شرکت کامپیوتری «علم و صنعت نوید» ‎ خدمات هوشمند حضور‎ و ‎غیاب را با فناوری کاملا بومی برای سازمان‎ها و شرکت‎ها ارائه می‌دهد

حضور و غیاب هوشمند، سریع و دقیق با الیت

شرکت «نانو فیدار نیکان پارس» با استفاده از فناوری نانو، ماندگاری محصولات مواد غذایی را بالا برده است

میوه و سبزی را هوشمند بسته ‎بندی کن

چند بار پیش آمده سراغ کیسه نان یا دیگر مواد غذایی در یخچال بروید و ببینید کپک زده است؟! اصولا انتظار نداریم در یخچال چیزی کپک بزند یا فاسد شود، اما به هر حال باکتری‌ها و کپک‌ها کار خود را خوب بلدند! یک راهکار خوب برای پیروزی بر موجودات میکروسکوپی فاسدکننده مواد غذایی، استفاده از بسته‌بندی‌های هوشمند مواد غذایی است.
کد خبر: ۱۳۰۷۷۴۲

در این صورت با احتمال خیلی کمتری ممکن است با صحنه‌های منزجرکننده مواد غذایی فاسدشده روبه‌رو شوید.

میوه و سبزی را هوشمند بسته ‎بندی کن

به این ترتیب اسراف مواد غذایی کمتر می‌شود و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌کنید. شرکت خلاق و نوآور «نانو فیدار نیکان پارس»، تولیدکننده بسته‎ بندی هوشمند برپایه فناوری نانو در ایران است و با استفاده از این کیسه‌ها می‎توانید میوه، سبزی‌ها، نان و خشکبار را تا مدت طولانی‎تری نگهداری کنید.

شروع فعالیت‎های شرکت نانو فیدار نیکان پارس در سال ۱۳۹۱ با پایان‎نامه مدیرعامل این شرکت، باموضوع افزایش مدت‌زمان نگهداری کیوی در بسته‎بندی‎های نانو جرقه زده شد.

مهندس آزاده مرزبان، روش جدید و موثر خود را توانست در قالب اختراع ثبت کند. سپس باهمکاری شرکت نانو فیدار نیکان پارس وارد مراحل تجاری‎سازی و استراتژی‎های بازاریابی این شکل از بسته‎بندی شد. اما آنها برای ورود به‎بازار به‎محصولی نیاز داشتند که همه انواع مواد غذایی و در گام اول میوه و سبزی‌ها را بتواند پوشش دهد.

ازاین‎رو، فناوری و فرآیند محصول اولیه را توسعه و ارتقا دادند و به بسته‎بندی رسیدند که برای نگهداری همه میوه‎ها و سبزی‌ها موثر است، با نمونه خارجی رقابت می‎کند و دربعضی فاکتورها رکوردهای بهتری حتی نسبت‎به رقبای خارجی ثبت کرده است.

میوه و سبزی را هوشمند بسته ‎بندی کن

آنها درگام دوم محصولی برای نگهداری موثر نان و خشکبار نیز به‎بازار معرفی کرده‎اند و به گفته حمیدرضا بیات، رئیس هیأت‌مدیره این شرکت، در گام‎های بعدی سراغ تولید محصولات بسته‎بندی‌شده برای لبنیات، گوشت و نوشیدنی‎ها خواهند رفت.

حمیدرضا بیات در خصوص روند فعالیت‎های این شرکت می‎گوید: «ما ابتدا عوامل فساد را در مواد غذایی مختلف شناسایی کرده و سپس مطابق با آن عوامل و با استفاده از ترکیبات نانویی و پلیمری، فرآیند و مکانیسمی را برای کنترل فساد طراحی می‎کنیم. درواقع بعد از به‎وجودآوردن ترکیب موردنظرمان از مواد نانویی، آن را به حالت‎های مختلف پلاستیک تبدیل می‎کنیم. برای مثال معروف‌ترین عامل فساد در میوه‌ها و سبزی‌ها گاز اتیلن است و سیب و کیوی بالاترین میزان تصاعد این گاز را دارند. رتبه‎های بعدی فساد نیز به‎ترتیب کپک، آلودگی‎های میکروبی، افت رطوبت و افت وزن میوه‎ها و سبزی‌ها و خواص تغذیه‎ای آنها هستند.»

بیات در ادامه می‎گوید: «بسته‎بندی‎های ما در معتبرترین شرکت‎های کنترل کیفی فعال در زمینه میوه و سبزی‌ها آزمایش‌شده و نتایج نشان می‎دهد، افت وزن مواد غذایی در بسته‎بندی ما در مقایسه با بسته‎بندی معمولی، تقریبا صفر بوده است. به‎علاوه بسته‎بندی نانو پک پارس، ارزش غذایی را حفظ، کپک و آلودگی‎های میکروبی را کنترل و گاز اتیلن متصاعد شده از میوه را جذب می‎کند.» رئیس هیأت مدیر این مجموعه تأکید می‌کند: «نتایج محصولات ما مطابق با استانداردهای بسته‎بندی فعال در سازمان غذا و داروی ایالات متحده و اروپاست.»

پشتیبانی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی

حتما فیلم‎های صف طولانی کامیون‎های حامل محصولات کشاورزی را پشت مرزهای بسته دیگر کشورها دیده‎اید. در چنین شرایطی بار میوه و سبزی این کامیون‌ها فاسد شده و صادرکنندگان ناچار می‌شوند بارشان را معدوم کنند.

شرکت نانو فیدار نیکان پارس برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی و ضررهای مالی ناشی از آن، خدمات پس از فروش رایگانی را برای فعالان صادرات محصولات کشاورزی درنظر گرفته است. آنها به کشاورزان یاد می‎دهند محصولاتشان را با چه میزان قندی برداشت و در چه دمایی و با چه سطحی از اتیلن نگهداری کنند. همین‎طور به صادرکنندگان آموزش می‎دهند چطور میوه‏ ها را در کیسه‎های هوشمند قرار دهند و هوای کیسه را خالی کنند.

میوه و سبزی را هوشمند بسته ‎بندی کن

بیات دراین‎باره به جام‎جم می‌گوید: «صادرکننده‎های بزرگ می‎توانند درخواست محصول سفارشی خود را با ابعاد، ضخامت و طرح چاپ خودشان از نانو فیدار نیکان پارس داشته باشند و استراتژی‎های بازاریابی خود را تغییر دهند. برای مثال اگر تا امروز به‎صورت فله با واردکننده کشور خارجی همکاری می‎کردند، می‎توانند در بسته‎بندی‎ شکیل محصولشان را مستقیم در قفسه‎های فروشگاه‎های خارجی قرار دهند و سود خیلی خوبی ببرند. یا اگر محصولات را هوایی و با هزینه‎های بالا جابه‎جا می‎کنند، می‎توانند با بسته‎بندی در کانتینرهای یخچال‎دار به صورت زمینی این کار را امتحان کنند و بی‎شک نتیجه بهتری خواهند گرفت.»

به حجم آب موجود در ضایعات کشاورزی توجه کنید

از حمیدرضا بیات درباره اهمیت کاهش دورریز موادغذایی و ضایعات بخش کشاورزی پرسیدم. وی در پاسخ به آمار جالب و تامل‎برانگیزی اشاره کرد و گفت: «با شروع فصل گرما، همه صحبت از کمبود منابع آبی و صرفه‎جویی در مصرف آب می‎کنند، اما به منشا این مشکل نمی‎پردازند.به‌گفته مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، سهم آب مصرفی بخش خانگی و صنعت هفت میلیارد مترمکعب است، درحالی‎که به‎نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ۹.۳ میلیارد مترمکعب آب صرف محصولات کشاورزی ازبین رفته و ضایعات این بخش می‎شود.»

رئیس هیأت مدیره این شرکت، درادامه اضافه می‎کند: «درسال‎های اخیر با مشکل فروش نفت و درآمدهای نفتی مواجه بوده‎ایم، درحالی‎که درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورها، از درآمد نفتی ما بالاتر است. برای مثال طبق اعلام موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، ایران با داشتن یک درصد جمعیت کل دنیا، ۲ تا ۷.۲درصد از حجم کل ضایعات کشاورزی و مواد غذایی دنیا را به خود اختصاص می‎دهد. به‌بیان‌دیگر از ۳.۱ میلیارد تن مواد غذایی که سالانه در دنیا هدر می‎رود، ۳۵میلیون تن آن سهم کشور ما و به‎ارزش ۱۵میلیارد دلار برآورد می‎شود. جالب است بدانید این رقم برابر با نیمی از درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۵ است. همین‎طور ازنظر محیط‎زیستی نیز پس از کشورهای چین و آمریکا، غول‎های تولیدکننده گازهای گلخانه‎ای، ضایعات مواد غذایی رتبه سوم تولید گازهای گلخانه‏ای‌ را دارد. از سوی دیگر تجزیه پلاستیک در طبیعت صدها سال زمان نیاز دارد، در حالیکه ما ادعا می‎کنیم محصولاتمان زیست‎تخریب‎پذیر هستند.»

بسته‎ بندی هوشمند‌ را چطور تهیه کنم؟

کیسه ‎های هوشمند نانو پک پارس در ابعاد کیسه‎های فریزی دربسته‌های ۲۰عددی به‎همراه یک کیسه هدیه دربازار موجود است و تا ۱۰بار می‎توان آنها را شست و دوباره استفاده کرد.

شما می‎توانید این کیسه‎های هوشمند را علاوه‎بر خرید اینترنتی، از تمام فروشگاه‎های استان قم و نمایندگی‎های این شرکت در استان‎های گلستان، خراسان‎رضوی، یزد و به‎زودی در نمایندگی تهران تهیه کنید.

برای استفاده از این کیسه‎های پلاستیکی، تفاوت‎های کوچکی با کیسه‏ های معمولی وجود دارد. برای مثال میوه‎های مختلف جدا از هم و در کیسه‎های مجزا باید قرار بگیرند و قبل از بستن درِ کیسه، باید هوای داخل آن به‌طور کامل خالی شود.

بنا بر ادعای تولیدکنندگان این بسته‎بندی‎ها، مدت‎زمان نگهداری میوه‏ ها و سبزی‌ها در این کیسه‎ها تا سه برابر افزایش می‎یابد و برای نان و خشکبار نیز طول مدت نگهداری، دو تا سه برابر بیشتر می‎شود.

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها