گفته می‌شود آمازون قصد دارد هزاران کارمند خود را اخراج کند. کاهش تقریبا ۱۰هزار شغلی که از همین هفته آغاز می‌شود، بر سازمان دستگاه‌های شرکت، بخش خرده‌فروشی و منابع انسانی متمرکز خواهد بود.
گفته می‌شود آمازون قصد دارد هزاران کارمند خود را اخراج کند. کاهش تقریبا ۱۰هزار شغلی که از همین هفته آغاز می‌شود، بر سازمان دستگاه‌های شرکت، بخش خرده‌فروشی و منابع انسانی متمرکز خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۸۸۳۷۴
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

به گفته افراد آگاه، آمازون قصد دارد از همین هفته حدود ۱۰هزار نفر را در مشاغل شرکتی و فناوری اخراج کند که این بزرگ‌ترین کاهش تعداد کارمند در تاریخ این شرکت خواهد بود. افرادی که به شرط ناشناس ماندن با نیویورک‌تایمز گفت‌وگو کردند، گفتند که این اخراج‌ها بر بخش‌های دستگاه‌های آمازون از جمله دستیار صوتی الکسا همچنین بخش خرده‌فروشی و منابع انسانی متمرکز خواهد شد.

یکی از این منابع گفته است که تعداد اخراج‌ها ثابت باقی می‌ماند و احتمالا با اتمام برنامه‌های هر کسب‌وکار، تیم به تیم اجرا می‌شود اما اگر حدود ۱۰هزار نفر باقی بماند، تقریبا ۳ درصد از کارکنان شرکتی آمازون و کمتر از ۱ درصد از نیروی کار جهانی آن با بیش از ۵/۱ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد که عمدتا از کارگران ساعتی تشکیل شده است. تعدیل برنامه‌ریزی‌شده آمازون در طول فصل مهم خرید تعطیلات - زمانی که این شرکت معمولا برای ثبات ارزش قائل است - نشان می‌دهد که چقدر سریع اقتصاد جهانی رو به افول بر این شرکت فشار وارد کرده است تا تعداد کارمندان کسب‌وکارهایی را که سال‌ها با پرسنل ثابت کار می‌کرده‌اند، کاهش دهد. آمازون همچنین به جدیدترین شرکت فناوری تبدیل خواهد شد که کارگرانی را که برای حفظ آنها مبارزه می‌کرد، اخراج می‌کند. این غول تجارت الکترونیک در سال جاری سقف غرامت نقدی کارگران فناوری خود را بیش از دو برابر کرد و دلیل آن را این‌‌گونه اشاره کرد که «بازار کار رقابتی است».
تغییر مدل‌های کسب و کار و اقتصاد متزلزل باعث اخراج کارکنان در سراسر صنعت فناوری شده است. ایلان ماسک در ماه جاری پس از خرید توییتر، تعداد کارمندان این شرکت را به نصف کاهش داد و هفته گذشته متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، اعلام کرد که ۱۱۰۰۰ کارمند خود را که حدود ۱۳ درصد از نیروی کار این شرکت است، اخراج می‌کند. Lyft، Stripe، Snap و سایر شرکت‌های فناوری نیز در ماه‌های اخیر کارگران خود را اخراج کرده‌اند. برد گلاسر، سخنگوی آمازون از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد. آمازون در سه ماهه آخر خود یک بازگشت جزئی را تجربه کرد اما به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که رشد ممکن است دوباره تضعیف شود و احتمالا به پایین‌ترین سرعت خود از سال ۲۰۰۱ کاهش یابد.
این شرکت به وال‌استریت گفته است که تلاش‌های خود را در بالاترین حد ممکن در گذشته به کار بسته و می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد. آمازون در سال ۲۰۰۱ در جریان سقوط دات‌کام، ۱۵۰۰ شغل از جمله کارگران ساعتی را کاهش داد که ۱۵ درصد از کارکنان این شرکت در آن زمان بود. همچنین چند صد کارمند شرکت را در اوایل سال ۲۰۱۸ پس از یک دوره گسترش سریع دیگر اخراج کرد. اخیرا آمازون نیروی کار خود را طی دو سال، دو برابر کرد و تلاش‌های خود را به توسعه و آزمایش برای یافتن برندهای بزرگ بعدی تبدیل کرد اما در اوایل امسال، رشد آمازون به پایین‌ترین میزان در دو دهه اخیر کاهش یافت، زیرا شرایط همه‌گیری از بین رفت. این شرکت با هزینه‌های زیادی ناشی از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بیش از حد و گسترش سریع روبه‌رو بود در حالی که تغییرات در عادات خرید و تورم بالا، باعث کاهش فروش شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها