جام جم آنلاین - آرشیو

بازخوانی جایگاه درست شهید و جلاد

بازخوانی جایگاه درست شهید و جلاد

ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ معاصر کشور ماست که توسط دانشجویان پیرو خط امام انجام شد. این اتفاق یکی از منحصربه‌فردترین حرکت‌ها در تاریخ انقلاب‌های جهان و به باور برخی نقطه‌عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دانسته شده‌است؛ تا جایی که جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کتاب خاطرات خود ذکر کرده‌است که هرگز این تاریخ (تسخیر سفارت) را فراموش نخواهد کرد.

میز نقد سینما در تلویزیون

میز نقد سینما در تلویزیون

یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون اختصاص به «نقد سینما» دارد؛ برنامه‌ای که بعد از یک وقفه کوتاه جمعه‌ها از شبکه چهار پخش می‌شود. دراین برنامه کارشناسان و صاحب‌نظران صرفا فیلم‌های روی پرده را نقد و بررسی نمی‌کنند؛ بلکه این برنامه در سری جدید با رویکرد فرهنگ‌سازی سینمایی به‌طور جدی‌تر و ریتمی سریع‌تر به حوزه سینما می‌پردازد.

شوخی با تلویزیون خیلی جذاب است

شوخی با تلویزیون خیلی جذاب است

جواد انصافی نزدیک به چهار دهه است که مخاطبان قاب کوچک را با برنامه‌های مختلف از سریال و فیلم تلویزیونی گرفته تا تله‌تئاتر و نمایش سرگرم کرده است. عمده فعالیت‌های این بازیگر پیشکسوت اما به آثار کمدی به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان متمرکز بوده است.

ولیعهد زیرسایه‌خان‌بابا

ولیعهد زیرسایه‌خان‌بابا

کاظم هژیر آزاد از جمله بازیگرانی است که مخاطبان تلویزیون او را بیشتر با نقش‌های تاریخی‌اش به یاد می‌آورند. این بازیگر توانمند تجربه نقش‌آفرینی در سریال‌های تاریخی و مذهبی از جمله تنهاترین سردار، ولایت عشق، مسافر ری، مختارنامه، جلال‌الدین، معمای شاه و بانوی سردار را در کارنامه هنری خود دارد. بازی فوق‌العاده و جذاب او در قالب کاراکتر مهلب در سریال مختارنامه، همچنان در خاطر مخاطبان ماندگار شده‌است.

صدای من، تن و بدن مردم را می‌لرزاند

صدای من، تن و بدن مردم را می‌لرزاند

«شنوندگان عزیز توجه فرمایید، صدایی که هم‌اکنون می‌شنوید، وضعیت قرمز یا وضعیت خطر است و معنی و مفهوم آن این است که به پناهگاه‌ها و نقاط امن پناه ببرید.» این عبارت به‌ظاهر ساده، برای خیلی‌ها خاطره است. چون بعد از شنیدن این عبارت، صدای آژیر خطر شنیده می‌شد و دل آدم می‌ریخت و ترس و وحشت وجود همه را فرامی‌گرفت.

۱۰ یار حسینی در قاب تلویزیون

۱۰ یار حسینی در قاب تلویزیون

هر‌بار که صحبت از عاشورا می‌شود، این پرسش در ذهن خیلی‌های‌مان نقش می‌بندد که اگر در آن زمان بودیم، جای کدام یک از یاران امام حسین(ع) قرار می‌گرفتیم؟ اصلا در کدام طرف ماجرا می‌ایستادیم و چه می‌گفتیم؟

جهان؛ مخاطب قیام امام‌ حسین (ع)

جهان؛ مخاطب قیام امام‌ حسین (ع)

«بیعت اربعین» به کارگردانی محمدتقی یازرلو روایتی است مستند از عشق خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی. یازرلو البته مستند دیگری با عنوان «اربعین» هم دارد که آن‌هم با محوریت اربعین ساخته شده.

گمشده زمانه خویش

گمشده زمانه خویش

سریال «عشق کوفی» که این روزها مهمان آخر هفته‌های مخاطبان می‌شود، تلاش کرده است از شکل همیشگی درام‌های محرمی خارج شود. این مجموعه یک عشق متفاوت در دل تاریخ را به نمایش گذاشته تا آنتن را دوباره به سمت درام‌های تاریخی بکشاند. کفه اصلی ترازو در عشق کوفی به سمت شخصیت هلال و تصمیم‌های او سنگینی می‌کند. هلال که پسری از خاندان علوی است به‌نوعی درگیر عشق دختری از خاندان اموی می‌شود و با ازدواجش از برخی خط قرمزهای خاندان علوی عبور می‌کند.

راز سرزندگی صدای آقای صداپیشه

دوبله ایران به واسطه صداهای ماندگار، در جهان به عنوان دوبله‌ ممتاز شناخته می‌شد اما متاسفانه با گذر زمان بسیاری از بزرگان دوبله از میان ما رفتند. البته هنوز عزیزان دیگری همچون «منوچهر والی‌زاده» در کنارمان هستند که می‌توانند با صدای زیبایشان ما را شیفته خود کنند.

تحول در شبکه کودک با برنامه‌های جدید

تحول در شبکه کودک با برنامه‌های جدید

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک با اعلام تحول در جدول پخش این شبکه تاکید کرد: برنامه‌های شبکه کودک از هشت ساعت محتوای جدید در ابتدای تابستان امسال به بیش از ۱۳ساعت برنامه جدید در روز تغییر کرده و تکرار از کانال‌های نهال و پویا حذف شده است.

با «بگو بخند» عاشق شعر طنز شدم

با «بگو بخند» عاشق شعر طنز شدم

وقتی پای داوری در میان باشد، همه سفت و سخت می‌خواهند رأی درست و بحق بدهند اما فقط با حضور یک داور خانم می‌توان این جدیت را تلطیف و از شرکت‌کنندگان حمایت عاطفی کرد.

امپراتوری یک صدا

امپراتوری یک صدا

آن شرلی که با آن موهای قرمز و تابدارش بالا و پایین می‌پرید و از آرزوهایش می‌گفت، صدای مردی را می‌شنیدیم که خطابش به آنه بود اما گرمی صدایش، همه‌مان را ساکت می‌کرد. انگار ما هم مثل آنه و با همان چشمان مشتاق، دست زیرچانه می‌گذاشتیم تا راوی قصه برای‌مان از تکرار غریبانه روزها بگوید و گرمی صدایش، تلخی روزگار را از خاطرمان ببرد. که گفته صدا رنگ ندارد؟ بعضی‌ها حرف که می‌زنند، عطر و رنگ را با هم تداعی می‌کنند.

تقویت‌ مرجع قانونی برای مقابله با محتوا دزدی

تقویت‌ مرجع قانونی برای مقابله با محتوا دزدی

با رسانه‌ای شدن مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت صداوسیما بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، باردیگر عده‌ای این حق قانونی را زیر سؤال بردند و به این مهم با ترفندهای گوناگون تاختند. این در حالی است که پیش از این هم ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ناظر بر این رسانه‌ها بود و مجوزهای لازم را صادر می‌کرد. در این‌خصوص با صاحبان یکی از پلتفرم‌های پخش فیلم گفت‌وگو کردیم و دلیل این هجمه‌ها را درباره قانون پرسیدیم.

بهارستان پیگیر پول‌های کثیف

بهارستان پیگیر پول‌های کثیف

از زمانی که خبر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاکید برنظارت قانونی رسانه‌های فراگیر منتشر شد تا فصل‌الخطاب نظارت سازمان صداوسیما بر نمایش‌خانگی بیان شود، واکنش‌های ریز و درشتی به این مسأله مطرح شد و تا جایی پیش رفت که سپاه ابرهه، بدون خواندن این مصوبه، اقدام به بیان نظرات به ظاهر کارشناسی خود کردند.

رسالت هنرمند، تکثیر نشاط در جامعه است

رسالت هنرمند، تکثیر نشاط در جامعه است

طاها بهبهانی از بزرگان عرصه هنرهای تجسمی و نمایشی است؛ هنرمندی که گرچه تحصیلاتش در زمینه تئاتر بوده اما در عرصه مجسمه‌سازی و نقاشی از چهره‌های شناخته‌شده هنر ایران است.

حرکت روی ریل «خط سوم»

حرکت روی ریل «خط سوم»

موضوع زنان و دغدغه‌های آن، از دسترسی به حقوق برابر تا چالش‌هایی که در بر تن کردن جامه نقش‌های متفاوت در جامعه با آنها روبه‌رو می‌شوند سوژه‌های همواره داغی است که البته اخیرا بیشتر مورد توجه رسانه‌ها با طیف‌های فکری متفاوت قرار گرفته است.

«چشم‌ بندی» احترام تلویزیون به مخاطب است

«چشم‌ بندی» احترام تلویزیون به مخاطب است

«چشم‌ بندی» را می‌توان یکی از مجموعه‌های موفقی دانست که در ژانر کمدی ـ کارآگاهی است.

همراه با الگوهای رادیو

همراه با الگوهای رادیو

بزرگان، پیشکسوتان و امیدان آینده، بیشتر دوست دارند که امید‌بخش باشند، تجربه‌های‌شان را درست منتقل کنند، شناسانده شوند، الگو شوند برای جوانانی که با عشق و امید برای کشور و مردم‌شان تقلا می‌کنند. ان شاءا... با استفاده از تجارب پیشکسوتان و فرهیختگان زمینه رشد و پیشرفت کشور فراهم شود. به همین مناسبت به پاس قدردانی از زحمات بی‌منت پیشکسوتان و هنرمندان رادیو گپ و گفت کوتاهی با آنها شده است که تقدیم حضور خوانندگان می‌شود.

معرفی مشاغل در شبکه نسیم

معرفی مشاغل در شبکه نسیم

علی مسعودی را خیلی‌ها با نام علی مشهدی می‌شناسند. کمدینی که در برنامه «خندوانه» با استندآپ‌هایش مورد توجه قرار گرفت و از قضا دستی هم بر قلم دارد و نویسنده سریال‌های کمدی بسیاری برای تلویزیون بوده است.

مطالبه‌گری شفافیت در رسانه‌ملی

مطالبه‌گری شفافیت در رسانه‌ملی

با توجه به مطالبه جدی جامعه، شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های نمایندگان در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد و موضوع شفافیت آرای نمایندگان، یکی از اولین طرح‌هایی بود که با شروع مجلس یازدهم به صحن آمد و هم‌اکنون این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرآیند قانون‌گذاری در انتظار تصویب نهایی است.

2 صفحه

نیازمندی ها