جام جم آنلاین - آرشیو

کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)

کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)

چندی پیش در انجمن حافظ خوانی کانون جهاندیدگان گرگان، جناب استاد محمد ایرانفر- حافظ پژوه و کنشگر ادب و فرهنگ – سخن از غربت و گمنامی دکتر  حسینعلی هروی گفت، از این که دکتر  حسینعلی هروی عمری را در مطالعه ی ادب و فرهنگ ایران به ویژه شناخت حافظ سپری کرد و پس از عمری تلاش در گمنامی درگذشت، و بنا به وصيت اش او را در قبرستان امامزاده عبدالله به خاک سپردند.اکنون قبر او ساده و سنگ مزارش در عین خُردی، بسیار فرسوده و شکسته شده است.

چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳

چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳

افزایش نرخ ارز در ابتدای سال ۱۴۰۳ شوک بزرگی را به فعالان اقتصادی وارد کرد. خصوصاً که این افزایش نرخ با نوسان نیز همراه بود. شرایط برای هر کدام از واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی و استارت‌آپ‌ها متفاوت است و البته برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، این موضوع بیشتر خود را نشان داده و خطرپذیری فعالیت‌های آنان به صورت جهشی افزایش یافته است. به بیان دیگر، افزایش نرخ ارز سبب بی‌میلی سرمایه‌گذاران خصوصاً نوجوانان، جوانان و سایر علاقه‌مندان به کار در حوزه استارت‌آپ شده و از سویی دیگر فعالان و صاحبان فعلی استارت‌آپ‌ها را نیز با ابهامات، دلسردی‌ها و مشکلاتی مواجه کرده است.

سوم اردیبهشت چرا روز معمار نامگذاری شده است؟

سوم اردیبهشت چرا روز معمار نامگذاری شده است؟

 قبل از اینکه در مورد نامگذاری روز معمار سخن بگوییم ، ابتدا به این موضوع میپردازیم که معمار کیست؟

انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی چیست؟

همه ما امروزه میدانیم که برای تامین انرژی موردنیاز خود از سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز طبیعی و ذغال سنگ برای حمل و نقل، الکتریسیته، گرمایش و سرمایش استفاده می کنیم. این منابع انرژی که از لاشه دفن شده حیوانات و جانوران طی میلیون ها سال براثر گرما و فشار لایه های زمین بوجود آمده اند، سرمایه های گرانقدری هستند. از آنجایی که این منابع محدود بوده، روزی به پایان خواهند رسید. همچنین از سوزاندن این منابع، آلاینده های سمی و مضری منتشر می شوند که از آن به عنوان گازهای گلخانه ای یاد می شود که در نهایت منجر به گرمایش کره زمین، از بین رفتن لایه اوزون، باران های اسیدی، اختلالات تنفسی و غیره می شوند.

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی به مناسبت آغاز سال نو، شعار سال 1403 را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری کردند.شعار سال ۱۴۰۳ نیز همچون سالیان گذشته بر مدار اقتصادی بود. حوزه‌ای که ایشان دست کم در در نزدیک به دو دهه اخیر، به شدت و با حساسیت بسیار، آن را دنبال می‌کنند.

ده سرمایه‌گذاری هماهنگ برای توسعه اقتصاد ورزش

ده سرمایه‌گذاری هماهنگ برای توسعه اقتصاد ورزش

در چند دهه اخیر کمتر کسی تصور می‌کرد که ورزش در سطح یک صنعت در سیستم اقتصادی جامعه نقشی موثر داشته باشد. در گذشته آنچه از ورزش برای جامعه مطرح بود بیشتر جنبه تفننی و سرگرم‌کننده آن بود. به عبارت دیگر ورزش عمدتا به  صورت غیرحرفه‌ای و آماتور انجام می‌شد و دولتها نقش محوری در برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای برنامه‌های ورزشی ایفا می‌کردند. اما امروزه وضعیت به کلی تغییر پیدا کرده است و سازمانهای تجاری و شرکتهای بزرگ اقتصادی وارد فعالیت و سرمایه گذاری در حوزه ورزش شده‌اند. آنها برای انواع رشته‌های ورزشی برنامه‌ریزی می‌کنند و دخالت دولتها را در امر سرمایه‌گذاری  به حداقل رسانده‌اند.

چرا آلزایمر می گیریم؟

چرا آلزایمر می گیریم؟

محققان معتقدند که عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند موجب آلزایمر و پیشرفت آن شود. افزایش سن مهمترین عامل شناخته شده برای آلزایمر است.

یادگیری مادام‌العمر کلید موفقیت در دنیای کسب و کار

یادگیری مادام‌العمر کلید موفقیت در دنیای کسب و کار

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن فناوری هر روز در حال پیشرفت است و همگام شدن با نوآوری‌های جدید چالش‌برانگیز است. فناوری بویژه دنیای کسب و کار را تغییر می‌دهد تا آنجا که به این سؤال منجر می‌شود: «برای موفقیت در انبوه این همه تغییرات چه باید کرد؟»

عوامل موثر بر گردشگری سلامت

عوامل موثر بر گردشگری سلامت

آمارها حاکی از آن است که سالانه حدود پنجاه میلیون گردشگر پزشکی در سراسر جهان سفر می‌کنند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هر ساله این میزان ۲۵ درصد افزایش می یابد. هفت مقصد برتر گردشگری سلامت در جهان بر اساس شاخص گردشگری پزشکی عبارتند از کانادا، سنگاپور، اسپانیا، بریتانیا، دبی و کاستاریکا.

ده راهبرد مدیریتی برای  سال  ۱۴۰۳ که از طبیعت باید آموخت

ده راهبرد مدیریتی برای سال ۱۴۰۳ که از طبیعت باید آموخت

موسسه‌های کوچک و متوسط در دنیای امروز با چالش‌هایی عمده مانند جذب مشتری جدید، صرف زمان زیاد برای انجام وظایف اداری و آموزشی، افزایش و سرعت پیچیدگی فناوری‌های جدید، کنترل هزینه و رشد هزینه‌های پنهان و عدم کارایی شرکتها روبرو هستند.

پوشاک اقوام در نوروز

پوشاک اقوام در نوروز

نوروز برای ما ایرانیان یک جشن ملی محسوب می‌شود. در عین حال برگزاری جشن نوروز در هر قسمت از کشور، ویژگی‌های خاص خود را دارد. اقوام مختلف ایرانی با توجه به محدوده جغرافیایی، نمادهای فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند و به‌رغم آنکه هر یک از آنها آداب و رسوم خاص خود را نیز در برپایی نوروز دارند، بازهم آن را به دور از همه وابستگی‌های قومی و مذهبی برگزار می‌کنند.

قابلیت‌ها و مزیت‌های استان گلستان برای توسعه گردشگری

قابلیت‌ها و مزیت‌های استان گلستان برای توسعه گردشگری

در دنیای امروز صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در اقتصاد هر کشور درزمینه اشتغال‌زایی و کسب درآمد می‌تواند تأثیرگذار باشد. وجود جاذبه‌های طبیعی، اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث و تمدن بشری دست‌مایه‌های گران‌قدری است که می‌تواند تحولات بنیادین در عرصه‌های مختلف به همراه داشته باشد.

راهبرد رسام و نقش بی‌بدیل رسانه‌ملی در انتخابات۱۴۰۲

راهبرد رسام و نقش بی‌بدیل رسانه‌ملی در انتخابات۱۴۰۲

یازدهم اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کشور برگزار می‌شود و ملت بزرگ ایران باردیگر همت خود را برای حضوری پرشکوه به کار خواهند بست.راهبرد «رسام» مخفف رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت تدبیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب برای این میدان پرمخاطب است.

قیام پنجم آذر گرگان غریب در تاریخ انقلاب

قیام پنجم آذر گرگان غریب در تاریخ انقلاب

تظاهرات چند هزار نفری مردم گرگان علیه رژیم پهلوی به علت هتک حرمت زائران امام رضا (ع) در سال ۵۷ به شکل‌گیری قیام خونین پنج آذر و شهادت ۱۴ نفر و مجروح شدن بیش از صد تن انجامید اما این واقعه در لابه‌لای تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب کمرنگ شد.

نیازمندی ها