باز‎خوانی فساد نامزد دموکرات این بار، توسط دولت دموکرات

آرای کلینتون در گرداب افشاگری اف‎بی‎آی

بررسی مجدد پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون، ستاد انتخاباتی نامزد حزب دموکرات را نگران کرده است.
کد خبر: ۹۶۴۷۹۸
آرای کلینتون در گرداب افشاگری اف‎بی‎آی

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، به فاصله چند روز باقی مانده تا انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده، رویترز گزارش می‎دهد: اف‌بی‌آی یک شوک بزرگ به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌های آمریکا وارد کرد.

این خبرگزاری وابسته به بریتانیا می‎نویسد: کابوس ایمیل‌های هیلاری کلینتون در حالی که به یک خواب فراموش شده تبدیل می‌شد، «جیمز کومی»، مدیر اف‌بی‌آی آن را به یک واقعیت تبدیل کرد.

مدیر اف‌بی‌آی گفته است: ایمیل‌های جدیدی از هیلاری کلینتون یافته‌اند که برخی از آنها در رده اسناد طبقه‌بندی شده بودند.

در همین حال، سی‌ان‌ان می‌گوید: اعلام خبر بررسی مجدد پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون، ستاد انتخاباتی نامزد حزب دموکرات را نگران کرده است، چراکه مشخص نیست تنها در روزهای اندک باقی‌مانده به انتخابات پیامدهای اظهارات رئیس اف‌بی‌آی بر نتیجه انتخابات چه خواهد بود.

اما در واکنش به انتشار اخبار جدید پیرامون ایمیل‎های دنباله‎دار نامزد دموکراتها، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن استقبال از این موضوع اظهار نمود: همان‌طور که می‌دانید من اخیرا درباره اف‌بی‌آی خیلی حرف زده‌ام؛ اما من به تلاش آنها برای تصحیح این اشتباه وحشتناک احترام می‌گذارم و بدانید که عدالت پیروز خواهد شد.

میلیاردر نیویورکی از باز شدن پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون از سوی پلیس فدرال استقبال کرده و گفته است: «این تحقیقات بزرگ‌ترین رسوایی سیاسی از زمان «واترگیت» تاکنون است و مطمئنم به‌طور شایسته و مقتضی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

غروب نظام سیاسی آمریکا در طلوع افشاگری‎های رقبای انتخاباتی

مراد عنادی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‎الملل، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این دوره را افول نظام سیاسی ایالات متحده دانست و گفت: هر دو نامزد آمریکایی با افشاگری علیه یکدیگر، اخلاق رقابت انتخاباتی و بطور کلی نزاکت سیاسی، اجتماعی را زیر پا گذاشتند.

وی در رابطه با شرایط حاکم بر فضای انتخاباتی دو حزب در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: هر اندازه بر موعد اصلی برگزاری انتخابات یعنی 8 نوامبر(18آبان) نزدیک می شویم، دامنه افشاگریها تشدید می‎شود.

عنادی ضمن اشاره بر نظرسنجی‎ها، پیرامون اقبال دو نامزد برای پیروزی در انتخابات می‎افزاید: در نظر سنجیهای گذشته، فاصله بین کلینتون و ترامپ به نفع جناح دموکرات افزایش یافته بود، لیکن پس افشاگری اف‎بی‎آی بر سر موضوع محتوای ایمیل‎های کلینتون، این مسئله بر روی آراء وی تأثیرگذار بوده است.

وی در ادامه گفت: ظرف چند روز اخیر در برخی نظر سنجی ها، فاصله دو رقیب از یک تا سه درصد بهم نزدیکتر شده، لذا شرایط ترامپ تا اندازه‎ای بهبود یافته است.

این کارشناس مسایل بین‎الملل با بیان اینکه ترامپ در پی اقدام تازه اف‎بی‎آی علیه کلینتون بهره‎برداری انتخاباتی کرد، ابراز داشت: نامزد جمهوری خواهان مقوله ایمیل‎های کلینتون را با رسوایی «واترگیت» در زمان نیکسون (شنود انتخاباتی در دهه 70 میلادی) شبیه سازی کرد، اما واقعیت آن است که بحث واترگیت با افشای اطلاعات ایمیل نامزد دموکرات بسیار متفاوت است.

عنادی با طرح سوالی مبنی براینکه؛ چرا اف‎بی‎آی که هم اکنون زیر نظر دولت دموکرات اوباما مشغول به فعالیت است دست به چنین اقدامی زده، عنوان داشت: دور تازه تحقیقات پلیس فدرال آمریکا از سوابق شخصی کلینتون، تحولات صحنه انتخاباتی را پیچیده‎تر می‎کند.

این استاد دانشگاه با توجه مسایل بوجود آمده، جایگاه کلینتون را متزلزل خواند و گفت: باید پرسید آیا اف‎بی‎آی بطور خودسرانه پیگیر ایمیل‎های کلینتون است یا پای لابی‎های پشت پرده در میان است؟

کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که چه کسی در انتخابات پیش روی آمریکا به کاخ سفید راه پیدا خواهد کرد، متغییرهای موجود در این انتخابات را پیچیده برشمرد و یاد‎آور شد: با توجه به احتمال نقش آفرینی سایر مؤلفه‎ها در انتخابات آتی، از این رو پیش‎بینی دشوار خواهد بود.

عنادی با تاکید بر اینکه قبل از رویدادهای چند روز گذشته، تمامی نظرسنجیها حکایت از پیروزی هیلاری کلینتون داشت، اما با فشرده شدن رقابت و به حداقل رسیدن فاصله بین دو حزب، شخص پیروز این انتخابات را با یک علامت سوال مواجه کرده است.

دُم تقلب از انتخابات آمریکا بیرون زد!

وی در توصیف یکی از ابعاد پیچیده میدان انتخابات واشنگتن ابراز داشت: ترامپ به تازگی از احتمال وقوع تقلب در انتخابات سخن گفته و مدعی شد در صورت عدم موفقیت در راه‎یابی به کاخ سفید، نتایج مأخوذه از آرای صندوق‎ها را نخواهد پذیرفت و خود این پدیده جدید بر زوایای پیچیده انتخابات آمریکا می‎افزاید.

عنادی در پاسخ به این پرسش که نتایج انتخابات آمریکا چه تأثیری بر جنگ ژئوپلتیکی مسکو و واشنگتن ( بویژه در یک دهه اخیر) خواهد گذاشت، اظهار داشت: با اینکه شائبه دخالت پوتین در انتخابات به نفع ترامپ در مناظره دو نامزد مطرح شد، ولی بنظر می‎رسد استراتژی ایالات متحده در برابر روسیه که همانا مهار قدرت این کشور باشد، ثابت باقی خواهد ماند.

وی در رویارویی ژئوپلیتیکی، ساز و کارهای دموکرات ها و جمهوری خواهان را متفاوت ارزیابی کرده و معتقد است: حزب دموکرات در مواجه با قدرت روسیه در منطقه همچنان سیاست های تحریم و محدودیت را تعقیب کرده و طرف جمهوری خواه هم در مواضعی افراطی‎تر و تهدید آمیز سعی بر تحمیل نظرات خود بر کرمیلن دارد.

نامزدهای انتخابات آمریکا همچنان روی نوار رسوایی

اگر بحث ایمیل‌های هیلاری کلینتون را در نظر بگیریم که ممکن است در آینده تبدیل به یک رسوایی بزرگ‌تر شود، دونالد ترامپ دیگر نامزد این انتخابات نیز خود جزو کسانی است که در این مدت با اخبار رسواکننده‌ای دست و پنجه نرم کرده است.

در این شرایط هر چند هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها بالاتر از ترامپ ایستاده است اما این رسوایی اخیر ممکن است در آخرین روزهای منتهی به انتخابات به وی ضربه بزند.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی ایالات‌متحده بر این باور است که کارزارهای انتخاباتی جاری ریاست‌ جمهوری در این دوره فاقد مدنیّت لازم بوده و آن نشانگر تفاوت‌های عمده بین دو نامزد انتخابات است: در یک سوی میدان تاجری قرار دارد که ضدنظام و مخالف با وضع موجود است و در سوی دیگر میدان نیز یک سیاستمدار تمام عیار از حزب دموکرات‌ها قرار دارد که خود جزئی از وضع موجود است.

در این میان بیشتر آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند کارزار انتخاباتی اخیر از محدوده خود بیرون زده است، اما نبرد گلادیاتورهای میدان انتخابات، در این هفته پایان می‎پذیرد. پرسش مهم این است که صبح فردای انتخابات، آمریکا آبستن چه حوادثی خواهد بود؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
استاد دانشگاه
-
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۰
۰
همكار ارجمند تحلیل جنابعالی نسبت به تحولات انتخاباتی آمریكا سنجیده و به دور از هیجانات داخل كشورمان می باشد. بهره بردیم موفق باشید.
روح الله
-
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
من فقط دیپلم دارم ولی به اندازه ای ادیسون میفهمم كه برای 1000 بار باید هر كاری رو امتحان كرد تا به هدف رسید اونم نابودی امریكاست كه تا قدم اول رو بر نداری قدمهای دیگر نخواهند امد پس نابودی امریكا واجب و با خون انسانهای ازاده امضاء شده
روح الله
-
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۰
۰
ایا گرگزاده های امریكایی این بت ساخته و پرداخته وطن فروشان خاور دور و نزدیك را در هم خواهند شكست ایا امریكا نفسهای اخرش را میكشد
روح الله
-
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۰
۰
یه عده درنده خو بر امریكای فاسد حكومت میكنند

نیازمندی ها