فصل‌های ابتدایی اعجوبه‌ها با شکل متفاوتی روی آنتن رفت اما فصل‌های بعد توانست در یک قالب متفاوت و جذاب‌تر به انتظارات بسیاری پاسخ دهد. فصل‌های ابتدایی بیشتر متمرکز بر فضایی بود که شاید بتوان آن را رقابتی خواند اما از فصل‌های بعد، شکل و شمایل آن متفاوت شد و یک قالب مشخص را به مخاطب عرضه کرد.
یکی از نکاتی که در ساخت برنامه‌های حوزه کودک اهمیت دارد، اجرای آن است که مخاطبان کودک بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. به همین خاطر است که باید یکی از برجسته‌ترین نقاط اعجوبه‌ها را اجرای حامد‌سلطانی دانست که تعریف متفاوتی از مجری حوزه کودک ارائه کرده است. نه خبری از بیان کودکانه بود و نه یک بیان خشک و جدی. شیوه ارتباط گرفتن سلطانی با کودکان شرکت‌کننده به گونه‌ای بود که یک فضای سالم را برای حضور کودکان در برنامه تلویزیونی فراهم می‌کرد. هرقدر این برنامه جلو می‌رود، رویکرد نوآوری در آن به شکل جدی‌تری به چشم می‌خورد. هرچند که به نظر می‌رسد این خلاقیت به مرور زمان و طی چند فصل به دست آمده ولی نباید از کنار آن به سادگی گذشت.
از طرف دیگر، خلاقیت و نوآوری چیزی است که در فصل‌های تازه اعجوبه‌ها مشهود است؛ خلاقیتی که بیشتر از هرچیز از جوان بودن عوامل آن نشأت می‌گیرد که به‌خوبی می‌دانند از چه زاویه‌ای باید به حوزه کودک بپردازند. اعجوبه‌ها توانسته مسأله رقابت و القای آن را برای کودکان حذف کند و با حال خوب همراه خانواده‌ها شود.
در واقع کودکانی که در برنامه اعجوبه‌ها حاضر می‌شوند، قرار نیست با هم رقابت کنند بلکه قرار است توانمندی‌های آنها در معرض نمایش قرار گیرد.
آن‌طور که عوامل این برنامه پیش از این در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرده بودند، در فصل‌های تازه بحث رقابت به‌دلیل برخی نکات تربیتی که داشت به هیچ عنوان در این برنامه جایی ندارد. حتی برخی از عوامل گفته بودند اگر فضای کلی به سمت رقابت کشیده شود، می‌کوشند آن را به شیوه درستی، مدیریت کنند.
نکته دیگر، ورود دوقلوها در فصل تازه این برنامه است. در این فصل، آنها همراه خانواده‌های‌شان، صحنه‌های جالب و زیبایی را خلق کرده‌اند. البته عوامل اعجوبه‌ها هم خوب توانسته‌اند از حضور این جفت‌های خانوادگی بهترین بازی و توانمندی را بگیرند. خلاقیت در طراحی بازی‌های منحصر به فرد در حضور دوقلوها از دیگر نکاتی است که آن را به برنامه‌ای تماشایی تبدیل کرده است. شاید به همین دلیل باید فصل‌های تازه اعجوبه‌ها را معیاری برای نشان دادن حال خوب فرزندان در خانواده‌ها دانست. چیزی که شاید پیش از این به شکل‌های دیگر بیان می‌شد اما در برنامه اعجوبه‌ها توانست به شکل طبیعی و قابل باور به مخاطب منتقل شود.
نباید فراموش کرد که تلویزیون به دلیل ارتباطی که می‌تواند با مخاطب عام برقرار کند، بیشتر از رسانه‌های دیگر فرهنگ‌ساز است و اگر قرار است فرهنگ‌سازی برای کودکان صورت گیرد، بهترین مدیوم برای آن همین تلویزیون است که شاید به‌سادگی به آن نگاه کنیم. در حقیقت پیوند کودک با تلویزیون با همین برنامه‌‎هایی که در قالب اعجوبه‌ها روی آنتن می‌رود، قابل دستیابی است. کافی است نمونه‌های موفق تلویزیونی را در ساخت برنامه‌های حوزه کودک الگو قرار دهیم تا یک برنامه منسجم، یکدست و مناسبت مخاطب کودک را بتوان روی آنتن برد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها