کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «مخزن فولاد رافع» که با نام تجاری «دابو صنعت» شناخته می‌شود موفق به تولید انواع مختلفی از تجهیزات مرتبط با صنایع گرمایشی و سرمایشی شده‌اند

تولید محصولات فناورانه صنعت تأسیسات و انرژی در دابو صنعت

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «فارمِد پلیمر رایان»، موفق شده‌اند محصولات پزشکی متنوعی را با کیفیت بالا و قیمت تمام‌شده مناسب و رقابتی تولید کنند

تولید تجهیزات جراحی الکترونیکی در فارمد پلیمر

توانمندی و دانش بالای متخصصان ایرانی در تولید باكیفیت‌ترین تجهیزات پزشكی، ثابت كرده است ما می‌توانیم پیچیده‌ترین دستگاه‌ های روز دنیا را در کشورمان بسازیم و با وجود تحریم‌های ظالمانه، دانش‌فنی بالای خود را به مرحله صادرات برسانیم.
کد خبر: ۱۳۳۶۳۷۹

حوزه تجهیزات پزشكی در ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، به‌طوری كه اکنون در کشور حدود 2200 شركت داخلی و 6100 نمایندگی شركت‌های خارجی در این زمینه فعالیت دارند.

شرکت دانش‌بنیان «فارمِد پلیمر رایان» از شرکت‌های پیشرو در عرصه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی است که خطوط تولید جداگانه‌ای برای ساخت انواع محصولات پزشکی در اختیار دارد. این مجموعه اکنون به‌طور ویژه در زمینه ساخت تجهیزات مصرفی «جراحی الکترونیکی» فعالیت می‌کند.

دکتر آرین قصری که در داروسازی تخصص دارد و بیش‌از 27 سال در صنایع مختلفی از جمله صنعت پلیمر فعالیت کرده است، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «فارمِد پلیمر رایان» است.

او در خصوص زمینه فعالیت این شرکت می‌گوید: «حوزه کاری شرکت دانش‌بنیان فارمد پلیمر رایان که تقریبا شش سال از تأسیس آن می‌گذرد، طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی مصرفی است؛ در واقع فعالیت اصلی ما در رابطه با ساخت تجهیزات درمانگاهی و بیمارستانی است که بخش عمده‌ای از این تولیدات، بر روی تأمین دستگاه‌های مربوط به اتاق عمل و بخش‌ها متمرکز شده است. با توجه به تنوعی که در زمینه تجهیزات پزشکی وجود دارد، روند حرکت کلی فارمد پلیمر رایان به‌سمت راه‌اندازی و توسعه خطوط تولید این مجموعه است.»

محصولات «فارمد پلیمر رایان» در یک نگاه

مدیرعامل شرکت فارمد پلیمر رایان، درباره انواع خطوط تولید این مجموعه و محصولاتی که در هرکدام از آنها ساخته می‌شود می‌گوید: «اولین خط تولید فارمد پلیمر رایان به محصولات مرتبط با اتاق عمل و تجهیزات مصرفی «جراحی الکترونیکی» (Electro Surgery) اختصاص دارد که ما برای اولین‌بار در کشور اقدام به ساخت آنها کرده‌ایم. این محصولات دارای نشان CE هستند که بیانگر تطبیق آنها با استانداردهای اتحادیه اروپا در رابطه با بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست است. در حال حاضر ما علاوه‌بر تحت پوشش قراردادن بیش از نیمی از بازار داخلی، مشغول صادرات این بخش از تولیداتمان به کشورهایی مانند عراق، سوریه و افغانستان هستیم و همچنین برنامه‌هایی برای توسعه صادراتمان در دست اقدام داریم که در آینده‌ای نه‌چندان دور عملی خواهد شد.»

دکتر قصری می‌افزاید: «خط تولید دوم فارمد پلیمر رایان به ساخت محصولات قلبی اختصاص دارد که در حال حاضر با تولید «الکترودهای قلبی» (Chest Electrodes) شروع به‌کار کرده است و تولیدات این بخش به‌زودی روانه بازار خواهد شد. این خط تولید، کاملا خودکار بوده و ظرفیت ساخت تقریبا سه میلیون قطعه در ماه را دارد.»

او در رابطه با سایر خطوط تولیدی موجود در این شرکت می‌گوید: «سومین خط تولید ما در خصوص محصولات پانسمانی و به‌طور ویژه «چسب‌های ضدحساسیت» است که اولین بخش از این تولیدات آماده ورود به بازار هستند. در حال حاضر خط تولید چهارم فارمد پلیمر رایان در مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه قرار دارد و مربوط به ساخت لوازم مصرفی «لاپراسکوپی» (Laparoscopy) می‌شود که برای اولین‌بار در کشور راه‌اندازی خواهد شد. لاپراسکوپی شیوه مدرنی از جراحی است که برای عمل‌هایی در ناحیه شکم و لگن به‌کار برده می‌شود.»

شکوفایی صنایع داخلی با وجود تحریم‌ها

مؤسس شرکت دانش‌بنیان فارمد پلیمر رایان در خصوص شرایط فعلی کشور و مشکلاتی که در حوزه تولید ایجاد شده است می‌گوید: «با توجه به تحریم‌هایی که امروز کشورمان با آنها دست به‌گریبان است، طرح کسب‌وکار بسیاری از شرکت‌های تولیدی و بازرگانی تغییر پیدا کرده است؛ اما از طرفی می‌توان این شرایط را به چشم فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی درنظر گرفت. در مقطع کنونی، مشروط به اینکه مواد اولیه باکیفیت و همچنین دانش‌فنی مورد نیاز در دسترس باشد، یک تولیدکننده باهوش می‌تواند با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی شده، نیاز کشور را در زمینه فعالیتش تأمین کند. صنعت ساخت تجهیزات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و معادلات عرضه و تقاضا مدتی است که در این حوزه تغییر یافته‌اند. پیش‌از این شاهد اعطای ارز دولتی در بخش تولید تجهیزات پزشکی بودیم، اما در دو سال اخیر محدودیت‌هایی در این امر به‌وجود آمده و عرصه را برای بروز توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی فرآهم کرده است.»

وی در پاسخ به این سؤال که اگر روزی تحریم‌ها برداشته و امکان واردات محصولات خارجی در کشور ایجاد شود، چه وضعیتی را می‌توان برای تولیدکنندگان داخلی در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی متصور شد، به جام‌جم می‌گوید: «طبیعتا در چنین شرایطی، فقط شرکت‌هایی توان ادامه فعالیت و رقابت با محصولات خارجی را خواهند داشت که بتوانند کیفیت خود را در حد مطلوبی حفظ کنند و همچنین قیمت تمام‌شده محصولات‌شان را نیز رقابتی نگه دارند؛ البته از وزارت صمت انتظار می‌رود که درصورت ایجاد گشایش اقتصادی در کشور، حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان ایرانی به‌عمل آورد. از طرف دیگر، اگر بخواهم این پرسش را در خصوص مجموعه فارمد پلیمر رایان پاسخ دهم، باید بگویم ما این توانمندی را در خودمان می‌بینیم که بتوانیم با محصولات خارجی رقابت کنیم. بدیهی است وقتی ما نشان CE را دریافت می‌کنیم و وارد حوزه صادرات می‌شویم، حتما ازنظر کیفیت و قیمت به جایگاهی رسیده‌ایم که توان رقابت با بهترین شرکت‌های اروپایی را داشته باشیم.»

مسیر پیشِ‌روی «فارمد پلیمر رایان»

به گفته دکتر قصری، چشم‌انداز هر مجموعه از نقاط ضعف و قوت آن نشأت می‌گیرد که آنها نیز تحت‌تأثیر فضای کشور قرار دارد؛ هر چقدر شرایط اقتصادی داخلی پایدارتر و باثبات‌تر باشد، به‌همان نسبت صنایع نیز می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند. ناپایدار بودن اقتصاد کشور، باعث می‌شود دلالی نقش پررنگ‌تری پیدا کند و به‌همین دلیل است که کشورهای دارای ثبات اقتصادی بالاتر، از صنعت قدرتمندتری نیز برخوردارند.

وی در ادامه اظهار می‌کند: «یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در این حوزه، پرهیز از تبعیض است. یک صنعتگر باید اطمینان داشته باشد رقیبش از هیچ‌گونه رانت یا مزیت اختصاصی بهره نمی‌برد و رقابت فقط براساس شاخص‌های واقعی کیفیت و قیمت شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی است که سرمایه‌ها به‌جای انباشته‌شدن در فعالیت‌های اقتصادی کوتاه‌مدت مانند خرید و فروش ملک، به‌سمت صنعت سوق پیدا می‌کند و درنهایت منجر به رشد تولید در کشور می‌شود.»

دکتر قصری در پایان ضمن اشاره به نقشه راه کلی شرکت فارمد پلیمر رایان، خاطرنشان می‌کند: «ما در رابطه با هر چهار خط تولیدی که داریم، پروژه‌های متعددی را در دست اقدام داریم که برخی‌از آنها از نقطه صفر شروع شده‌اند و در مرحله تحقیق‌وتوسعه قرار دارند. بعضی دیگر نیز به‌زودی به تولید انبوه خواهد رسید. به‌طورکلی در فارمد پلیمر رایان، در حال بررسی یا اجرای بیش از 15 پروژه جدید هستیم که بخش اصلی چشم‌انداز این مجموعه دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهند و امیدواریم در دو سال آینده بتوانیم تعداد محصولاتی که در هرکدام از خطوط تولید ما ساخته می‌شود را به پنج یا شش کالا برسانیم.»

مزایای رقابتی محصولات «فارمد پلیمر رایان»

به گفته دکتر قصری، اصلی‌ترین مزیتی که تولیدات این شرکت نسبت به سایر محصولات مشابه موجود در بازار دارد، کیفیت بالای آنها است. با توجه به حساسیت خاصی که در رابطه با تجهیزات پزشکی وجود دارد، کیفیت این دسته از محصولات از نظر عملکردی باید به‌گونه‌ای باشد که رضایت کادر درمانی را جلب کند. ویژگی دیگری که برای محصولات فارمد پلیمر رایان عنوان می‌شود، به قیمت رقابتی آنها اشاره دارد؛ به گفته مدیرعامل این مجموعه، قیمت تمام شده یک کالا به مشخصه‌های مختلفی بستگی دارد که عمده‌ترین آنها شامل مواد اولیه، فرآیند تولید و نیروی انسانی صرف شده برای ساخت آن کالا می‌شود.‌

طبق صحبت‌های دکتر قصری، دانش‌فنی بالا نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که برخورداری از آن برای ورود به عرصه تولید محصولات پزشکی الزامی تلقی می‌شود. امروزه هرچقدر دانش‌فنی یک مجموعه بیشتر و قدرتمندتر باشد، برتری محصولات آن مجموعه نسبت به رقبایش راحت‌تر میسر می‌شود. از دیگر مزایای مهمی که در صنعت وجود دارد می‌توان به میزان سرمایه‌گذاری، اتوماسیون خطوط تولید و مستحکم بودن زیرساخت‌ها اشاره کرد.

راه‌های ارتباط با شرکت «فارمد پلیمر رایان»

وبسایت: pharmedpolymer.com
ایمیل: Ghasry@pharmedpolymer.com
اینستاگرام:Pharmedpolymer
تلفن: 021۸۸۲۰۸۷۲۰
فکس: 021۸۸۲۰۸۷۲۵

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها